Jump to content

waterscj

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Spenglerstrasse 6, Hamm (Duitsland), 0000AA, Netherlands
  • First name
    Jeroen
  • Last name
    van Waterschoot
  • Company or organization name
    Digidrive Audio Ltd.
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    geen

Company info

  1. Of je het zelf op de markt brengt of het licenseert is denk ik vooral afhankelijk van je eigen uithoudingsvermogen. Als je 3700 euro voor een container een grote kostenpost vindt, ga je het niet halen, Want vanaf het moment dat je je winkeltje geopend hebt tot het moment dat je elke dag genoeg meubels verkoopt om ervan te kunnen leven (of in ieder geval uit de kosten te komen) kan er best een jaartje of meer overheen gaan. Dus reken maar dat je minstens 2 jaar huur en evt. personeelskosten moet financieren, en je moet zelf ook leven. Ik denk dat het een stuk veiliger is, en het potentieel veel interessanter is om bijv. Ikea aan te spreken. Weliswaar krijg je dan misschien weinig per meubelstuk, maar voordat jij met je winkeltje ook maar 1% verkocht hebt van wat Ikea binnen een paar maanden aan omzet kan realiseren (wereldwijd!!!) ben je 10 jaar verder. Onderschat de traagheid van de markt niet - als je niet op iemans rug kunt meerijden duurt het echt lang voor je bekend bent. Maar als het dan over 10 jaar zo ver is, heb je misschien je eigen ikea....;-) Goed nadenken en rekenen dus!
  2. Mee eens - het gaat niet om enorme bedragen, dus het risico wat je loopt is ook neit zo groot. Ik vraag me wel af of DHL meespeelt met alleen PI´s?
  3. Voor dat soort zendingen zou ik me er niet al te druk over maken. Maar denk er wel aan dat je problemen kunt krijgen met de belastingdienst als het allemaal een beetje oploopt. Het mag ruiken, maar niet stinken! Als je altijd samples bestelt en nooit een normale bestelling, trapt niemand erin.
  4. Natuurlijk, voor kleine zendingen gaat dit op! Bij dit soort dingen gewoon een invoice voor 2 euro laten maken of een PI, met "SAMPLES ONLY - NO COMMERCIAL VALUE" dan gaat dat wel goed. Het probleem onstaat pas als het om normale zendingen gaat.
  5. Administratie is niet belangrijk voor je bedrijf - administratie IS je bedrijf (ten minste, door de bril van je bankrekening en de belastingdienst). Want - zeldzame uitzonderingen daargelaten - je doet het toch voor het geld. Dat geld wil je tellen, en dat is dus administratie! Simpel gezegd is administratie ook niet meer dan dat: wat heb je uitgegeven (en waaraan), en wat heb je verdiend (en waarmee). Alles wat meer is dan dat zijn toeters en bellen die te maken hebben met belasting betalen en financiele controle (die, zo naar je vraag te horen, voorlopig wel in je hoofd zal gebeuren). Laat een boekhouder niet zo maar iets opzetten wat je niet begrijpt - neem je tijd en zorg dat je het begrijpt! Zo moeilijk is het niet voor een eenmanszaak. Succes!
  6. Jongens jongens, pas op met proforma invoices! Wettelijk gezien is een proforma invoice helemaal nix - het is alleen een soort voorbeeld van wat we gaan leveren, wanneer en voor hoe veel. Iedereen kan ze maken, ook 25 x veranderen, en dus heb je er voor je administratie helemaal niks aan. Inderdaad zal de een of andere belastingcontroleur het wel accepteren als je de betaling kunt bewijzen. Maar voor hetzelfde geld ook niet als hij een slechte dag heeft. Bovendien: Als je importeert in de EU moet je invoerrechten en BTW betalen. Die zijn allemaal gebaseerd op de commercial invoice, de douane accepteert (voor zo ver ik weet) geen PI hiervoor. Dus, vermijd het risico - sta erop dat ze een commercial invoice (CI) sturen (eventueel per fax) voor je betaalt. PS: Veel Chinese bedrijven mogen inderdaad niet exporteren. Daar moet je in China een speciale status voor hebben. Deze bedrijven betalen vaak iemand om de douane te "regelen" 8) en willen dus geen CI sturen. Hier kun je omheen via zogenaamde trading companies: bedrijven die niets anders doen dan hun exportlicentie gebruiken om voor anderen te exporteren. Dat moet je leverancier kunnen regelen, en hij moet ook de kosten (meestal een paar procent) betalen. Maar maak je geen zorgen, hij verdient genoeg aan jouw order om dat te kunnen doen.
