Op dit moment wordt onze nieuwe website gebouwd, iets waar we lang naar toe hebben gewerkt en naar uit hebben gekeken. We hebben een goede briefing opgesteld en uiteindelijk een bureau gekozen uit een selectie van 3.

Alleen nu: de website die momenteel wordt gemaakt voelt niet goed als de vervanger van onze “oude” website (www.geluk.com). De klik en de geest van onze site is er totaal uit. Ok, we zijn iets verder omdat er nu ipv html een database gestuurde site met content beheer achter hangt. Maar qua uiterlijk en functionaliteit verschillen we teveel van mening met de websitebouwer. Ik heb de werkzaamheden dan ook stil laten leggen. Uiteraard met pijn, want er is al een groot gedeelte betaald. Maar zo wil ik in ieder geval niet verder, onze omzet is totaal afhankelijk van de website. En de opzet bij de keuze van het webbureau is uiteraard een samenwerking voor een langere termijn, omdat een website nou eenmaal een project is van constante optimalisering.

Erg jammer allemaal, er is veel tijd en geld in gestoken en als we er nu de stekker uit moeten halen, betekend dat we het gehele traject opnieuw zouden moeten ingaan en een niet al te kleine verliespost.

Volgens de maker is de site (die vanaf een testlocatie te benaderen is) 75% af en dient er dan ook voor dit deel minimaal te worden afgerekend. Mijn inziens is het opgeleverde niet meer als een aftreksel van wat we al hebben.

Ik zou graag een “onafhankelijke” mening willen krijgen. Een bedrijf of persoon die kan adviseren in dit traject en beoordelen in hoeverre de reeds gemaakte site ten opzichte van de bevestiging en offerte is uitgewerkt.

En wellicht voor het nieuwe traject waar we ingaan advies of tips zou kunnen aanleveren van bedrijven waar wel goede ervaringen mee zijn.

Om het bureau niet al te zeer aan de schandpaal te hangen en openbaar te maken (misschien zit ik wel fout) wil ik de url van de testsite niet in deze post plaatsen, dus stuur mij gerust een mailtje.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8631-help-een-nieuwe-website/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat je halverwege een traject vastloopt is altijd lastig.

Vanuit de ontwikkelaar kan ik me echter wel voorstellen dat hij zoiets heeft van; ik heb van de 100 uur er 75 gewerkt .. en die wil ik betaald zien.

Voel je daar niet veel voor .. dan is het wellicht een idee om de punten in kaart te brengen, en hem een laatste kans te geven dit naar tevredenheid op te lossen. (je dient hem dan een redelijke termijn te geven om dit daadwerkelijk te realiseren)

Hoe zou de ontwikkelaar dit oplossen? Heb je die vraag al zo bij hem gesteld? Hij zou namelijk ook moeten aanvoelen dat het realiseren van dit traject naar beide tevredenheid erg lastig is.

• 0

Lastige zaak. Ikzelf heb een clausule ingebouwd dat bij opdrachten 30% van het totaal bedrag vooraf betaald moet worden en na oplevering de andere 70%. Met kanttekening dat bij het niet doorgaan van de opdracht de 30% voor de gedane moeite berekend wordt. Nu is dat ik jou geval niet echt hetzelfde. Wat ik wel raar vindt, is dat als de ontwikkelaar al voor 75% klaar is en nu blijkt dat er iets zo niet goed zit dat het hele project wordt stilgelegd er misschien van beide kanten schuld is. Want hoe heeft het uberhaupt zo ver kunnen komen dat de ontwikkelaar bijna klaar is en nu blijkt dat er iets finaal niet goed zit. Dus misschien was tussentijds overleg slim geweest. Ikzelf werk altijd in fases en betrek de klant altijd in het proces door tussentijds veel af te stemmen etc. Zo verklein je de kans op dit soort problemen. Wat ik kan adviseren is om iig het met de ontwikkelaar te overleggen hoe nu verder. Ik neem aan dat de ontwikkelaar ook graag het project wilt afronden en de volle 100% wilt incaseren. Ik hoop voor je dat je een offerte hebt van de ontwikkelaar of een soort bevestiging van wat jullie hebben afgesproken. Dan kun je daar een beroep op doen. Mocht je dit niet gedaan hebben en alles mondeling los heb afgesproken en niet echt concrete afspraken heb gemaakt, denk ik dat je aan het korste eind trekt en dat je de rekening gepresenteerd krijgt, maargoed misschien dat iemand met juridische kennis hier mee vanaf weet. Succes in ieder geval en voortaan goede afspraken maken :)

Andre Kreft

Freelance webdesigner

http://www.kdesign-online.nl

• 0

Alles is afhankelijk van de afspraken. Wat heb je afgesproken (uren of resultaat). Hoe is het werk gesprecificeert. Wist de ontwerper wat je van hem verlangde. Hoeveel heb je betaald (en wat was de totale brgroting).

Je oude website heeft helemaal niets om het lijf. Iedere webbouwer die weet wat hij doet kan met een database (cms) en een stylesheet (css) een systeem bouwen dat start het de functie en het beeld dat je nu hebt, maar dan zodanig dat je het systeem verder uit kan bouwen en zaken kan automatiseren.

