Hoi Tenka90,
Ik las je bericht over een lastige opdrachtgever. Het lijkt erop dat deze 'opdrachtgever' de klappen van de zweep goed kent, en jou op basis van een kul argument gewoon niet of vertraagd wilt betalen.
Dilemma voor jou als opdrachtnemer is: hard aanpakken = [misschien] geen nieuwe opdracht, zacht aanpakken = [misschien] verdere inschakeling.
Tip: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een incassobureau inschakelen kan een oplossing zijn, maar het lijkt erop dat deze 'opdrachtgever' ook dit ingecalculeerd te hebben. Je hebt hem immers duidelijk erop gewezen dat het hele VAR verhaal niet meer klopt omdat de BD als gevolg van de invoering van de Wet DBA met modelovereenkomsten werkt.
Sterker nog, het vasthouden aan dit VAR verhaal kan betekenen dat hij 'extra' niet betaaltermijn binnenhaalt, omdat hier gauw vier tot acht weken werkzaamheden wordt verricht door een incassobureau.
Het enige dat lijkt te helpen is om dit soort figuren weinig speelruimte te geven. Welke stappen hiertegen effectief zijn, hangt af van: [a] de hoogte van jouw factuur, en het budget dat je hiervoor beschikbaar stelt.
Je had in het begin aangegeven dat je een no cure no pay incassobureau wilt inzetten. Voor een doorgewinterde wanbetaler is dit weinig zinvol, omdat ook hij weet dat er na vier tot acht weken kop in het zand steken, je, of je moet gaan procederen, of je de vordering moet gaan afboeken.
Corrigeer me, maar ik ben eigenlijk best wel sceptisch tegenover je 'opdrachtgever', want het lijkt er gewoon op dat hij je niet of veel te laat gaat betalen.
[mod edit: geen werving aub, bovendien werken beide genoemde opties voor contactopname voor jou/jullie niet]
Succes in ieder geval. Ik hoop dat ik wat betreft je 'opdrachtgever' ongelijk heb of krijg.
Groeten,
Jeff