• 0

Toch inschrijven KvK bij vrij beroep?

Ik ben bezig met het brainstormen over de start van een tekstbureautje.

Nu zie ik op de site van de Kvk dat redacteur / tekstschrijver een 'vrij beroep' is en dat ik me dan niet kan inschrijven in het Handelsregister. Maar als ik in het Handelsregister Online zoek naar bijvoorbeeld 'Tekstjuweel' of 'Toptext' (gegoogled) zie ik dat ze gewoon geregistreerd zijn. Hoe kan dat nou? Moet je je als tekstbureau misschien inschrijven als 'communicatieadviesbureau' om geregistreerd te kunnen worden? En heeft dat dan weer nadelen?

Welke voordelen heeft een Kvkinschrijvingsnummer eigenlijk?

Jullie zien, ik zie door de bomen het bos niet meer zo helder...

Bedankt alvast voor jullie reactie

 

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het voor klanten een stukje (schijn)zekerheid geeft als een bedrijf ingeschreven staat bij de KvK. Maar is dat het enige voordeel?

 

Jeroen, van de site van de Kvk: Vrije beroepsbeoefenaren kunnen zich niet inschrijven in het Handelsregister.

Het lijkt er dus op dat het niet om mogen gaat, maar om kunnen, toch?

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0
Vrije beroepsbeoefenaren kunnen zich niet inschrijven in het Handelsregister, behalve als zij hun bedrijf uitoefenen in een rechtspersoon. Als het beroep bedrijfsmatig wordt uitgevoerd, moet de onderneming ook worden ingeschreven.

 

Afkomstig van de KvK-site. Ik ga er vanuit dat je, aangezien je verwijst Tekstjuweel en Toptext, niet als freelancer de markt opgaat, maar (in potentie) wilt kunnen groeien tot een echt bedrijf. Dan heb je op dit moment dus wél de keuze, omdat je eerst een tijdje als vrije beroepsbeoefenaar, op freelance-basis dus, aan de slag zou kunnen. Je kunt ook direct 'professioneel gaan' en je inschrijving dus direct regelen.

Link naar reactie
  • 0

Iemand van de kvk heeft mij wel eens verteld dat je je voor een vrij beroep niet hoeft in te schrijven tenzij je een bedrijfsnaam wilt voeren. Als je een bedrijfsnaam wilt gebruiken moet je je dus inschrijven, bij mijn weten.

 

Een nadeel van inschrijven is m.i. de hoeveelheid "spam-telefoontjes" die je krijgt omdat het bestaan van je bedrijf via de kvk gepubliceerd wordt. Een voordeel is dat tussen deze bellers natuurlijk ook klanten kunnen zitten, maar in jouw beroep lijkt me niet dat die jou via de kvk vinden, dus...

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Welke gevolgen / consequenties heeft het of kan het hebben als ik mijn ouders' adres opgeef als kantooradres, zonder dat ik daar ook daadwerkelijk kantoor houdt? Kunnen mijn ouders troubles krijgen met bijvoorbeeld de belastingdienst, gemeente etc??

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Welke gevolgen / consequenties heeft het of kan het hebben als ik mijn ouders' adres opgeef als kantooradres, zonder dat ik daar ook daadwerkelijk kantoor houdt? Kunnen mijn ouders troubles krijgen met bijvoorbeeld de belastingdienst, gemeente etc??

 

hier ben ik ook wel benieuwd naar...

Link naar reactie
  • 0

Ik zit woon zelf in een dorp en op dit adres zijn 2 vrije beroepen gevestigd, zonder aanvraag bij de gemeente(waarvan 1 hier al 20 jaar zit en een echt kantoor aan huis heeft(eigen opgang, eigen toilet etc).

 

Nooit geen moppers vanuit de gemeente gehad.

 

Als je als freelance tekstschrijver, vanuit je eigen huis wil werken, dan zie ik zelf ook geen probleem(LET OP ikzelf; dus een mening!). Ik weet alleen niet hoe ze er mee omgaan in andere gemeenten, als je een echt bedrijf gaat vestigen vanuit huis(Het is natuurlijk kolder dat ze moeilijk doen, als je geen klanten over de vloer krijgt, maar goed).

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, van de site van de Kvk: Vrije beroepsbeoefenaren kunnen zich niet inschrijven in het Handelsregister.

Het lijkt er dus op dat het niet om mogen gaat, maar om kunnen, toch?

 

Welkom in de twilight zone van de KvK. Het is niet mogelijk om jezelf als vrije beroepsbeoefenaar in te schrijven. Wanneer jij jouw tekstbureau als eenmanszaak inschrijft in het Handelsregister, dan is er weer niets aan de hand.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Welke gevolgen / consequenties heeft het of kan het hebben als ik mijn ouders' adres opgeef als kantooradres, zonder dat ik daar ook daadwerkelijk kantoor houdt? Kunnen mijn ouders troubles krijgen met bijvoorbeeld de belastingdienst, gemeente etc??

Eigenlijk met iedere instantie.

 

Gemeente indien en voor zover voor de vestiging op dat adres niet voldoet aan het bestemmingsplan. Handelen is strijd met bestemmingsplan kan leiden tot handhavingsacties.

 

Eventueel een verhuurder wanneer er een verbod tot ondernemingsactiviteiten is opgenomen in de huurovereenkomst.

 

Onjuiste opgaaf van gegevens kan verder worden aangemerkt als een economisch delict. En daarmee maak je echt een goede sier.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Welkom in de twilight zone van de KvK. Het is niet mogelijk om jezelf als vrije beroepsbeoefenaar in te schrijven.

 

Een journaliste van Lancelots heeft van het hoofdkantoor van de KvK te horen gekregen dat er op dit punt dit jaar een beleidswijziging is doorgevoerd: vrije-beroepsbeoefenaren mogen (niet: moeten) zich inschrijven. Als iemand hiermee in de praktijk toch problemen ondervindt dan zijn wij reuze-geïnteresseerd om deze kwestie tot op de bodem uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

 

Een journaliste van Lancelots heeft van het hoofdkantoor van de KvK te horen gekregen dat er op dit punt dit jaar een beleidswijziging is doorgevoerd: vrije-beroepsbeoefenaren mogen (niet: moeten) zich inschrijven. Als iemand hiermee in de praktijk toch problemen ondervindt dan zijn wij reuze-geïnteresseerd om deze kwestie tot op de bodem uit te zoeken.

 

Dat is dan inderdaad sinds kort. Ik heb hier vorig jaar met de lokale KvK nog een discussie over gehad onder het mom dat iedere grondslag voor een weigering tot inschrijving van een vrije beroepsbeoefenaar ontbreekt, omdat het verschil met de eenmanszaak soms zeer vaag is. Zie hiervoor.

 

Het is inderdaad de vraag of de regiokantoren dit beleid al hebben doorgevoerd. De KvK bestaat nu eenmaal uit allemaal koninkrijkjes met een geheel eigen visie en beleid.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.