Nee natuurlijk niet!
je moet gewoon met een jurist bepalen wat je claim is en bij wie je hem neer wil leggen. Het feit dat ze een nieuwe aanhanger bieden tegen geringe bijbetaling is feitelijk al een erkenning dat de aanhanger niet voldoet aan wat jij er na 2 jaar gebruik van mag verwachten. Zoals ik eerder zei, dat inruilaanbod vind ik redelijk.
Meer dan een nieuwe aanhanger leveren kunnen ze niet doen om dat gebrek te herstellen. , daar is niet veel meer uit te slepen wellicht dat je de bijbetaling van 1000 euro nog naar 750 of 500 kunt onderhandelen. Juridisch is het normaal / geaccepteerd dat je een vergoeding mag rekenen voor de periode dat de aanhanger normaal te gebruiken is geweest.
Het geschil gaat feitelijk alleen nog over de extra kosten voor aanpassing en belettering en daar ligt ook het juridisch vraagstuk of die kosten bij dit type tekortkoming vergoed moet worden. Immers de aanhangwagen was technisch in orde alleen zag er niet meer netjes uit. Maar feitelijk zou je er gewoon nog jaren mee kunnen rijden.
Ik vermoed dat daarom de dealer ofwel niet extra wil vergoeden. mogelijk wordt dit niet gedekt door een (Garantie)verzekering en heeft hij ook weinig zekerheid dat de fabrikant (die uiteindelijk veroorzaker is van het probleem) de extra schade zal vergoeden.
Ik vermoed dat je uiteindelijk zowel de dealer als de fabrikant (en of dat proline of humbuar is laat ik graag aan de jurist) beide aansprakelijk stelt voor die extra kosten.
Ik zou overwegen het inruil aanbod te accepteren maar wel met het voorbehoud dat je voor de extra kosten ook vergoeding wil en daarover mogelijk een claim gaat indienen. Wellicht beweegt dat de dealer nog tot extra vergoeding of is ie bereid de bijbetaling te laten vervallen. als vorm van compensatie voor de andere kosten.