Misschien kom je niet van je leverancier af, maar hij moet wél leveren wat je hebt afgesproken. Het is ook zaak om aan je leverancier nauwkeurig aan te geven wat je van hem verwacht en waarin je vindt dat hij tekort schiet. OP SCHRIFT! en "aanmanen" dat hij het binnen x dagen in orde maakt. Het werk "stilleggen" is misschien niet de beste optie, tenzij je per uur moet afrekenen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik snap dat het lastige materie is omdat er vanalles kan misgaan in de communicatie, ook van onze zijde.

Er is veel overleg geweest via mail, telefoon en op locatie.

Om het wat concreter te maken wil ik toch de url vermelden met daarbij de uitdrukkelijk mededeling dat het gaat om adviezen in te winnen en niet om een bureau openlijk ten schande te zetten. Ze zullen tenslotte meer projecten met succes hebben afgerond dan niet.

http://geluk.mediaweb.nl/42.asp

• 0

Ik denk dat het toevoegen van de url niet veel zin heeft omdat we niet weten wat er is afgesproken. Vind de site wel een verbetering van de huidige om eerlijk te zijn. Maargoed denk dat we weinig advies kunnen geven als we geen concrete afspraken zien.

Andre Kreft

Freelance webdesigner

http://www.kdesign-online.nl

• 0

ik persoonlijk vind deze site ook een verbetering, alleen zakelijk geluk en particulier geluk hebben dezelfde header dat vind ik wel jammer.

verder snap ik het probleem niet waarom deze website niet voldoet?

ik zou zoals andere zeggen maar is rond te tafel gaan zitten met de ontwerpers en kijken of je er niet alsnog uit kan komen

succes

• 0

Een conflict is altijd vervelend, maar het klinkt alsof jij hier in redelijkheid uit wilt gaan komen. En waar een wil is, is meestal wel een weg.

Ik ben het eens met de eerdere posters dat het van belang is wat voor afspraken je hebt gemaakt, maar het is volgens mij niet zo dat een urencontract per definitie betekent dat jij het geld voor de gewerkte uren volledig kwijt bent.

Ook als er per uur gewerkt wordt, is een opdrachtnemer verplicht zijn best te doen om aan jouw wensen tegemoet te komen. En daarmee wordt de vraag eigenlijk hetzelfde als wanneer er expliciet een resultaatsverplichting in het contract is opgenomen: wat mochten jij en de sitebouwer van elkaar verwachten?

Juist bij zaken die afhankelijk zijn van smaak en het zichtbaar maken van onzichtbare voorkeuren, kunnen er ongemerkt misverstanden ontstaan. Ook als beide partijen van goede wil zijn.

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik krijg de indruk dat er tot nu toe vooral per mail, telefoon en post is gecommuniceerd. Vaak werkt het heel ontwapenend als je de ander opbelt en zegt: "Joh, wat een misverstanden, jammer dat het zo gelopen is, zullen we eens om de tafel gaan zitten om te kijken hoe we er uit kunnen komen?"

En dan echt een paar uur uittrekken om bij elkaar te gaan zitten en het alleen over de toekomst te hebben (hoe gaan we dit fixen). Dus niet proberen te achterhalen wiens "schuld" het is dat het tot nu toe niet is gelukt, maar echt met een schone lei naar de toekomst kijken.

Desnoods laat je de sitebouwer alleen de techniek ontwerpen, en ga je voor de vormgeving naar een ander. Soms klikt het gewoon niet, maar kun je elkaar respecterend afscheid van elkaar nemen. En dan heb je tenminste nog wat aan het uitgegeven geld.

Heel veel succes; ben benieuwd wat er uitrolt!

• 0

Misschien een domme vraag, maar heb je geen schetsen of ontwerpen gezien voordat ze echt gingen bouwen? Op basis van wat eerste schetsen weet je wel of de site goed voelt. En in de loop van het bouwen kun je regelmatig contact houden om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Als de site in een CMS zit, dan kan misschien het uiterlijk eenvoudig worden aangepast zonder dat het veel extra geld kost? Wat zegt de bouwer daarvan?

dagdag

Christine

• 0

Qua uitstraling vind ik de nieuwe inderdaad een behoorlijke verbetering. Ik weet niet wat je in je opdrachtomschrijving hebt gezegd over uitstraling, sfeer, impact? Daar ben ik wel benieuwd naar. Zoals ik zei ik vind het een hele verbetering máár het kán natuurlijk altijd beter. Als jouw schoen wringt op het gebied van uitstraling dan zou ik je adviseren om er een zéér professionele grafisch ontwerper nog eens naar te laten kijken en een nieuwe interface te laten ontwerpen. De bouwer moet dan de kans krijgen tegen meerprijs de nieuwe interface op de database te implementeren.

Als je probleem zit in de functionaliteit, dan zou ik je willen adviseren om even een stapje terug te zetten en je programma van eisen en wensen tegen het licht te houden en eventueel door een externe partij een nieuw functioneel ontwerp te laten maken. Vervolgens kan je de bouwer vragen of hij die functionaliteiten wil toevoegen.

Ik zie wél in de nieuwe site een aantal technische fouten, maar het zou kunnen dat ze die nog op gaan lossen, aangezien hij nog niet af is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar