• 0

Inschrijving kvk. "papieren rompslomp"

Hallo!

Met de zoekfunctie op dit forum heb ik toch niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden, dus stel ik m hier.

Sinds kort verkoop ik via marktplaats een artikel dat tot mijn verassing redelijk goed loopt (het is toevallig zo ontstaan).

Ik denk dat ik de afgelopen tijd (2006) zo'n 500 euro er mee verdiend heb. Ik vind het een leuke bijverdienste naast mijn baan, maar heb geen zin in gedoe met de belastingdienst achteraf (de strengere controle die is aangekondigd etc.). Ik wil mij dus eigenlijk in laten schrijven bij de kvk (want daar zie ik ook wel voordelen in)maar:

ik heb geen startkapitaal, ik weet niet of dit artikel goed blijft lopen, ik weet niet of ik regels overtreed door "import" vanuit een buurland.

Mijn vragen is dus eigenlijk: wat zijn de consequenties als ik mij inschrijf bij de kvk, wat moet ik opgeven als bedrijfsactiviteit, hoeveel rompslomp krijg ik bij de belasting?

Het is absoluut niet mijn bedoeling om van deze hobby mijn werk te maken en ik heb geen zin in het bijhouden van een hele administratie.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8406-inschrijving-kvk-papieren-rompslomp/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hi, I asked someone the same question and this is the answer I received but your situation may be a bit different to me. I hope you get the correct answer from members of this forum.

de inkomsten uit de hobby zijn aan te merken als Resultaat uit Overige Werzaamheden (kortweg ROW) en vallen dus wel onder box 1. Hier moet dus wel belasting over betaald worden en moet wel een administratie bijgehouden worden.

De kosten zijn aftrekbaar, daarnaast moet meneer laten kijken of hij in aanmerking komt voor de KOR-regeling, als hij onder de drempel valt, hoeft hij geen BTW-aangifte te doen, dus geen suppletie afdragen. Omdat het hier om een ROW gaat is een appate winst aangifte niet noodzakelijk.

Afhankelijk van de aard van de hobby is inschrijving bij de KvK wel van toepassing. Informeer hierover bij uw fiscaaladviseur of bel de KvK. Als u geen fiscalist hebt of kent, wordt het dringend tijd dat u er een gaat zoeken! een student fiscaalrecht en aangiftemedewerker

Joe, we have received your correction on your first post. I have edited that text into this post, deleting the false information (which indeed was wrong).

Regards

Joost (MOD)

If at first you dont succeed,

skydiving is not for you.

• 0

Hallo!

Met de zoekfunctie op dit forum heb ik toch niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden, dus stel ik m hier.

Sinds kort verkoop ik via marktplaats een artikel dat tot mijn verassing redelijk goed loopt (het is toevallig zo ontstaan).

Ik denk dat ik de afgelopen tijd (2006) zo'n 500 euro er mee verdiend heb. Ik vind het een leuke bijverdienste naast mijn baan, maar heb geen zin in gedoe met de belastingdienst achteraf (de strengere controle die is aangekondigd etc.). Ik wil mij dus eigenlijk in laten schrijven bij de kvk (want daar zie ik ook wel voordelen in)maar:

ik heb geen startkapitaal, ik weet niet of dit artikel goed blijft lopen, ik weet niet of ik regels overtreed door "import" vanuit een buurland.

Mijn vragen is dus eigenlijk: wat zijn de consequenties als ik mij inschrijf bij de kvk, wat moet ik opgeven als bedrijfsactiviteit, hoeveel rompslomp krijg ik bij de belasting?

Het is absoluut niet mijn bedoeling om van deze hobby mijn werk te maken en ik heb geen zin in het bijhouden van een hele administratie.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is?

Heb je circa 70 euro beschikbaar? (Dat moet toch haast kunnen lijkt mij). Zo ja dan zorg je dat je een middag de tijd hebt (een uur is vaak al genoeg). Dan loop je bij de KVK binnen, je zegt dat je je in wilt schrijven en ze regelen het meteen even (hoogstens moet je even wachten tot de persoon die dat doet tijd heeft). Daarna loop je bij de belastingdienst naar binnen (afspraak maken is slim) en gaat samen met een medewerker van de belastingdienst even het formulier invullen voor je BTW nummer (duurt ook niet al te lang als je een half uurtje voor hun pauze komt).

Na de tijd geef je alles op (BTW en winst). Het papierwerk valt wel mee, echter overleg wel even met je baas of hij het geen bezwaar vind (misschien kun je wel producten/diensten die bij het bedrijf waar je werkt gemaakt/geleverd worden verkopen en krijg je een win-win situatie).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

• 0

Het volgende bericht kwam binnen via de knop "meld dit bericht aan de moderator."

Dit bericht klopt niet, want de inkomsten uit de hobby zijn aan te merken als Resultaat uit Overige Werzaamheden (kortweg ROW) en vallen dus wel onder box 1. Hier moet dus wel belasting over betaald worden en moet wel een administratie bijgehouden worden.

De kosten zijn aftrekbaar, daarnaast moet meneer laten kijken of hij in aanmerking komt voor de KOR-regeling, als hij onder de drempel valt, hoeft hij geen BTW-aangifte te doen, dus geen suppletie afdragen. Omdat het hier om een ROW gaat is een appate winst aangifte niet noodzakelijk.

Afhankelijk van de aard van de hobby is inschrijving bij de KvK wel van toepassing. Informeer hierover bij uw fiscaaladviseur of bel de KvK. Als u geen fiscalist hebt of kent, wordt het dringend tijd dat u er een gaat zoeken! een student fiscaalrecht en aangiftemedewerker

Tekst geplaatst over de eerste post van Joe op klompen. Joost

• 0

Er hebben al meerdere leden gereageerd die meer ervaring hebben met dergelijke situaties en regeltjes.

Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat je gewoon even goed moet bedenken of je dit als "inkomen uit overige werkzaamheden" wil opgeven of dat je een echt bedrijf wil beginnen.

In beide situaties zou ik een administratie bijhouden van wat er binnenkomt zodat je bewijzen hebt als de belastingdienst vragen gaat stellen.

Zolang je er gewoon voor zorgt dat je je huiswerk hebt gedaan doet de belastingdienst echt niet moeilijk hoor, niet als particulier en niet als bedrijf zijnde.

Van strenge controles heb ik nog niets gemerkt, maar ik heb dan ook alles gewoon netjes voor elkaar.

Succes.

Karen

• 0

Joe has corrected himself in a reaction to the mods. His (by the way) correct text is edited into his initial reaction.

Hoi Malaury

Als je voordeel beoogt te halen (hobby of niet) dan ben je IB en BTW plichtig. Dus aanmelden bij de fiscus en KvK verplicht.

Joe in Clogs merkt (na correctie) terecht op dat het een resultaat uit overige werkzaamheden is, belast in box 1.

Voor de BTW zul je ook de zaken op orde moeten maken. Als je uit het buitenland inkoopt, kom je waarschijnlijk niet in aanmerking voor een vrijstelling, maar lees toch maar (evt kun je incidenteel BTW aangifte doen):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html#P21_2398

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar