• 0

provisie incl of excl btw

Ik heb voor bemiddeling van verkoop provisie gekregen, hiervoor heb ik al een bedrag gekregen van 5000 euro, nu wil diegene een factuur van mij met provisie voor bemiddeling verkoop.

 

Hoe moet ik nu deze factuur maken, want moet ik nu over die 5000 die ik al heb gehad nog btw afdragen of is deze vrij van btw?

zo ja hoe moet ik dit dan vermelden op de factuur?

 

Alvast bedankt voor het antwoord,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een bedrijf hebt en btw plichtig bent is die factuur inclusief btw.

 

Als je een factuur maakt is dat voor 0,81 x 5000 (ex btw) + 19% btw = 5000 incl btw.

 

Heb je geen edrijf, en/of ben je niet btw plichtig, dan kan je geen factuur maken, hoogstens een kwitantie, maar daar staat dan geen btw op.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Oke, duidelijk. Mijn vrouw heeft een eigen zaak maar ik (haar man) niet.

Maar ben ik ook niet verplicht een btw nummer aan te vragen?

waarschijnlijk ga ik een paar keer per jaar provisie beuren.

 

 

Als de klant een factuur verlangt heb je een eigen zaak nodig (met BTW nummer) Je kan ook de zaak van je vrouw gebruiken, maar dan krijgt zij het geld en moet zij er belasting over betalen. Als privé persoon kan je wel een kwitantie afgeven, maar daar kan je klant geen BTW op terugvorderen.

 

Als ik jou was zou in gewoon een eenmanszaak inschrijven bij de KvK en een btw nummer aanvragen (meestal sofinummerB01)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

de berekening van nils klopt helaas niet helemaal

hij zegt dat je 1-0,19=0,81x5.000 moet doen (= 4.050,--)

hier is de af te dragen btw 5.000-4.050=950,--

 

maar je 5.000=incl 19%btw, en is dus 119%

om deze reden moet je 5.000 delen door 1,19 (= 4.201,68)

hier is de af te dragen btw 5.000-4201,68=798,32.....

 

 

scheelt nogal wat in af te dragen btw...;)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je de provisie in de aangifte Inkomstenbelasting aangeeft als "inkomsten uit overige werkzaamheden:, je bent dus voor de inkomstenbelasting geen ondernemer. Zeker niet als je naast dit provisie verhaal nog een (full-time) baan hebt.

 

Mocht dit provisie verhaal regelmatig terugkeren dan verdient het de aanbeveling om met de fiscus af te stemmen of je wellicht wel ondernemer bent voor de Omzetbelasting. Je dient dan periodiek BTW aangifte te doen. BTW op door jou betaalde kosten e.d. zijn hierin natuurelijk te verrekenen.

 

Je kunt het beter op voorhand met de fiscus afstemmen dan achteraf met een loei van een naheffingsaanslag te worden geconfronteerd.

Link naar reactie
  • 0

Als je een formulier opgaaf startende onderneming invult (te downloaden van www.belastingdienst.nl, beoordeelt de belastingdienst of je BTW-ondernemer bent. Als je incidenteel iets doet, dan ben je dat normaal niet. Gebeurt het regelmatiger, dan loop je al snel tegen BTW-ondernemerschap aan (niet hetzelfde als voor de IB).

 

Daarnaast kun je een verklaring arbeidsrelatie (VAR) aanvragen. Daarmee verkrijg je (en ook je opdrachtgever) zekerheid of je een onderneming drijft, resultaat uit overige werkzaamheden geniet, of dat de Belastingdienst van mening is dat je loon uit dienstbetrekking geniet (als je 1 opdrachtgever hebt, is dat zeker een risico). Dan kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even een oud topic openen, maar mijn vraag sluit hier een beetje bij aan.

 

Ik ben bezig met het starten van een agentuur.

Voor mijn behaalde omzet krijg ik een commissie, waarvoor ik een factuur moet sturen.

 

Ik krijg een vast percentage commissie. Moet ik daar dan ook nog de BTW bij optellen. (hij kan de BTW toch aftrekken)

Of is deze commissie die ik ontvang incl. btw.

 

Ik heb hier nog niet met de principaal over gesproken, maar ik weet niet wat gebruikelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de BTW bovenop de vergoedfing zettne, anders krijg je feitelijk een lager ontvangst door de af te dragen BTW

voorbeeld:

Stel afgesproken commissie bedraagt 1.000,-

 

Faktuur: 1000 + BTW 19% =190 = 1.190

De omzet (verdiensten) zijn nu 1000,-

 

als je de BTW "eruit haalt" wordt de rekensom:

Faktuur te betalen 1.000 bestaande uit

Commissie 840,34 + 19% 159,66 = 1.000,-

De omzet (verdiensten) zijn nu nog maar 840,34

 

Ik heb hier met opzet geen rekening gehouden met de kleine ondernemersregeling die wellicht de afdracht beperkt.

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.