J.P. Broers

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Bredaseweg 108-1, Oosterhout NB, 4902NS, Nederland
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Broers Business Support

Bedrijfsinfo

J.P. Broers's trofeeën

  1. Ik heb vorig jaar een zeer onprettige ervaring gehad met een relatiebeding. In mijn geval betrof het voormalige klanten van mijn ex werkgever die na mijn vertrek en mijn zelfstandige start zich als klant bij mijn bedrijf meldden (deze zouden overigens buiten de werking van het relatiebeding blijven was de (mondelinge) afspraak. Later toch een hoop ellende en uiteindelijk een rechtzaak middels een schikking weten te voorkomen, maar echt vrolijk wordt je er niet van. TIP: Stem op voorhand een en ander met je werkgever af, maak afspraken (en leg ze schriftelijk vast) en neem hier tevens in op welke klanten wel en welke niet. Dit voorkomt een hoop narigheid waar je als startende ondernemer niet op zit te wachten.
  2. Een kennis van me gaat zelf z'n faillisement aan te vragen aangezien de bedrijfschulden (eenmanszaak) dermate zijn opgelopen dat hier niet meer uit te komen is. Hij vroeg zich af op hij na beeindiging van het faillissement door gebrek aan baten hij weer met een schone lei een eenmanszaak danwel VOF kan starten. Dit lijkt mij niet omdat je er op die manier wel er makkelijk mee weg komt. Kan iemand hier iets zinnigs op zeggen? Bij voorbaat dank
  3. Mocht je er niet uitkomen dan is er altijd nog de mogelijkheid om de zaak aan te kaarten bij de Raad voor Geschillen van hun beroepsorganisatie (NOvAA als het een AA- accountant betreft, en NIVRA als het een Registeraccountant is (RA)). Dit soort discussies is voor mij de reden geweest met mijn cliënten daar waar mogelijk vaste prijzen overeen te komen of op voorhand duidelijk te communiceren hoeveel tijd ik er ongeveer mee kwijt ben en tegen wat voor tarief. Succes
  4. De meest gebruikelijke wijze in mijn optiek is de btw correctie debet als kosten te verwerken (dus ten laste van het vermogen en uiteindelijk dus ook ten laste van het vermogen) en credit als verplichting (lees af te dragen BTW). Het prive gebruik dient dan als bijtelling bij het inkomen in de aangifte Inkomstenbelasting te komen, en vanaf 2006 via de loonadministratie van je BV (inhouding loonheffing dus lager netto salaris).
  5. Ik neem aan dat je de provisie in de aangifte Inkomstenbelasting aangeeft als "inkomsten uit overige werkzaamheden:, je bent dus voor de inkomstenbelasting geen ondernemer. Zeker niet als je naast dit provisie verhaal nog een (full-time) baan hebt. Mocht dit provisie verhaal regelmatig terugkeren dan verdient het de aanbeveling om met de fiscus af te stemmen of je wellicht wel ondernemer bent voor de Omzetbelasting. Je dient dan periodiek BTW aangifte te doen. BTW op door jou betaalde kosten e.d. zijn hierin natuurelijk te verrekenen. Je kunt het beter op voorhand met de fiscus afstemmen dan achteraf met een loei van een naheffingsaanslag te worden geconfronteerd.
  6. Hoi, Als ik het goed begrijp richt je feitelijk een nieuwe BV op met inbreng in natura te volstorting van de aandelen. Als dit het geval is dat dien je hiervoor zogenaamde inbrengstukken op te stellen die voorzien moeten worden van een inbrengverklaring door een accountant. ook mogen deze stukken niet ouder zijn dan 5 maanden. (Bijv. inbrengstukken per 1 december --> notariele oprichting uiterlijk 30 april). Dit wil niet zeggen dat je nu bijvoorbeeld geen B.V. per 1/1/2005 op kan richten. Tot het moment van passeren blijft hij in de i.o. fase. ik hoop dat je hier iets mee kunt, mocht je nog vragen hebben of hulp nodig hebben, dan laat maar weten (ik ben accountant). Filibertus
  7. Dank jullie voor de reacties, ben tot de conclusie gekomen dat hiet toch wel voorzichtig mee moet worden omgegaan. Zal me eens gaan beraden over de te nemen stappen.
  8. Beste mensen, Ik zit met het volgende: Ben thans in loondienst in de Accountancy als accountant en ben voornemens een eigen kantoor te starten. Ik heb bij in diensttreding een aantal klanten uit m'n toenmalige werkkring meegenomen, en in de tussentijd een aantal nieuwe klanten "binnengehaald". De bedoeling is nu dat ik deze dus wil meenemen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een aantal "bestaande" (lees: reeds klant zijn voordat ik in dienst kwam) met mij mee willen. Nu heb ik in mijn arbeidsovereenkomst een relatiebeding zitten met de volgende strekking: het is verboden om werkzaamheden te verrichten om niet/ betaald voor eigen rekening/in loondienst voor relaties van werkgever gedurende 2 jaar na vertrek Nu heb ik me er enigzins in verdiept en kom ik tot de conclusie: - relatiebeding mag maximaal 1 jaar duren en - geeft slechts een verbod op het benaderen van bestaande relaties en niet op het verrichten van werkzaamheden (maw de relaties mogen mij wel benaderen). Heb ik het hiermee juist of moet ik toch met een bredere betekenis rekening houden???? m.vr.gr.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.