Het juiste gebruik van Instagram en andere social media is het toepassen van een (bredere) marketing strategie op basis van klantenkennis en meetresultaten.
De vraag of ik voorbeelden heb vind ik raar. Dan heb je mijn punt, volgens mij, niet goed begrepen.
In je reactie zeg je dat je nog nooit je doelgroep geanalyseerd hebt. Is er wel kennis in huis om een gedegen marketing strategie op te zetten? Laat me raden; Tot nu toe is alles (zoals groei) organisch "goed" gegaan, het begint nu te stagneren en je komt hier voor inspiratie?
Nog een paar dingen die ik wil meegeven;
1) Zorg dat er iemand binnen het bedrijf wat serieuze marketing kennis vergaard, bijvoorbeeld via een e-learning platform; https://www.lynda.com/Marketing-tutorials/Marketing-Foundations/2817190-2.html
Begin bij de basis... Leer de essentie van de methodieken!
Meten, analyseren, concluderen en reageren! En dat dan op REPEAT.
2) Doe onderzoek naar je internet verkeer (analytics), klantenbestand en je Instagram-clout. (en andere social media waar je actief bent, maar begin bij het platform met de meeste potentie - wederom op basis van wat onderzoek)
Kijkend naar je Instagram, de likes, de mensen die reageren, hun accounts, etc. Het is een schat aan informatie over wie er geïnteresseerd is in je en met wie je zakelijk kan samenwerken om een win-win situatie te creëren.
3)
Ik kwam ook dit tegen bij een Instagram post;
Zijn jullie een sociale instelling? De enige reden dat je dit wilt doen is toch vanwege kruisbestuiving tussen merken en doelgroepen om je sales te verhogen?! Sowieso is het flink verstopt en qua targeting ook een beetje raar.
Hier is meer uit te halen!
Voorbeeld: Produceer, met producten van 3 ondernemers (die elkaar kunnen versterken), een interieurfotoshoot en gebruik ieder die foto's op Instagram/social media. Plaats ze gecontroleerd (qua timing) in een bepaalde periode, stem af qua teksten (benoem de producten en verwijs naar elkaar).
Wat jullie doen heeft een naam; ad hoc marketing*. Daar moet je vanaf. "de beste Instagram pagina" kan ik je niet laten zien want de kracht zit in de achterliggende strategie. Zonder methodisch werken zit er een limiet aan je resultaten.
* Hoewel het een hevig geoptimaliseerde sales-pagina is lijkt mij de boodschap heel passend; https://www.handsonsocialmedia.nl/ad-hoc-marketing-geeft-ad-hoc-inkomen/