Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 12/31/19 in Berichten

  1. Ik ben op zoek naar een antwoord op de vraag of ik gebruik kan maken van de startersperiode van het UW, gelet op onderstaande - wat bijzondere - situatie. Met ingang van 1 maart kan ik aanspraak maken op een ww uitkering. Nu wil ik gaan starten als freelance/ interim accountant of internal auditor hierbij zou ik gebruik willen maken van de startersregeling. Wat ik wil is mij gaan verhuren en het is niet de bedoeling om een een eigen administratie- of accountantskantoor te gaan opzetten. Alleen nu wil het dat: - Ik reeds jaren een kvk inschrijving heb voor wat administratie dienstverlening. De omvang van de totale werkzaamheden bedraagt 50 uur per jaar. Hiervoor werf ik geen nieuwe klanten, heb geen website, geen eigen bankrekening, etc) - 2 jaar geleden een BV opgericht om van daaruit met 2 andere kennissen gezamenlijk opdrachten te doen waarbij een combinatie van onze expertises ingezet wordt. Het afgelopen jaar heb ik hier 50 uur aan besteed en we hebben 1 opdracht gedaan. Vanuit de fiscus hebben we toestemming om het gebruikelijk loon op nihil te stellen voor 2018 en 2019 en bij ongewijzigde omstandigheden ook voor 2020. Van deze onderneming is er wel een website, etc. Voorlopig houden we deze BV aan maar zijn niet van plan om hier actief mee door te gaan. Iedere betrokkenen haalt zijn hoofdinkomen uit freelance werkzaamheden of loondienst en incidenteel wordt een gezamenlijk een opdracht vanuit de deze BV uitgevoerd. Kan er in deze omstandigheden gebruik worden gemaakt van de startersregeling? Als ik werkzaamheden zou gaan doen die reeds voortbouwen op de bestaande activiteiten dan is mij helder dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Maar is dit ook zo als je een nieuwe activiteit wil gaan starten, in dit geval freelancer? Ik ga hier binnenkort ook contact over zoeken met het UWV maar ben wel benieuwd naar de meningen hier, dit mede ter voorbereiding. NB: In hoeverre staat het UWV reeds open voor een gesprek hierover als je feitelijk nog geen aanspraak maakt op de WW? In mijn geval zal dit pas vanaf van 1 maart zijn.
  2. Dank voor de reactie. Ik ga de ruimte opzeggen. Ik ben zelf starter en nog studerend. Dus mijn onderneming kan nu geen hoge huurkosten maken maar ik wilde wel professioneel van start met een praktijkruimte in plaats van een zolderkamer. Maar aangezien een warme zolderkamer beter is dan een ijskoude praktijkruimte ga ik hem toch maar opzeggen. Ik vond het alleen erg jammer van mijn investering van €1000 aangezien ik er 2 weken fulltime heb kunnen werken. Fijne jaarwisseling!
  3. Ook bij het kasstelsel geldt voor de BTW dat je in principe voor de inkoopfacturen de btw terugvraagd in het tijdvak dat je de factuur ontvangt. Alleen als je geen inkoop- en verkoopadministratie bijhoudt mag je zelf kiezen of je het terugvraagt in het tijdvak dat je betaald of het tijdvak dat je de factuur ontvangt. Maar voor de meeste ondernemers geldt dat ze inkoop btw dus terugvragen op factuurdatum https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/kasstelsel Voor de inkomstenbelasting is het so wie so nodig kosten en opbrengsten aan de juiste periode toe te rekenen om zo tot de juiste winst te komen voor je balans zet je niet betaalde inkoopfacuren dus als schuld op de balans en heb je ook een vordering voor de BTW. Alleen het moment waarop de BTW terugkrijgt hangt dan af van de gekozen methodiek. Maar de BTW is op 31-12 al wel een toekomstige vordering.
  4. Dan lijkt mij Windows Pro verstandiger ... met o.a. Assigned Access, BitLocker en Remote Desktop. Vergelijk Windows 10 Home met Pro.
  5. Een boekhoudig is niks anders dan een huishoudboekje met een paar andere / extra spelregels voor zakelijke elementen en zeker niet (alleen) een juridisch logboek. Je reseveert kosten of schulden die op balansdatum te voorzien zijn en het resultaat (of de schuldpositie van de onderneming) van het boekjaar beinvloeden. als jij op 15 oktober 2018 , 1.210 euro van een klant ontvangt dan weet je al dat je 1000 euro omzet hebt maar in januari 2019 pas 210 euro btw hoeft af te dragen. je weet op 15 oktober bij de bankontvangst dus al dat je op enig moment moet gaan betalen en dat moet je weergeven in je boekhouding vanaf dat moment. Daarom moet er dus een schuld op de balans staan op 31-12-2018. Of er nu juridisch al sprake is van een opeisbare schuld of niet is dus inderdaad niet/minder relevant.. Het gaat erom dat je balans een weergave is van alle te voorziene gebeurtenissen. Op jou eindbalans moet dus zowel alle af te dragen btw over de omzet en alle te vorderen btw op kosten zichtbaar zijn. Als alle aangiften juist en volledig waren dan staat er op de eindbalans per 31-12 dus alleen het saldo van de aangifte die je op 6 januari hebt gedaan.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.