  7. gewoon rekening sturen! Overigens: Als je rekening rechtens is, kun je alsnog (voor tot 3 maanden terug) een kredietverzekering afsluiten (bijv. coface of artradius). Dan is de rekening gedekt voor 80%, en de kredietverzekering neemt de incasso op zich! (aangenomen de klant voldoet aan de voorwaarden, dat kun je vooraf controleren)
  8. In mijn ogen is het aan jouw kennis om met de bank open kaart te spelen - ze hebben een goed lopende activiteit (les geven) waarmee ze kun schuld kunnen afbetalen. Ik kan me niet voorstellen dat de bank liever heeft dat ze failliet gaan en de bank zijn geld kwijt is, dan dat ze hun schuld in meerdere jaren (al tijn het tientallen jaren) kunnen terugbetalen! Alle andere opties ruiken voor mij naar bedrog (en daar houd ik niet van, ik heb ook nog onbetaalde rekeningen van klanten die zogenaamd geen geld hebben maar wel de garage vol apparatuur die ze ijverig verhuren - apparatuur die ze van mij gekocht en niet betaald hebben.) Niet intrappen!
  9. Dat is een lastige situatie om zo maar even een duidelijk advies op te geven, het hangt van veel factoren af. Ik zou een specialist in internationaal fiscaal recht raadplegen als ik jou was. Maar ik kan je wel vertellen dat winst die in HK gemaakt wordt in een ltd neit in NL nogmaals belast wordt (in de onderneming). Maar aangezien je in NL een eenmanszaak hebt, komt er dan wel inkomstenbelasting op - tenzij je weer je loon in HK aan jezelf uitbetaalt en dan als buitenlands belastingplichtige optreedt (doe ik ook, ik woon in DE). Maar goed, simpel is het niet, als je wilt weten waar je aan toe bent dan spendeer een paar euri aan een goed advies, en neem je tijd met google.
  10. 50% aanbetaling vragen ze allemaal. Ik ben mede-eigenaar van een fabriek in China, en het is ook onze policy. Maar 30% wordt vaak ook wel geaccepteerd, afhankelijk van wat er geproduceerd wordt (speciaal voor jou, of standaard produkten die ze ook aan iemand anders kunnen verkopen?) Iemand in China ernaartoe laten gaan is het beste. Ik heb iemand in ienst in China die voor mij persoonlijk werkt (dus niet in dienst van de fabriek). Dat garandeert een onafhankelijke controle (ondersteund door foto´s). Naar mijn ervaring is dat de enige manier om echt te weten wat je krijgt. Vince HK biedt dit aan als service - dat is zeker interessant (misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen :-)) en daar zou ik in jouw plaats zeker gebruik van maken (afhankelijk van de kosten natuurlijk). Maar ja - een mannetje in China is niet zo duur.....
  11. Heb net een paar offertes binnengekregen voor een 20' container Guangzhou - Hamburg: tussen 1600 en 1850 USD. Maar exclusief aflevering naar mijn bedrijf (ca 200 km van Hamburg) en douane, en van Chinese shippers. Ik schat dat het te doen is incl. aflevering op eindbestemming voor rond de 1500 euri plus douane, dus net onder de 2000 euro. Dus: De kosten van het zeetransport zijn maar 60% - de rest is aflevering bij jouw adres, en douane. Als ik meer exacte getallen heb laat ik het je weten.
