• 0

Provisie nieuwe klant contact uitbetalen aan privépersoon

Hey Higherlevel en leden!

 

 

Ik weet niet zeker of ik dit wel op het juiste plaatsje op het forum geplaatst heb, mocht dat niet zo zijn, mijn excuses.

 

Een tijd geleden heb ik nagedacht over hoe ik een leuk aantal klanten zou kunnen krijgen. Ik kwam op het idee om mensen een % te betalen voor elke klant die ze mij kunnen toesturen. Maar hoe regel ik dit qua onderneming. Ik heb op dit moment een eenmanszaak, hoe regel ik dit volgens btw etc?

 

Alvast bedankt.

 

 

Klaas Koopman, Koopman Media

 

Titel aangepast en naar juiste board verplaatst

....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Klaas,

 

je kunt op vele manieren klanten binnenhalen en anderen betalen. Misschien is het goed je vraag wat specifieker te maken. Veel is al in dit forum gepasseerd (wat niet wil zeggen dat de onderwerpen 'afgesloten' zijn natuurlijk.) Je vraag valt volgens mij te spitsen in twee:

 

1. Hoe krijg ik klanten via anderen

2. Hoe betaal ik de 'anderen'

 

Het antwoord op het tweede deel van je vraag lijkt me niet te lastig, dat staat op het administratie-deel van het forum. Of je een eenmanszaak hebt of een bv maakt niet veel uit. Maar het eerste deel is moeilijker: iedereen heeft er een idee over, maar niemand het gouden recept (dan waren ze allemaal rijk, lui, dik, dronken en hier afwezig).

 

'We' hebben het hier op het forum uitgebreid over acquisitie gehad, ook als dat via-via verloopt. Even zoeken en daarna iets gerichter (uitgebreider) een vraag stellen lijkt me handig, dat antwoordt wat makkelijker.

 

Succes!

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hey René,

 

Bedankt voor je reply.

 

Het regelen van een klant is het probleem niet. Het is alleen zo dat ik nogal wat vrienden en kennisen heb die gemakkelijk voor mij klanten kunnen regelen, en daarom heb ik gezegd, iedereen die voor mij een klant regeld krijgt 10%.

 

Maar nu vroeg ik me af hoe ik dit op papier zet, dus qua boekhouding!

....

Link naar reactie
  • 0

Wat is er volgens jouw vrienden mis met een boekenbon, Bijenkorfbon o.i.d.? geen idee om welke bedragen het gaat, maar 10% moet toch met dat soort zaken op te lossen zijn.

 

Als het echt je vrienden zijn, zouden ze hopelijk snappen dat jouw boekhouding ook gewoon overeind moet blijven ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat is er volgens jouw vrienden mis met een boekenbon, Bijenkorfbon o.i.d.? geen idee om welke bedragen het gaat, maar 10% moet toch met dat soort zaken op te lossen zijn.

 

Als het echt je vrienden zijn, zouden ze hopelijk snappen dat jouw boekhouding ook gewoon overeind moet blijven ;)

 

Het gaat hierom bedragen van 100 - 300 euro. Ik zou het ze niet aandoen een bijenkorfbon te geven ( kunnen ze elke keer reizenvoordat ze iets kunnen kopen haha, kom uit friesland he )

....

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me eerder een vraag voor het 'administratie-deel' van dit forum eigenlijk, meer dan voor commercie & marketing.

 

Volgens mij kunnen je relaties gewoon een rekening aan je sturen die je in je administratie verwerkt. Alleen kunnen zij -omdat ze geen bedrijf hebben- geen BTW in rekening brengen en kun jij dat dus ook niet afrekenen. Maar verder is er niks mis met regelrechte betalingen. Consequentie is wel dat zij de ontvangen bedragen moeten opgeven bij hun IB als 'extra verdiensten'. Een deskundige op administratie (fiscaal) gebied kan je dat ongetwijfeld haarfijn uitleggen.

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

In sprout stond van de week meen ik een stukje over een bedrijf dat hier mogelijk op stuk gaat. Alleen de koppen gesneld, maar die maakte ook gebruik van wederverkopers (tupperware actige consulenten) die commisie kregen en waar geen BTW over werd berekend.

 

Belasting komt langs en of er nu nog maar even BTW over de commisie betaald kon worden.

 

Hoe dan ook, laat je goed informeren voordat je tot implementatie over gaat.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een idee om even de belastingtelefoon te bellen ????

 

 

Het zal er allemaal van afhangen welk karakter e.e.a. zal krijgen .....

 

wanneer 1 persoon 5 klanten per week aanbrengt en dus ongeveer 500 euro provisie/commissie uitbetaald krijgt, gaat het in de richting van een verkapt dienstverband of een freelance bijverdienste ....

 

wanneer een vriend gemiddeld 1 klant per jaar aanbrengt heeft het natuurlijk meer een karakter van een vergoeding voor de moeite ....

 

De feitelijke gang van zaken zal dus ook bepalen in welke vorm en hoe je de betaling gaat regelen ....

 

Succes .... Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.