• 0

Concurrent heeft patent in US - wat nu?

Ik ben bezig met de uitwerking van een web applicatie. Nu kwam ik een amerikaans bedrijf tegen, wat precies doet wat ik bedacht heb. Echter op een iets andere manier en een iets ander business model. Zij hebben op hun techniek een patent aangevraagd. Nu wil ik indien alles lukt me richten op de europese markt. In eerste instantie gewoon nederand,maar later ook Duitsland UK, etc.

 

Het product/dienst is een web applicatie en wordt momenteel ontwikkeld door ons zelf.

 

Kan ik hier nu mee door gaan, aangezien zij een patent op hun bepaalde manier van software hebben?

 

Biedt het patent uberhaubt bescherming in de Europese markt?

 

hoe kan ik precies zien wat ze precies hebben gepatenteerd. zodat ik weet hoe ik het kan omzeilen.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

IBM heeft een online octrooiendatabase. Daarin kun je wel zoeken met de naam van het bedrijf en het octrooi bekijken. Als ze alleen een octrooi in de VS hebben, heb je daar geen last van zolang je je niet op de amerikaanse markt richt. Het kan zijn dat zij nog wel recht hebben op een octrooiraanvraag in Europa, zonder dat je dat nu weet. Alleen een octrooigemachtigde kan je dat goed vertellen.

 

oeps, delphion is die ibm database......

Link naar reactie
  • 0

Kijk even in de faq, daar staan een aantal links naar andere databases.

Ook via www.octrooicentrum.nl kun je een aantal octrooidatbases vinden.

Gebruik de gegevens die je al hebt om te zoeken.

 

Als het puur een software dingetje is, dan is de kans groot dat ze hier geen octrooi aan kunnen vragen.

Hou wel in de gaten dat software altijd onder het auteursrecht valt.

Lijkt jij software teveel op die van je concurrent dan heb je een probleem.

 

Al eens aan een samenwerking gedacht ?

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allemaal voor de reacties.

 

Ik heb het patent weten te downloaden en wil nu eigenlijk weten hoe ik het zou kunnen omzeilen. Het lijikt me niet makkelijk, maar denk dat ik maar eens bij het octrooicentrum langs ga.

 

tnx nogmaals

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer momenteel ook te verifieren of er op een bepaalde hijs en lifttechniek /product een US patent of actrooi is aangevraagd / verleend. Ik heb op alle voorgaande websites / mogelijkheden gezocht middels bedrijfsnamen / afkortingen / benamingen en heb niets kunnen vinden. Betekend dit dat er geen octrooi of patent op deze techniek is afgevraagd of afgegeven?

Wellicht zijn er andere manieren om e.e.a. te achterhalen.

 

Eventuele reacties of ideeen zijn meer dan welkom

 

Ed

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer momenteel ook te verifieren of er op een bepaalde hijs en lifttechniek /product een US patent of actrooi is aangevraagd / verleend. Ik heb op alle voorgaande websites / mogelijkheden gezocht middels bedrijfsnamen / afkortingen / benamingen en heb niets kunnen vinden. Betekend dit dat er geen octrooi of patent op deze techniek is afgevraagd of afgegeven?

Wellicht zijn er andere manieren om e.e.a. te achterhalen.

 

Eventuele reacties of ideeen zijn meer dan welkom

 

Ed

 

 

Ed,

 

In jouw geval is het verstandig te beginnen met het zoeken op octrooiclassificatie. Vervolgens kun je binnen de verkregen resultatenlijst je zoektocht verfijnen.

Voor hijs- en lifttechnieken moet je in de classificatie B66 en subs daarvan (bijv. B66C23) zoeken.

 

Succes,

ID

 

 

Link naar reactie
  • 1

Check eerst of het een verleend octrooi (patent), dan wel een octrooiaanvrage (patent application) is. In de VS worden net als bij ons octrooiaanvragen achtien maanden na indiening gepubliceerd. Op een octrooiaanvrage hoeft niet noodzakelijkerwijs octrooi te worden (of te zijn) verleend.

 

Als er wel octrooi is verleend, check dan of de instandhoudingstaksen voor het octrooi betaald zijn. Zie http://portal.uspto.gov/external/portal/pair. Kijk onder "fees".

 

Op http://ep.espacenet.com/advancedSearch?locale=en_EP kun je zien of er equivalenten zijn in (bijvoorbeeld) Europa. Voer het US-publicatienummer in en check onder "INPADOC patent family".

 

Tot slot, als jouw (potentiële) klanten zich in de US bevinden, kan het zomaar zijn dat er sprake is van inbreuk op het Amerikaanse octrooi, ook al zit je bedrijf in NL. Dan doet het er dus niet toe of er een (geldig) Europees octrooi is of niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi guys, top, bedankt voor alle input!

Ik zit op het moment in de usa ( florida ) en na enkele dagen onafgebroken te hebben gezocht en geresearched begin ik zo stilletjes aan te geloven dat er geen patent (octrooi) op de toegepaste hijs- lifttechniek is verleend en/of aangevraagd. Ik heb op alle mogelijke variabelen, namen, bedrijfs-produktnamen, afkoringen gezocht. Ik heb geen patentnummer voorhanden dus dat maakt het zoeken moeilijker! Wel moet ik er bij vermelden dat het geen concurrent is omdat ik geenzins van plan ben met deze techniek op de us markt te gaan.

Op hun website geeft men aan deze techniek met eventuele partners wereldwijd te willen exploiteren / licenceren.

De vraag is dus deze techniek zelf in NL opnieuw te ontwikkelen of toch in contact met deze partij te treden en kiezen voor de easy way......:-)

 

De tijd zal het leren

L8er Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.