Ik ken een manier om landbouw veel efficienter te maken, maar heb moeite het te verspreiden..
Wie kan helpen ?
Via landbouwkringen lukt het me niet, het is te afwijkend.
Daarom probeer ik het maar es op dit forum.
Het idee:
grondbewerking en alle volgende bewerkingen in een spiraal.
Verder in engels, want daar had ik al een stukje van liggen.
We work the field in a spiral, out of the middle. in stead of working in straight lines and turning at the end.
Advantages:
- We don't loose time by turning at the end of the field.
-Driving a spiral gives the possibility to work with a long train behind the tractor. Combination of machinery.
The turning restricts the possibilities of machinery. At my farm I did plowing and sowing at the same time with a tractor-machinery combination of 14 meters long.
-A spiral makes tractordriving easy. You could put a child on the tractor. The turning gives all the handling. Stop the PTO, lifting machinery, shifting, driving back, start a new track, lowering machinery and start the PTO. When driving again, there is not much to do.
So this sytem makes it easy to drive more hours. It is an ongoing process . The driver gets in an easy mood and can drive on for a long time.
-Driving in the night gets saver. Working in the night has more risks and especialy the turning gives the problems. Driving into the ditch happens often. In the spiral system you only reach the ditch at the end , when the field is nearly ready. And than you reach it in a small angle , so it takes more time to reach it. Normaly you reach it in a 90 degrees angle and you will get there soon. In Holland have been many accidents by driving in the night.
An accident gives a problem, but the second problems is that you didn't finish the work and it starts raining again.
Driving a spiral makes nightwork easy and in the morning when it gets light, you'll be astonished to see how much you have done.
-Automatic driving with the GPS steering system gets closer, because the GPS steering system stops at the end of the field and the turning has to be done by man.
In a spiral system only at the end of the work, man must take it over.
-Then there is the aspect of the landscape getting friendlier and softer with the rounded fields.
- And the possibility to make long curved fieldroads for faster transportation of produkts to the farm. No more use of brakes in the corners , but keeping the same speed makes transportation cheaper.
Nadelen:
-de hoeken blijven over.
Dit nadeel is echter niet zo groot, omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.
Verder kunnen we het nadeel ombouwen tot een voordeel door er andere dingen mee te doen. Teveel mogelijkheden om nu te beschrijven.
Wat zal'k er verder overschrijven?
De efficientie van machinegebruik verhoogt .
Brandstofgebruik bij grondbewerking zal meer dan halveren. Dit lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar doordat er door meerdere aspecten besparingen komen en deze deels met elkaar vermenigvuldigt kunnen worden, is de besparing per hectare enorm.
Wie kan helpen dit idee naar de grote akkerbouwgebieden te brengen?
Er is geen octrooi op te nemen, lijkt me.
Veel mensen denken dat het al lang wordt toegepast op de ronde percelen in droge gebieden, maar ze vergissen zich, want de vaste beregenboom verhindert daar het werken in een spiraal.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
koert
koert
Ik ken een manier om landbouw veel efficienter te maken, maar heb moeite het te verspreiden..
Wie kan helpen ?
Via landbouwkringen lukt het me niet, het is te afwijkend.
Daarom probeer ik het maar es op dit forum.
Het idee:
grondbewerking en alle volgende bewerkingen in een spiraal.
Verder in engels, want daar had ik al een stukje van liggen.
We work the field in a spiral, out of the middle. in stead of working in straight lines and turning at the end.
Advantages:
- We don't loose time by turning at the end of the field.
-Driving a spiral gives the possibility to work with a long train behind the tractor. Combination of machinery.
The turning restricts the possibilities of machinery. At my farm I did plowing and sowing at the same time with a tractor-machinery combination of 14 meters long.
-A spiral makes tractordriving easy. You could put a child on the tractor. The turning gives all the handling. Stop the PTO, lifting machinery, shifting, driving back, start a new track, lowering machinery and start the PTO. When driving again, there is not much to do.
So this sytem makes it easy to drive more hours. It is an ongoing process . The driver gets in an easy mood and can drive on for a long time.
-Driving in the night gets saver. Working in the night has more risks and especialy the turning gives the problems. Driving into the ditch happens often. In the spiral system you only reach the ditch at the end , when the field is nearly ready. And than you reach it in a small angle , so it takes more time to reach it. Normaly you reach it in a 90 degrees angle and you will get there soon. In Holland have been many accidents by driving in the night.
An accident gives a problem, but the second problems is that you didn't finish the work and it starts raining again.
Driving a spiral makes nightwork easy and in the morning when it gets light, you'll be astonished to see how much you have done.
-Automatic driving with the GPS steering system gets closer, because the GPS steering system stops at the end of the field and the turning has to be done by man.
In a spiral system only at the end of the work, man must take it over.
-Then there is the aspect of the landscape getting friendlier and softer with the rounded fields.
- And the possibility to make long curved fieldroads for faster transportation of produkts to the farm. No more use of brakes in the corners , but keeping the same speed makes transportation cheaper.
Nadelen:
-de hoeken blijven over.
Dit nadeel is echter niet zo groot, omdat het uitgeholde hoeken zijn en we trucjes kunnen toepassen om de grootte van de hoeken te beperken. Ze zullen ongeveer 1 tot 4 % van het totale oppervlak zijn, afhankelijk van de vorm van het perceel.
Verder kunnen we het nadeel ombouwen tot een voordeel door er andere dingen mee te doen. Teveel mogelijkheden om nu te beschrijven.
Wat zal'k er verder overschrijven?
De efficientie van machinegebruik verhoogt .
Brandstofgebruik bij grondbewerking zal meer dan halveren. Dit lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar doordat er door meerdere aspecten besparingen komen en deze deels met elkaar vermenigvuldigt kunnen worden, is de besparing per hectare enorm.
Wie kan helpen dit idee naar de grote akkerbouwgebieden te brengen?
Er is geen octrooi op te nemen, lijkt me.
Veel mensen denken dat het al lang wordt toegepast op de ronde percelen in droge gebieden, maar ze vergissen zich, want de vaste beregenboom verhindert daar het werken in een spiraal.
Laten we de landbouw ronder maken.
Rond is mooier.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8718-rondere-landbouw/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
131 antwoorden op deze vraag