• 0

Liever een eigen bedrijf dan biertjes tappen (bron: NRC)

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Liever een eigen bedrijf dan biertjes tappen; 3.000 studenten runnen tijdens hun studie een eigen zaak

 

Universiteiten en hbo's bieden ondernemende studenten meer faciliteiten.

Wie studeert heeft een bijbaantje. Maar terwijl de meeste studenten het bij biertjes tappen houden, kiest een handjevol al in de collegebanken voor een eigen bedrijf. Nederland telt zo'n 3.000 student-ondernemers, blijkt uit cijfers van Jong MKB Nederland.

 

[iurl=https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/81]Lees meer >>>[/iurl]

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

;) En daar ben ik er een van.

 

 

Maar laten we er eens over na denken, betekend dit dat veel van deze jongeren al reeds kunnen wat ze zouden moeten, om een eigen bedrijf te runnen.

 

Oftewel heeft die school voor hen zin ( jah tuurlijk je leert er altijd iets nieuws ) maar kan het zijn dat dit juist jongeren zijn die al iets verder zijn dan de rest en dat er een zwaardere opleiding vereist is?

 

Hoe kan het anders dat jongeren die nog studeren al een eigen zaak hebben?

....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoe kan het anders dat jongeren die nog studeren al een eigen zaak hebben?

 

Omdat sommige personen het "juiste" bloed en "mindset" hebben...

En graag een degelijke theoretische onderbouwing willen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dus de Daan Lammers uit het betreffende artikel, en heb inmiddels een dringend verzoek tot uitleg van de raad van bestuur van mijn hogeschool ontvangen. As. donderdag mag ik dus langskomen om de heren uit te leggen wat ik bedoel met de regel "Van mijn school krijg ik geen steun.". Ik ben benieuwd :)

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan het anders dat jongeren die nog studeren al een eigen zaak hebben?

 

Omdat sommige personen het "juiste" bloed en "mindset" hebben...

En graag een degelijke theoretische onderbouwing willen hebben.

 

Dat ook natuurlijk :-) Maar zou het niet zo zijn dat deze jongeren ook al aardig wat weten dan van het onderwerp, hoe anders kunnen zij zoiets opstarten?

 

Ik ben dus de Daan Lammers uit het betreffende artikel, en heb inmiddels een dringend verzoek tot uitleg van de raad van bestuur van mijn hogeschool ontvangen. As. donderdag mag ik dus langskomen om de heren uit te leggen wat ik bedoel met de regel "Van mijn school krijg ik geen steun.". Ik ben benieuwd :)

 

Hey Daan, ik ben ook zeker benieuwd naar hoe en wat daar besproken wordt, houd je ons op de hoogte?

....

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zijn er twee mogelijkheden:

- Of ze bieden inderdaad geen ondersteunende diensten/omgeving aan

- Of ze bieden het wel aan, maar jij hebt er nooit iets over gehoord.

 

In beide gevallen zitten ze fout....:)

 

Succes en ik ben ook erg benieuwd naar wat ze te vertellen hebben.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Bij Technopartner ben ik begonnen met een onderzoek naar de mogelijkheden binnen HBO-instellingen om een eigen bedrijf te beginnen.

 

Van Fontys weet ik dat ze betrokken zijn bij het SKE project van Incubator3+ Eindhoven http://www.technopartner.nl/wiki/pioniersupport/ske/gehonoreerdeprojecten

 

De persoon die bij Fontys verantwoordelijk is voor het op weg helpen van starters is Herbert Veenstra: h.veenstra@fontys.nl (http://www.fontys.nl/elektro/pr/news/10_innovatieprijs05_herbert.html)

 

Ik denk dat je gelijk hebt Ronald dat

"ze bieden het wel aan, maar jij hebt er nooit iets over gehoord"

 

aan de orde is.

 

met het resultaat van mijn onderzoek wil ik in ieder gaval kijken of ondersteuning door HBO-scholen beter kan.

 

Ik hou mij aanbevolen voor tips en suggesties voor overige contactpersonen bij Hogescholen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was er zelf ook 1. Liever aan een bedrijfje sleutelen dan teksten uit een boek leren en het lukt aardig.

 

Wat misschien opmerkelijk is te noemen is dat vaak de kracht ontbreekt van studenten om hun kennis commercieel te exploiteren.

 

Daar zie ik overigens wel verandering in komen. Er worden bijvoorbeeld bijeenkomsten georganiseerd en fondsen beschikbaar gesteld. Scouts van Shell zijn bijvoorbeeld al actief binnen het onderwijs om de beste studenten eruit te pikken. Of je jezelf dan ondernemer kan noemen???Tja........

 

Het is leuk te zien wanneer zo'n bedrijfje uit de kinderschoenen stapt en de jonge ondernemers een winstgevende onderneming neerzetten. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen.

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Komt me bekend voor, zo'n handelswijze.. Mijn advies, niet teveel energie aan verspillen. Ze mogen meedoen en iets gaan bijdragen, maar als ze alleen maar gaan zeuren, dan houdt het op.. Graag of niet.

 

Ik blijf het verbazingwekkend vinden.. Onderwijsinstellingen en bestuurders hebben liever controle over een slecht product dan geen de controle over een goed product..

Link naar reactie
  • 0

Ik zit ook in Eindhoven en ik doe CE. Het klopt dat ze niet actief het ondernemersschap promoten, maar als je vragen of hulp nodig hebt kun je bij de docenten zelf denk ik wel terecht.

 

Kernpunten waren; Hoe komt het dat je zoiets zegt en dat het niet slim is om dit soort uitspraken te doen ivm de studieresultaten.

Dit is wel heel erg belachelijk. Ik snap dat ze niet blij zijn met die uitspraak, maar het werkt negatief om diegene dan af te straffen.

Binnen de Fontys zijn er helaas een aantal mensen die niet tegen kritiek kunnen en je dan tegen gaan werken. (zoals dat waarschijnlijk wel bij meerdere organisaties gebeurdt) Ik heb dit zelf ook al mogen ervaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

het zou belachelijk zijn ja om studenten op dit soort uitspraken af te rekenen...maar uit ervaring weet ik dat het wel degelijk zo gaat...

ook ik krijg niet veel steun vanuit mijn huidige opleiding, maar ik heb wel contact opgenomen met een oude docent (van opleiding CE) en van deze persoon heb ik onverwacht goede adviezen gekregen (jammer dat hij niet tijdens de studie zo behulpzaam was :-X)

 

Het zijn wel ontzettende opstekers om te lezen hoe medestudenten zo succesvol ondernemen! Ik ben op dit moment een bedrijf aan het starten, en loop tegen nogal wat problemen op vooral omdat ik student ben >:(

 

Succes allemaal!

 

Link naar reactie
  • 0

Commerciele Economie ligt blijkbaar niet in het gezichtveld van de kennisvallorisatie mensen bij jullie school.

 

Ik ga vrijdag bij Fontys praten en daarna met Daan. Ik zal jullie probleem bij Fontys aankaarten

 

Jullie probleem is in ieder geval ook aan de orde bij Universiteiten, Het AWT schrijft in haar jaarplan voor 2006:

 

Kennisvalorisatie is één van de drie hoofdtaken van universiteiten, naast het geven van onderwijs en het uitvoeren van onderzoek. In de bèta- en medische wetenschappen kan valorisatie worden opgevat als de economische bijdrage. Maar wat houdt valorisatie in de alfa- en gammawetenschappen in? En hoe kunnen we valorisatie in die richtingen beleidsmatig beïnvloeden? De minister van OCW heeft – op aandringen van de Tweede Kamer – de AWT hierover advies gevraagd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.