• 0

Ruzie in een v.o.f. kan vaak voorkomen worden

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: Nieuwsbrief KvK]

 

Tot en met oktober dit jaar zijn er ruim 10.000 vennootschappen onder firma opgericht. Het blijkt dat nog geen 10% gebruik maakt van een model vof-contract. Dit is opvallend aangezien met een dergelijk contract veel, bij de kamer bekende, problemen voorkomen kunnen worden.

 

"Op het moment van oprichting is het één groot feest maar later zien we regelmatig de grootste ruzies die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden", aldus M. Nefkens van de afdeling Handelsregister van de Kamer van Koophandel. "Kijk, het is heel simpel. In een dergelijk contract spreek je met elkaar af wat je alleen kunt doen en wat je samen moet doet. Zo kun je afspreken dat je overeenkomsten tot euro 500,- zelfstandig mag aangaan, maar erboven gezamenlijk moet tekenen. Ook staat in het vof-contract onder andere hoe de verlies- en winstverdeling is geregeld en de voortzetting van de onderneming, bijvoorbeeld bij overlijden van een van de vennoten.

 

Een v.o.f. is een zakelijke overeenkomst, die je dus ook als zodanig moet beschouwen. Het is dus zekerheden stellen voor de zaak maar zeker ook voor jezelf. In een v.o.f. ben je tenslotte hoofdelijk, dus als persoon, aansprakelijk. Hoofdelijke aansprakelijkheid gaat altijd ten koste van je privévermogen. Ik adviseer dan ook, en zeker als de vennoten familieleden van elkaar zijn, een vof-contract op te stellen".

 

Meer weten over v.o.f.- en andere voorbeeldcontracten >>>

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij worden vaker geconfronteerd met de nadelige gevolgen die privé ruzies, zakelijke mening- visieverschillen en persoonlijke failissementen hebben op een v.o.f. en de privé personen binnen deze v.o.f.

 

Ik ben blij met de aandacht die Kermie hier aan besteed en zou haar advies zelfs wat willen uitbreiden "als je besluit een v.o.f. opricht leg er dan altijd een vofcontract onder.

 

Het aangaan van een onderhandse v.o.f. (eentje zonder contract) kan je vergelijken met het trouwen in gemeenschap van goederen. Dat wil je beslist niet met iedereen.

 

Mocht je een v.o.f. oprichten verdiep je dan erg goed in het hoofdstuk van de persoonllijke aansprakelijheid, de zakelijke en privé gevolgen van de beslissingen die de vofpartner(s)voor je kunnen nemen.

 

Niet al de nadelige gevolgen van een v.o.f. kunnen worden afgedekt met het vofcontract dus verdiep je hier ook in. De kvk heeft hier over het algemeen prima brochures over en kunnen je tijdens een kennismakingsgesprek ook inlichten over het "juridisch aangezicht" van een v.o.f.

 

Mocht je de risico's goed hebben uitgezet kan je altijd beslissen een vof te starten, maar laat je niet verleiden door blindvertrouwen en startersvreugde.

 

Groeten,

 

Peter Fechter

Link naar reactie
  • 0

Alles mooi en aardig. Ik heb ook zo'n VOF-contract.

Wat echter vaak niet geregeld wordt is hoe de taakverdeling is. Als een van de vennoten zich te barsten werkt en de ander heeft geen zin om op te staan werkt een contract bij beeindiging meer tegen dan mee.

Eerder heb ik op dit forum gelezen dat een VOF gelijk is aan een huwelijk.

Het zou echter mooi zijn als jee eerst een paar jaar verkering zou hebben, dan een paar jaar samenwonen en vervolgens pas ging trouwen.

Link naar reactie
  • 0

"Op het moment van oprichting is het één groot feest maar later zien we regelmatig de grootste ruzies die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden"

 

Op het moment dat er ruzies ontstaan hou je dat echt niet tegen met een VOF contract. In een VOF contract leg je alleen afspraken vast zodat er geen ruzie komt over hoe en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat. Het is wel heel simpel gedacht dat als je een contract maakt, dat je dan ruzies voorkomt.

Link naar reactie
  • 0

"Op het moment van oprichting is het één groot feest maar later zien we regelmatig de grootste ruzies die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden"

 

Op het moment dat er ruzies ontstaan hou je dat echt niet tegen met een VOF contract. In een VOF contract leg je alleen afspraken vast zodat er geen ruzie komt over hoe en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld uit elkaar gaat. Het is wel heel simpel gedacht dat als je een contract maakt, dat je dan ruzies voorkomt.

 

Maarten

 

Ondernemers vergeten vaak dat je in een VOF akte veel meer kunt regelen dan alleen ziekte, uittreden, beloning en wat te doen bij arbeidsongeschiktheid. Ook de taakverdeling kun je vastleggen en dus ook de plicht om bepaalde werkzaamheden en uren te voldoen, zelfs op straffe van een boete.

 

Een VOF zie ik altijd als een huwelijk buiten gemeenschap van goederen. Geen wantrouwen tegen de partner (zo wordt dat vaak ervaard), maar simpelweg de toekomst veilig stellen en risico's beperken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers vergeten vaak dat je in een VOF akte veel meer kunt regelen dan alleen ziekte, uittreden, beloning en wat te doen bij arbeidsongeschiktheid. Ook de taakverdeling kun je vastleggen en dus ook de plicht om bepaalde werkzaamheden en uren te voldoen, zelfs op straffe van een boete.

 

Een VOF zie ik altijd als een huwelijk buiten gemeenschap van goederen. Geen wantrouwen tegen de partner (zo wordt dat vaak ervaard), maar simpelweg de toekomst veilig stellen en risico's beperken.

 

Ik zie zeker het belang wel van een VOF akte, maar het is wat te makkelijk gezegd dat het ruzies voorkomt lijkt mij.

 

Bij een huwelijk met huwelijkse voorwaarden maak je ook vooraf afspraken over wat er gebeurd als je uit elkaar gaat. Heel verstandig om dat te doen, maar ruzies binnen het huwelijk voorkom je er echt niet mee. Contracten zijn leuk en nuttig, maar voorkomen geen ruzies.

Link naar reactie
  • 0

Zelfs een v.o.f. akte kan een ruzie niet voorkomen, maar er kunnen wel allerlei zaken er goed in beschreven worden. Veel onenigheid ontstaat doordat de andere vindt dat hij/zij meer uren maakt voor de onderneming dan de ander. In zo'n geval kan er een arbeidsbeloning worden afgesproken in plaats van een winstaandeel. Hetzelfde geldt voor de privé opnamen (voorschot op het winstaandeel) en de vergoeding bij ziekte. Maar eerlijk gezegd bij zowel een huwelijk als een v.o.f. kun je er behoorlijk hoofdpijn van krijgen. :'( Zorg daarom dat alles goed op schrift staat voordat je de v.o.f. start.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Net als bij een huwelijk geldt "liefde maakt blind". Bij de opstart van een samenwerking is iedereen vaak vol van positieve gedachte over hoe het moet verlopen. Degene die het minst te verliezen heeft staat vaak het meest met beide voeten op de grond. Hierdoor verandert net als bij een huwelijk "ik hou van jou" op het eind vaak in "ik hou alles van jou"

Ik vind dat juist een samenwerking als een VOF, dat zo'n ingrijpende gevolgen kan hebben, veel te gemakkelijk kan worden ingeschreven terwijl een BV met alle zekerheden nogal wat voorbereiding vergt.

Link naar reactie
  • 0

...

Ik vind dat juist een samenwerking als een VOF, dat zo'n ingrijpende gevolgen kan hebben, veel te gemakkelijk kan worden ingeschreven terwijl een BV met alle zekerheden nogal wat voorbereiding vergt.

 

Dat heet eigen verantwoordelijkheid. Waarschijnlijker is het dat veel mensen in een VOF stappen zonder zich te realiseren wat dat inhoudt. Zie alle ellende verhalen op dit forum: geen VOF contracten, onduidelijke VOF contracten, niet nagedacht over situaties als ziekte, wanprestaties of crimineel grdrag van VOF partner, etc etc. Je kunt niet ales voorkomen, maar door eens goed na te denken van te voren voor je in een VOF stapt kun je wel een hoop gelazer voorkomen.

 

Ik heb het al eerder geschreven, een VOF is een zakelijk huwelijk. Net als met gewone huwelijken is het goed stil te staan bij verschillende scenario's, voordat je elkaar het jawoord geeft.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.