Jump to content

patje72

Senior
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketi

Company info

  1. Goedemorgen. Even snel de situatie: Bedrijf: Eenmanszaak Gestaakt op 31-12-2013 Ik hoop dat ik het kort en bondig kan vragen. Mijn bedrijf is op 31-12-2013 gestaakt. De auto die op naam van de zaak stond gaat naar prive en is nog zo'n 9.000 waard. Een snelle rekensom zegt dat ik ongeveer 1900 euro BTW moet betalen. Wordt natuurlijk allemaal duidelijk bij de eindafrekening met de fiscus. Waarom mijn vraag. De boekhouder (die ik helaas regelmatig om een foutje heb betrapt) Heeft de BTW aangifte voor Q4 2013 gedaan. Alles bij elkaar heb ik heel 2013 maar iets van 1000 euro BTW betaald, dus kom in aanmerking voor KOR. Mijn vraag. Klopt dat wat ik zeg, of moet ik rekening houden dat er eigenlijk nog iets van 1900 (BTW ivm zakelijk naar prive) bij komt en ik dus geen recht heb op KOR. En vraag twee: De waarde bepalen van de auto. Ik heb in november op het punt gestaan om hem in te ruilen. Beide garages boden een bedrag, maar dat is ruim 2000 euro minder dan de ANWB koerslijst. De reden is dat het een diesel betreft, waarvoor sinds 1-1-2014 wegenbelasting moet worden betaald, daardoor veel van deze auto op de markt.
  2. Pffff ja dat draadje had ik inderdaad gezien, maar bleef toch met die vraag zitten. Ik bedoel mijn kantoor benodigdheden mag ik volgens mij gewoon aftrekken. Dus eigenlijk komt het er meer op neer of de airco en koffiezetter als kantoor benodigdheden kunnen worden gezien. Ik ga geen energiekosten of vierkante meters als zakelijke kosten opvoeren
  3. Nou ik heb de stap genomen. Ik word full time ondernemer. En ik heb een paar korte vraagjes. Mijn kantoor is aan (huur)huis, geen aparte ingang...makkelijker gezegd het is gewoon een slaapkamer die als kantoor wordt ingericht. Ik snap dat ik kantoorzaken gewoon kan aftrekken. Maar ik wil bijvoorbeeld ook een koffiezet apparaat, een mini koelkast en een mobiele airco in die ruimte. Kan ik dat ook als zakelijke kosten opvoeren of heeft dat een te groot prive karakter? De ruimte gaat alleen als kantoor gebruikt worden. bedankt alvast
  4. Goedemorgen, Toevallig ben ik een aantal jaar geleden van plan geweest om hetzelfde te gaan doen. Misschien dat de situatie inmiddels verandert is, maar het was toen ook al een lastig verhaal. Eén van de uitdagingen is inderdaad het vinden van leveranciers. Het is niet zo dat je even het hele assortiment Disney spullen bij een bepaalde leverancier kunt kopen. Disney besteedt kleding uit aan importeur#1, films weer aan importeur #2, hotels en reizen aan reisbureau#1 Daarnaast weet ik ook dat Disney het niet toestaat (ja, ik weet er zijn veel mensen die het wel doen!!) om het word Disney in je domeinnnaam te hebben. Zal in de praktijk niet veel problemen opleveren als je inderdaad alleen Disney spullen verkoopt. Maar houd hier wel rekening mee. Ze kunnen al vallen over een afbeelding van Donald Duck. Maar de grootste uitdaging zijn de marges. Als je kijkt naar inkoopprijzen en advies verkoopprijzen ziet het er erg aantrekkelijk uit. Marges van 300% zijn geen uitzonderingen. Echter, als je bijvoorbeeld eens binnenstapt bij de Kruidvat, dan zie je dat alles echt spot goedkoop wordt aangeboden. Soms zelf onder de inkoopprijs die jij zou betalen. Disney heeft daar wel eens een conflict over gehad met het Kruidvat, maar uiteindelijk hebben ze dat niet kunnen winnen.
  5. Nog even over het filmpje. Inderdaad twijfel ik ook aan de toegevoegde waarde. Maar goed, dat moet je zelf weten en je zou kunnen testen of bezoekers langer/korter blijven hangen met/zonder filmpje. Een ander nadeel is dat steeds meer Pc's worden geleverd met een 64bits versie van Windows en dus ook een 64bits versie van IE (naast de 32bits natuurlijk). Bijvoorbeeld (sorry) mijn moeder gebruikt altijd de 64bits versie van IE er daar draait Flash dus niet op. Je hebt dus bezoekers die binnen komen op je website en vervolgens een wit vlak zien of zelfs een foutmelding
  6. Hallo, Weet je budget niet, maar ik vind het 240p youtube filmpje niet zo geweldig. Ik zou een betere kwaliteit kiezen. Je kunt ook extern je filmje hosten. Volgens mij doet e.o.a. dochterbedrijf van Amazon dat en volgens mij vallen de kosten mee. Vergeet niet dat het één van de eerste indrukken van je website is en als ik eerlijk ben vond ik dat filmpje er nogal negatief uitspringen
  7. Beste Brandon, Thanks...maar ik denk dat de kans dat ik het geld ooit terugkrijg niet zo groot is. Ik werd nogal overvallen zo op zondagavond laat en niet geheel zonder borrel op. Compleet off-topic, maar ik ben er best behoorlijk pissig om dat ik zo voor het blok werd gezet. Maar als een 62-jarige man huilend voor me zit...
  8. EDIT: [Zag het antwoord van Joost pas na dit bericht] Bedankt voor het antwoord. Die schenkbelasting, dat is toch niet mijn pakkie aan, maar van mijn schoonvader toch? Ik heb wel bij de overboeking vermeld, dat het een zakelijke lening betreft. Stel als ik toch die kant op zou willen en iets op papier wil zetten. Moet dat officieel. Of kan ik zelf iets in bijvoorbeeld Word opmaken? En allebei ondertekenen. En dan vervolgens 6% rente rekenen (dat is het volgens mij toch?) Stel dat ik dat doe. Is het dan wel op e.o.a. manier aftrekbaar?
  9. Goedemorgen, Ik heb echt de search gebruikt, maar kom er toch niet helemaal uit. M'n schoonvader stond zondagavond ineens voor de deur met een brief van de bank dat ie uiterlijk 24 januari een dag positef moet staan op zijn rekening. Hij heeft een onderhoudsbedrijf dat niet zo erg goed loopt, dus hij vroeg ik ik hem even kon helpen. Nou was het kortdag dus eigenlijk geen tijd om ook maar iets officieel vast te leggen en ik heb dus vanaf mijn zakelijke rekening 3200 overgemaakt. Kan iemand aan een leek zoals ik uitleggen wat dat nu voor invloed heeft. (familie problemen buiten beschouwing gelaten...) - Kan ik die 3200 van mijn inkomsten aftrekken? Of heeft dat er helemaal niets mee te maken? - Ben ik verplicht rente te vragen? Weet dat de man allemaal goede bedoelingen heeft, maar ik weet eigenlijk voor 99% zeker dat ik het geld niet meer terug zie.
  10. Als eerste is het natuurlijk zo dat jouw belangrijkste medium, Internet, je grootste vijand is. Ongewijfeld heb je goede prijzen, maar aan de andere kant, kan ik in India een mooi logo laten maken voor een paar euro. Maar niet alle bedrijven zullen in die hoek zoeken, dus laten we dat maar buiten beschouwing laten! Ik denk dat je met je Adwords meer "out-of-the-box" moet denken. Nu betaal je waarschijnlijk vrij veel per klik en sta je tussen tientallen andere logo aanbieders. Probeer eens na te denken, waar mensen naar zoeken, die in eerste instantie niet op zoek zijn naar een logo, maar (zomaar een voorbeeld hoor) naar "Hoe start ik een bedrijf op" en dan ineens een advertentie zien van bedrijfslogo's en dan denken...OH JA.....moet ik ook! Probeer je adwords eens (content) op sites die startende ondernemers vaak bezoeken. En je moet inderdaad echt zien je achterhalen, waar en wanneer de bezoekers je pagina verlaten
  11. Eén aspect is inderdaad je website. Die moet gewoon goed converteren. Het hangt er ook erg vanaf wat je verkoopt of aanbiedt. Ik heb ooit ergens gelezen dat men gemiddeld bij het boeken van een zomervakantie 42 websites bezoekt (geen unieke. men gaat 4 x naar D-reizen, 8 x naar Arke enz enz) in een tijdbestek van 12 dagen. Dan pas hakt men de knoop door. Maar zelf heb ik een website in een markt waar zo'n 20% van de bezoekers bij het eerste bezoek de knoop al doorhakt, maar ook één waar het gemiddelde rond de 10 dagen ligt.
  12. Volgens mij niet hoor.....als je (ik noem maar wat) bijtelling over een heel jaar 1200 euro zou zijn. Dan hoef je volgens mij maar 100 euro bij te tellen......toch Joost? Gaat volgens mijn gegevens naar Ratio
  13. Wat zegt je (oprechte) gevoel zelf? Hoe generiek is generiek? Misschien een beter idee om deze vraag op het rechtenforum te stellen. Maarre....als je jurisch ver wil doordrijven......de (grote)bedrijven winnen bijna altijd!
  14. Ben ook geen fiscalist, maar ben toevallig wel aardig op de hoogte van de hele ebook en software business in de VS. Jij doet zaken met de betreffende bedrijven in de VS. Of het nu CJ is, Clickbank, PayDotCom.......en het maakt niet uit wie uiteindelijk die producten heeft gekocht. Of dan nu je buurvrouw is in Nederland, of iemand in de VS. Het klopt dat deze affiliate bedrijven BTW heffen als iemand uit NL bijvoorbeeld iets koopt. Even rekenvoorbeeldje met makkelijke bedragen: Jij maakt reclame voor een Acne boek. Kost $10. vn daar krijg jij 50% van - iemand in de VS koopt het. JIj krijgt dan $5 commissie - iemand in NL koopt het. Bijv Clickbank rekent dat ineens $11,90 (ivm BTW in NL) voor het boek. Jij krijgt daar dan $5,95 voor. Maar dit bedrag krijg jij van Clickbank en niet van de koper in NL. Clickbank = VS heeft geen EU BTW nummer oid dus je hebt kwa omzet belasting helemaal niets te maken. Clickbank betaalt jou gewoon toevallig meer als iemand uit een BTW plichtig land het boek aanschaft.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept