Jump to content

z3phyros

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.webentrepreneur.
  1. Je kunt ook gewoon Nederlandse BTW in rekening brengen. Dit is toegestaan tot bepaalde een bepaalde hoeveelheid (voor de meeste landen EUR 100.000), ik ga er vanuit dat je webshop in eerste instantie niet over deze grens heen stijgt.
  2. Een tijdje geleden zat ik met hetzelfde dilemma als topicstarter. Mijn internetbedrijfje liep aardig en zelf ben er behoorlijk ervaren met webdevelopment, seo, etc... Een middagje brainstormen op het terras met wat vrienden leverde een aardige lijst producten op. De vereisten zijn simpel: [*]product met weinig onderhoud (service en terugsturen is ellende waar we geen zin in hadden) [*]licht (het moet immers met de post verzonden worden) [*]redelijke marge [*]ruimte op de markt Na wat denkwerk kwamen we bij sportartikelen uit. Allereerst hebben we ons verdiept in golf. Het is immers een sport die in populariteit toeneemt. De investeringen zijn te overzien. Maar vooral het laatste puntje baarde ons zorgen: de concurrentie. Wat ideeën verder kwamen we uit bij squash (zie signature voor website). Een handige tool voor het zoeken naar populaire producten is Ebay Pulse: http://pulse.ebay.com/. Inmiddels verkopen wij via Ebay Nederland, België en Frankrijk.
  3. Ik ben het niet met de meerderheid eens. Volgens mij is het heel normaal om een deel vooruit te betalen, zeker wanneer er veel onduidelijkheden in het project zijn. De opdrachtnemer wil er immers ook zeker van zijn dat jij er niet halverwege met zijn werk vandoor gaat. Maar 30% - 50% is echt wel de limiet. In zijn algemeenheid geldt voor elk project dat je van te voren goed moet afspreken wat de verwachtingen zijn. Probeer onduidelijkheden ook aan het begin te identificeren en verbindt er een plan van aanpak aan. Hiermee is het van te voren duidelijk wat er gebeurt op het moment dat er zaken moeten worden bewerkstelligd die niet van te voren waren overeengekomen (specificeer het uurtarief bijvoorbeeld). In het verleden heb ik wel vaker een beroep gedaan op buitenlandse designers en programmeurs. Op een site als getafreelancer.com is het mogelijk om geld in een zgn. "escrow account" te zetten. Dit betekent dat het bedrag geparkeerd staat op de rekening van getafreelancer. De programmeur/designer krijgt het geld pas als jij daar mee instemt, tegelijkertijd kun jij het geld alleen terugkrijgen op het moment dat de opdrachtnemer daar mee instemt. Tot nu toe is mijn ervaring enkel positief, zeker met opdrachtnemers uit Hongarije/Roemenië. Mocht er toch een conflict zijn dan kun je eerst een beroep doen op de beoordeling van een soort van "onafhankelijke" commissie, zodat vervelende juridische stappen voorkomen kunnen worden. Referenties checken is natuurlijk altijd handig, maar vaak niet mogelijk (je spreekt de taal niet). Maar van een beetje designer mag je wel een portfolio en een LinkedIn profiel met relevante werkervaring verwachten.
  4. Het hangt natuurlijk ook af van welk product je precies aanbiedt. In het geval van elektronica verwacht ik als consument dat er meer mee mis kan zijn, dan bijvoorbeeld met een stapel pennen. Dan ben ik dus ook kritischer over de vertrouwenssfeer op de site. Onze webshop (voor squashartikelen) heeft geen keurmerken, verisigns of ssl certificaten. Dit zijn volgens mij typisch zaken waar alleen techneuten oog voor hebben. Wat prijs betreft zitten we ongeveer in dezelfde range. Bij de oprichting hebben we getwijfeld over de extra opties, maar vooralsnog blijkt het niet nodig te zijn om een goed lopende shop op te zetten. Verder staat er ook geen telefoonnummer op onze site, en stellen we ons niet persoonlijk voor. Er kan alleen betaald worden met iDeal. Wat betreft het helder vermelden van de algemene voorwaarden, ben ik het helemaal eens met de bovenstaande posters. Deze worden echt gelezen door potentiële klanten. We ontvangen er bijvoorbeeld vragen over via de mail. Wees vooral duidelijk over de levertermijn, garantie en de retourprocedure.
  5. In vergelijking met adverteren in tijdschriften of welk ander medium dan ook zijn adwords over het algemeen een prikkie. Helemaal als je adverteert voor een website. Bedenk maar eens hoeveel mensen na het horen van een radiospotje daadwerkelijk op je site terecht zullen komen. Het is goed om jezelf te verdiepen in Adwords en SEO. Cruciale factoren zijn inderdaad waardevolle links, paginatitels, h1 tags en relevante content. Wees vooral duidelijk in de Adwords tekst. Vermeld bijvoorbeeld de richtprijs van 60 - 70 euro duidelijk, om de weigeringsratio te verminderen. Inventariseer bestaande websites/communities van je doelgroep, bijvoorbeeld op hyves/facebook/forums/etc. Een goede manier om relevante links op te bouwen is het uitschrijven van een prijsvraag o.i.d. op de eigen website. Denk vervolgens goed na over de tekst van het bericht dat je op andere sites laat plaatsen. Let in het bijzonder op de keywords in de link tekst. Dus niet klik hier voor onze site, maar win een overhemd op maat. Met wat geluk, geduld en inzet verschijnt je site zodoende in de organische google hits op de eerste pagina, zodat het advertentiebudget naar beneden kan worden bijgesteld.
  6. Een tijdje geleden stond er een uitgebreid artikel in Trouw over dit verschijnsel: http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article1916732.ece/Oases_voor_werknomaden_.html?part=1 Wat betreft de prijs staat in het artikel vermeld: Nomadz: Green Desks: Vooral de combinatie met (tijdelijk) leegstaande kantoorgebouwen was een suggestie die ook mijn verbeelding wel aansprak. Zelf kan ik op dit moment de benodigde tijd en toewijding opbrengen, maar ik denk zeker dat hier een goede ondernemerskans ligt. Je moet wel bedenken dat een van de voordelen van een zelfstandig juist ligt in het onafhankelijke. Bijvoorbeeld doordat je niet elke dag in de file naar je kantoor hoeft te staan. Dus de lokatie is zeker cruciaal. Zoals je inmiddels duidelijk is geworden, is je plan zeker niet origineel, maar gezien het aantal nieuwe spelers, is het zeker een groeiende markt met wellicht ook ruimte voor jouw uitwerking.
  7. Wat betreft de boekwaarde van de verkoop lijkt het mij logisch om de inkoopwaarde te vermelden. Bij waardevermindering kan dit in de vorm van afschrijving verrekent worden. De verkoopwaarde vormt geen onderdeel van de balans, aangezien het slechts een verwachting is. De verkoopwaarde, kun je wel (mist goed onderbouwd) op de te verwachten cash flow statement zetten. Ik zou best eens naar je ondernemingsplan willen kijken, mits mijn ervaring in hetzelfde vakgebied is. Misschien is het nuttig om dat te vermelden in je oproep.
  8. In onze webshop worden ook de betaling afgehandeld door middel van iDeal. Bankoverschrijvingen en PayPal komen via Ebay binnen. In de administratie staan alle facturen die aan klanten verzonden zijn apart. In principe zijn verkoop en transacties twee gescheiden processen, dus dat de feitelijke betaling in batches binnenkomt is in die zin geen probleem. Transactiekosten voor iDeal en PayPal zijn operationele kosten, die dus apart geboekt kunnen worden, ookal zijn ze in de creditfactuur al verrekend.
  9. Betaling via Paypal is niet meer of minder verstandig dan via een bankoverschrijving. Wanneer je twijfelt over de betrouwbaarheid van de fabrikant, is het misschien beter om een Letter of Credit voor te stellen. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan weet je ook gelijk wat voor soort vlees je in de kuip hebt. Heel verstandig om eerst samples te bestellen. Een verzending via UPS, TNT, etc is dan een prima afspraak. Helaas heb ik geen verstand van prijzen van expediteurs in India, maar uit ervaring met Taiwan kan ik stellen dat FOB vaak voordeliger is.
  10. Door gebruik te maken van irfanview moet je zelf alle afbeeldingen verkleinen. Die moeite kun je je besparen door phpThumb in je site op te nemen(er van uitgaande dat je PHP en GD library op je server hebt staan): http://phpthumb.sourceforge.net/ Thumbnails worden hiermee on the fly gemaakt en gecached voor snelle laadtijden. Bovendien kan je designer het ook nog gebruiken om allerlei effecten/bewerkingen uit te voeren op de afbeeldingen (beinvloed natuurlijk wel de laadtijd).
  11. UIt persoonlijke ervaring zal ik Magento Commerce aanraden. Dit open source e-commerce systeem kan gemakkelijk je bestaande database inlezen en is via modules te koppelen aan bijvoorbeeld je boekhoudsoftware. Magento biedt vele opties voor het stellen van verschillende gebruikersniveau's en bijhorende prijsmodellen of juist het verbergen hiervan. Het systeem is ook zeker bedoeld voor de webshop met een groot assortiment en biedt dus veel doorzoek en filter mogelijkheden. Als je zelf techneut bent is het mogelijk om zelf nieuwe benodigdheden aan Magento toe te voegen. Ik kan me echter zo voorstellen dat je kennis daarvoor tekort schiet. In dat geval zijn er veel ecommerce bedrijven die je hiervoor uit de brand kunnen helpen. Voor meer informatie daarover kun je me natuurlijk een pm sturen.
  12. Afgezien van het ontwerp van de website, lijkt het mij goed om na te gaan naar welk voordeel de gebruiker van deze website op zoek is. Als ik mijn CV/open sollicitatie tegen een vergoeding publiceer wil ik er in elk geval zeker van zijn dat relevante werkgevers daar ook daadwerkelijk een blik op zullen werpen. Die indruk krijg ik bij het zien van deze website niet, en daarom denk ik dat het in deze vorm geen succes zal worden. Probeer interessante werkgevers bij dit project te betrekken.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept