Ik heb zelf een paar jaar lang op de acceptatie afdeling van een grote verzekeraar gewerkt.
We waren niet makkelijk met accepteren van ex-wanbetalers , maar als het 1x voorgekomen was en ze hadden het eerlijk in de acceptatievragen gemeld, dan mochten we ze meestal wel accepteren op voorwaarde van jaarbetaling (vooruit).
EEA hing af van of de situatie volgens de tussenpersoon was verbeterd.
Helaas ging het vaak om mensen die het nog steeds niet zo breed hadden, dus dat was niet voor iedereen een oplossing.
We zetten geen mensen in Fish omdat die een acceptatievraag verkeerd hadden ingevuld. Wel leidde dat (bijna) altijd tot een niet acceptatie van de polis en interne notitie om toekomstige aanvragen via een andere tussenpersoon te blokkeren. Ik vind het sterk dat een maatschappij daar een EVA melding van maakt, maar schijnbaar gebeurt dat toch.
Het verschilt nogal welke verzekeraar je je treft op dit gebied. Dus ik zou het niet na de eerste poging opgeven.
Een royement van wanbetaling wordt door de meeste verzekeraars in de landelijke databank gezet.
EVA (fraude) meldingen komen in dezelfde databank terecht als alle schademeldingen, ontzeggingen rijbevoegdheid, royementen ivm wanbetaling etc. Elke hit in FISH werd apart beoordeeld.
Vaak krijg je wel een redelijk totaalbeeld van een potentiële klant zoals alleen ooit eens een royement of juist 2x een royement ivm wanbetaling of iets anders, en een afwijkend (hoog) claimgedrag etc. Ook weet je dat wanneer er een x aantal bijtschades door honden zijn geweest oid dat je dat soort risico's graag uitsluit of een eigen risico op zet.
Meer informatie kun je vinden op www.stichtingcis.nl . Hier vind je ook wat je kunt doen om gegevens van je eigen registratie op te vragen. Je ziet dan welke maatschappij je waarvoor heeft geregistreerd.
Zo komt het nogal eens voor dat automobilisten een auto aanbieden om te verzekeren en aangeven nooit schade te hebben gehad. Wanneer je de vraag over aantal schades in korte tijd met nee beantwoord moet je toch wat uitleggen als er een FISH melding komt omdat elk gerepareerd sterretje in het voorruit wel een schademelding is.
De acceptant kan wel zien om wat voor bedragen en soort schade het gaat dus als hij/zij even de moeite neemt om het uit te zoeken.
Moraal van het verhaal is dus dat het loont om te shoppen omdat een andere maatschappij en een andere acceptant een groot verschil kan maken.
Ook kan het helpen om een goede tussenpersoon/ adviseur te hebben die weet hoe hij/zij het verhaal moet brengen.
Tussenpersonen lopen vaak alleen niet zo hard voor de klant als het alleen om een aansprakelijkheidsverzekering gaat.
Het helpt dus vaak ook wel om de kleinere verzekering zoals de WA onder te brengen bij een maatschappij waar ook je auto en woonhuisverzekering etc loopt en waar je wel als goed betalende klant bekend staat.