Ik heb nog eens over dit onderwerp nagedacht, ik heb de volgende visie:
De chinezen zijn bereid om te helpen, en natuurlijk zijn zij in de eerste plaats geïnteresseerd in kennis. En natuurlijk is het GM er aan gelegen om er voor te zorgen dat die kennis niet in Chinese handen valt.
Als we kijken naar GM zelf, dan is dit ook geen schoolvoorbeeld van een gezond & blakend bedrijf; in 2009 heeft Obama de hele autoindustrie in de VS nog een kapitaal injectie gegeven van enkele (honderden, zoniet duizenden) miljarden. Bedrijven zoals GM zijn té groot om om te vallen, dit zou werkelijk een catastrofe zijn.
Nu heeft GM in betere tijden dus een vinger in de pap weten te krijgen bij Saab, en in de huidige tijden worden ongezonde bedrijfsonderdelen afgestoten.
Ik geloof dus dat de toekomst van autoproductie uiteindelijk wel in landen zoals China ligt, gewoon omdat het daar goedkoper kan, en ik denk ook dat dit slechts een kwestie is van tijd. Ik denk dat het de strategie is van bedrijven zoals GM om deze tijd zo lang mogelijk te rekken, en kleinere bedrijven zoals Saab failliet te laten gaan, om hun eigen marktwaarde te vergroten.
Wanneer GM straks opnieuw in de problemen zou komen, hoeven ze mogelijk niet meer te rekenen op regeringssteun, omdat de regering blut is. Maar gelukkig zijn er dan toch weer onze chinezen die maar wat graag bereid zijn om de boel op te kopen.
Anyway, ik denk dat ze Muller gewoon hebben aangesteld omdat hij nog enthousiast was over Saab, ze hebben hem wat zakgeld gegeven om wat goodwill te kweken bij de Zweden, ze hebben hem verboden om met de chinezen zaken te doen. De rest is history...