Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05-04-19 in Berichten

  1. Het zal (weer) een stuk duidelijker zijn als alleen een getekende schriftelijke overeenkomst bindend is.
    2 punten
  2. (1)Het is inderdaad niet verplicht om voor particulieren een verkoopfactuur te maken, de honderd euro regel heeft daar dan weer niks mee te maken. Dat is een regel die geldt vooral voor situaties dat je zaken inkoopt onder de 100 euro en dan dus niet om een BTW bon op naam hoeft vragen. (2)Ook het onderscheid tussen inkoopkosten en verkoopkosten maakt niet zo heel veel uit. uiteindelijk zorgt het allebei dat je winst lager wordt waardoor je minder belasting betaald. De hoofdregel is dat kosten direct aan de verkoop gerelateerd als inkoopkosten worden geboekt, dus hier de lijstjes en de kosten van de prints. En verkoopkosten zijn kosten die je maakt om mensen te overtuigen te kopen. Dus als je een kopje koffie erbij serveert of een ook bijv een (mini) catalogus die je laat maken met alle prints die je verkoopt en die je bij de bestelling doet in de hoop dat mensen nog meer gaan kopen. Feitelijk zijn verkoopkosten meestal marketing / reclamekosten of iets dat daar op lijkt. (3+5)De factuur van de drukkerij zijn dus ook inkoopkosten want dat zullen de kosten zijn van de prints. Bij een kleine (vereenvoudige) administratie kun je dat doen door in eerste instantie de hele factuur als kosten te boeken en op het eind van het jaar de inkoopkosten te verlagen met het aantal prints dat je nog op voorraad hebt. De prijs bepaal je door de kosten ex btw te delen door totaal ontvangen aantal. Dus stel je het 100 glicees laten maken en betaal 550 euro dan is de prijs per stuk 5,50 en als je erop 31 dec nog 60 had zet je 330 euro op de balans als voorraad. (4) Omdat er geen plicht bestaat om te factureren hoef je dus ook op géén betaalbewijs te specificeren. Wél moet je zelf terugrekenen hoeveel btw je moet afdragen en daarbij moet je rekening houden met eventueel andere tarieven voor de onderdelen. Ik durf zo niet te zeggen of glicees ook onder laag btw vallen omdat één van de belangrijke eisen van kunstvoorwerpen is dat het om originelen door de kunstenaar zijn gemaakt. ik zie bijv ook een uitzondering voor foto's waarbij een maximale oplage van 30 stuks met een uniek nummer onder kunst tarief valt maar anders niet. Ik zie glicees zo niet vermeld het zou dus kunnen dat daar ook 21% btw voor geld omdat het om (commerciele) afdrukken van een orgineel kunstwerk gaan. Maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, wel belangrijk om daar 100% zeker van te zijn dat je laag tarief (9%) mag toepassen
    2 punten
  3. Je hoeft je hier voor niets of niemand te bewijzen, want de insteek hier is dat ondernemers elkaar (vrijwillig en vrijblijvend) helpen. Het gaat mij daarom ook slechts om inhoudelijke aanscherping, terwijl administratie of boekhouding helemaal mijn vak niet zijn. Groet, Highio
    1 punt
  4. Beste Cattitude, ik lees niet alleen mee, maar lever ook een inhoudelijke bijdrage met een technische aanvulling of goedbedoelde correctie. Het Handboek Ondernemen downloaden en lezen of een cursus boekhouden volgen zijn best wel goede tips als ik jouw berichten nogmaals lees. Vraag daarbij is natuurlijk ook of je bedrijfsmatig/professioneel schildert en zeefdrukt (kunstprint) als je dit als ondernemingsactiviteit ziet of wilt zien bij verkoop aan vrienden. Wat doe je op dit moment met de inkoopfacturen of bonnetjes van het hobbymateriaal? Doe je jouw boekhouding en aangiften helemaal zelf zonder begeleiding van een boekhouder? Groet, Highio
    1 punt
  5. En daarnaast bedankt voor de (onbedoelde) herinnering om mij in te schrijven bij Pictoright. Stond namelijk nog op mijn to-do-lijst :)
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.