  12. voor zo´n vraag moet je ook neit bij de bank zijn nee. Maar als het gaat om internationaal zakendoen, liquiditeitsplanningen, rentabiliteits- en winstberekeningen etc. hebben ze wel alle kennis in huis.
  13. T/T etc - het is heel simpel: het enige wat je leverancier interesseert is dat het geld op zijn rekening staat. Chinezen noemen altijd T/T, wat ze bedoelen is gewoon cash op hun rekening. BIC etc - oppassen! In china heeft niet elke bank zijn eigen BIC. Maar meestal is dat dan een BIC van hun lokale centrale of zo. Gewoon in der extra regels de naam van de vestiging etc schrijven, dan komt het meestal wel aan (kamn ook fout gaan, dan komt het terug). Verder - mijns inziens is er maar 1 manier om te weten wat je krijgt uit China: Iemand daar in dienst hebben die voor je werkt en e.e.a. daar controleert, fotoos stuurt etc. Ik heb zo iemand in dienst, 3 weken doet-ie weinig en dan 2 weken hard werken, daarvoor wordt hij goed betaald (naar Chinese maatstaven) en is goedkoop (naar Europese maatstaven). Als je zo´n contact niet hebt - samples, foto´s etc. Je kunt proberen een deel betaling achter te houden tot je de goederen hebt ontvangen en gecontroleerd, sommige accepteren dat.
  14. Ik heb een vergelijkbaar probleem: Hoe krijg ik relatief kleine bedragen naar China, snel en goedkoop? Ik heb dat mijn bank gevraagd, en er zijn 2 oplossingen: 1 - online geld overmaken: met de juiste bank en online tools zijn de kosten een stuk lager. 2 - pas met pin versturen: open een aparte bankrekening in NL, doe daar het geld op, en stuur het pasje naar een vertrouwd persoon in Peru. Daarbij moet ik zeggen dat ik zelf NIET voor deze optie gekozen heb; je loopt namelijk zelf het risico als degene die de pas heeft er misbruik van maakt. Het is mogelijk achter elkaar bij verschillende geldautomaten geld af te halen, waardoor je rood komt te staan ook al heb je een limiet van 0. Dus alleen doen als je degene die de pas heeft echt vertrouwt!
  15. jaja lieve mensen, als newbie op t forum lees ik er eens doorheen... en moet ook mijn "senf dazu geben" (sorry... ik woon in Duitsland). Ik heb zelf enige ervaring opgedaan met zogenaamde coaches, adviseurs etc, en elke keer weer bleek toch dat ik het beter meteen zelf had kunnen uitzoeken. Als je een "drempel" tegenkomt - m.a.w. als je voor een probleem staat wat opgelost moet worden en waarvan je zelf op dat moment niet genoeg begrijpt, zorg dan dat je het begrijpt. Want als je blind op een adviseur vertrouwt, denk dan eraan dat hij (of zij) zijn geld verdiend heeft als je de deur uit loopt, maar jouw bestaan ervan af hangt! Dus neem nou die tijd, maak gebruik van de wondere wereld van het internet (en forums als deze!) en zorg dat je zelf verstand van zaken hebt. Zoals Ruben schrijft: 9 van de 10 keer heb je de kern van het probleem te pakken als je gaat rekenen.... Dus maak jezelf vertrouwd met je beste vriend de zakjapanner en zijn maatje Microsoft Excel, en veel plezier! Dat gezegd hebbende is het natuurlijk niet verkeerd bij vakmensen advies te halen en discussies aan te gaan. Maar sommige mensen denken er wel een beetje simpel over, heb ik het gevoel ....... Bovendien zijn er plaatsen zat waar je gratis advies krijgt! (bank, kvk,....)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept