Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee. In het geval van facebook durf ik te stellen dat het aantal likes van je FB pagina in het geheel niet mee telt in de SEO van je pagina. Je kan dan beter naar G+ toe gaan, maar dat tellertje laten rollen zal ook minimaal effect geven.
Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)
Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.
Als deze websites met meer als 100k aan facebook likes alleen maar 'lege' FB accounts achter zich hebben staan, wat zou hier dan het voordeel van zijn? Of is dit gewoon één grote oplichtingspraktijk? Ik kwam iets tegen over het delen van URL's via facebook. Dit zou een positief effecthebben t.a.v. de rank van een pagina. Wel apart als een 'like' dan vrijwel geen effect zou hebben.