• 0

Wonen in Belgie, eenmanszaak inschrijven in NL?

Hallo,

 

Ik ben Nederlandse en woon in Belgie. Nu wil ik een eigen bedrijf beginnen (eenmanszaak in vertalen en software ontwikkeling), en ik vroeg me af of ik dat in kan schrijven bij de Nederlandse KvK. Mijn prive-adres bevindt zich dus in Belgie, ik heb wel een postbus in NL.

 

Ik heb me al helemaal suf gegoogled, ook om uit te vissen of het uberhaupt interessant is om me in NL in te schrijven ipv Belgie, maar wordt van alle instanties geen steek wijzer.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha, dat heb ik ook gedaan. Mijn eenmanszaak in NL aangehouden en er eentje in Belgiê bijgeopend. Twee keer belastingaangifte, twee keer belastingvrije voet. Voordeel is dat je de hypotheekaftrek kan benutten, maar je hebt wel twee aanslagen. En als de ene belastingdienst moeilijk doet, heb je meteen een probleem met de andere.

 

Jij wil één vestiging. Strikt genomen moet je een werkplek hebben als je de eenmanszaak in NL wil vestigen. Geen postbus, een kantoor of tenminste een werktafel op een echt adres. De lasten in NL zijn lager, maar je krijgt wel gedoe met verzekeringen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik had het de kvk al gevraagd (via e-mail), maar een vaag antwoord teuggekregen waar ik niets mee kon... Ik heb vanmorgen gebeld en ben alweer wat wijzer geworden. Het kan dus wel, alleen moet ik dan wel een kantooradres in NL hebben. Ik neem aan dat daar wel iets op te vinden is.

 

Rest mijn vraag wat nou slimmer is, in Belgie inschrijven of in Nederland? Misschien moet ik die eens in de rubriek Internationaal Ondernemen stellen. TwaLevel, wat bedoel je precies met "je krijgt wel gedoe met verzekeringen"?

Link naar reactie
  • 0

 

De belasting geeft er de voorkeur aan te belasten in het woonland, zo lees ik links en rechts als ik Google op de positie van een zelfstandige die in Nederland werkt en België woont. Je kan voor een inschrijving in NL kiezen, maar dan draag je sociale lasten af in Nederland. Qua ziektekostenverzekering weet ik het niet precies. Volgens mij is het mogelijk premie te betalen in NL en je toch aan te melden bij een Belgisch ziekenfonds. Hou er rekening mee dat je overal in de rij moet staan.

 

Overigens, ik doe je tweede post met dezelfde vraag op slot vanwege dubbelposten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik neem aan dat je de meeste werkzaamheden vanuit huis verricht? Dat betekent dat je over een vaste inrichting in BE beschikt en je inkomen daar ook daadwerkelijk verdient.

 

De BE fiscus zal je dus altijd proberen te belasten over je omzetten.

Er zijn overigens hele goede manieren om ook een aftrek voor je eigen woning in BE te hebben binnen de BE wetgeving, zeker voor zelfstandigen!

 

Ik raad je aan je eens goed te laten voorlichten door een adviesbureau. In eerste insantie denk je dat je duur uit bent, maar ze kunnen veel geld voor je verdienen.

 

En wat kost al die tijd die je op internet doorbrengt op zoek naar informatie? Die tijd kun je beter besteden aan (het werven van) klanten.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel mogelijk om je eenmanszaak in Nederland aan te houden maar je dient wel te beschikken over een zg. vaste inrichting, m.a.w. je dient in Nederland over een vestigingsadres te beschikken en een postbus wordt niet als een vaste inrichting of vestigingsadres gezien door de fiscus.

 

Misschien dat het huren van een summiere lokatie bij organisaties zoals b.v. Regus een oplossing is maar ik weet niet in de praktijk hoe de fiscus hier mee omgaat daar ik dit in deze situatie niet eerder heb kunnen laten toetsen.

 

Misschien kun je ook wat informatie verkrijgen bij het Buro voor Belgische Zaken (zijn volgens mij gevestigd in Breda), hier is veel advies in te winnen voor ondermeer Nederlanders die zich vestigen in Belgie.

 

Verder zou ik mij goed laten voorlichten door een adviseur die ervaring heeft met zowel de Nederlandse en Belgische wetgeving op dit gebied.

 

Soms is het beter om maar gewoon voor vestiging en fiscaal behandelen voor een land, b.v. Belgie te kiezen.

 

M.A.W., het is altijd de vraag ofdat het extra papierwerk en tijd opweegt tegen de voordelen die er mogelijk te behalen zijn.

 

grz.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het oo,k woon in Belgie maar heb een kantoor in Nederland (huis van mijn ouders) maar je moet in ieder geval een (post) adres hebben in Nederland.

 

Op mijn KVK uitreksel staan 2 adressen waaronder mijn woon adres in Belgie.

 

Persoonlijk zou ik me nu in Belgie inschrijven, zitten wel wat voordeeltjes aan. (0% tarief vind ik wel interessant, ik importeer veel)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als in belgie woont en een inkomen (zaak) hebt in nederland kan je kiezen voor binnenlands belasting plichtig. Dit heet het keuzerecht.

 

Je word dus behandeld als (nederlands) binnenlands belastingplichtige EN je gaat je hele wereld inkomen opgeven en belasten in nederland.

 

Dus je hoeft niet per see een nederlands bedrijfsadres te hebben (volgens mij)

 

Voordeel is dat je recht hebt op bijv hyphoteekrente aftrek.

 

Nadeel is dat je elk jaar op je aangifte moet invullen of je gebruik maakt van het keuzerecht. Doe je dit 3 jaar wel en het 4e jaar niet dan krijg je te maken met de zogenaamde terugploegregeling. Alle genoten fiscale voordelen worden dan bijgeteld bij het inkomen over dat 4e jaar en daar word belasting over geheven.

Alles na 8 jaar is niet meer terug terug te vorderen door de nl fiscus. Dus heb je in het 8e jaar nog voordeel gehad via het keuzerecht moet je 8 jaar wachten om niet de voordelen "terug te moeten betalen" of bij je inkomen geteld te krijgen.

 

Bij dit keuzerecht ben je gewoon in nederland verzekerd en moet je een aanvullende belgische verplichte ziekenfonds verzekering hebben van +-5 euro in de maand.

 

Je moet in belgie wel gewoon een aangifte doen. Deze word echter fictief behandeld en er word alleen gemeentebelasting op geheven. Gemiddeld z'n 5a6% dus behoorlijk wat.

 

Als je lid word van de stichting grensarbeid kan je daar voor een intake gesprek komen. Je situatie word dan bekeken en je krijgt advies over bepaalde zaken.

Link naar reactie
  • 0

hallo

weet je al iets meer over in belgie wonen en in nl een eenmanszaak

wil ook in belgie gaan wonen maar weet niet goed hoe en wat

Start een nieuw onderwerp en vertel je verhaal aldaar. Dit topic is behoorlijk gedateerd namelijk ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.