Jump to content

RC1994

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RC1994 last won the day on May 5

RC1994 had the most liked content!

Community Reputation

4

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Man

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  1. Dag Intered, Het klinkt mij in de oren alsof je te maken hebt met een algoritmen dat is ingericht door PayPal om ongewenste transactie te voorkomen en aan te pakken. Het nadeel aan algoritmen is dat deze (in de huidige tijd) te werk gaan zonder het ethische aspect in ogenschouw te nemen. Daarnaast zijn vele algoritmen (nog) niet in staat om toe te lichten wáárom jouw account wordt uitgesloten. Het is tegenwoordig nog lastig om dit goed en wel in te richten, weet wel dat er aan wordt gewerkt om een dergelijke vorm van verantwoording te verwerken in de algoritmes. Voor nu heb je aan bovenstaande niets, maar raad ik je aan om een nieuwe PayPal account aan te maken, zoveel mogelijk gescheiden van je huidige account. Gelijktijdig raad ik je aan om via alle mogelijke kanalen contact op te nemen met PayPal, zoek bijvoorbeeld een andere emailadressen op waar je naar kunt mailen of probeer verschillende telefoonnummers (bel bijvoorbeeld direct naar een locatie). Succes ermee!
  2. Ik ben het totaal eens met jouw kritische vraag, vandaar ook mijn eerste vragen aan Kees: Als dit niet duidelijk is, wat ik uiteraard wel verwacht anders mag ik aannemen dat je niet tot een MVP komt, dan kun je het beste even terug naar de tekentafel...
  3. Dag Kees, Als ik je verhaal goed begrijp ben je goed gestart. Immers je had je een idee/doel, je hebt gekeken wat je nodig hebt om dit idee of doel te realiseren. Op basis daarvan heb je iemand bij je idee betrokken omdat jij zelf niet de juiste ervaring/kennis had om dit idee tot een MVP te maken. So far so good. Je bent echter niet volledig geweest in je analyse, immers nu blijkt dat je ook (nog) onvoldoende kennis hebt op het gebied van wat andere gebieden. Ook daarvoor zou ik je dus aanraden om iemand te betrekken die jullie hierbij gaat helpen. Om te starten is het van belang om een aantal zaken inzichtelijk te hebben: 1. Waarom wil jij dat dit idee wordt gerealiseerd? 2. Wat is de toegevoegde waarde van jouw idee? Ook geef je aan: Aangezien jij de persoon bent met expertise op het gebied van branding en marketing heb ik hierover wat vragen. Marketing en branding werkt volgens mij het beste wanneer je je kan focussen op een specifieke doelgroep, hoe ga jij jouw product in de markt zetten als jouw doelgroep basaal gezien iedereen is? Op welke doelgroep ga je adverteren, immers advertenties werken beter wanneer deze specifiek zijn ingericht voor 1 specifieke doelgroep. Ten aanzien van het financiële plan vraag ik me af wat het verdienmodel is? Abonnementen, advertenties of zoals Blendle op basis van afname? Met betrekking tot de kosten is het voor een dergelijk concept overigens niet de vraag wat de kosten zullen zijn, maar wat jullie budget is voor marketing. Hoewel het van belang is je vaste kosten inzichtelijk te hebben, zijn deze vaak beperkt. De variabelen kosten daarentegen, zoals de marketing en advertentie kosten, zijn relatief erg hoog en zijn afhankelijk van het beschikbare budget. Hierover, afhankelijk van het verdienmodel later meer. Om het plaatje compleet te maken is het dus van belang dat je ziet dat hetgeen nu nog openstaat bij jullie afhankelijk is van het totaal plaatje ofwel 'connecting the dots'. Je marketing en branding kosten hangen samen met je budget, immers kun je het zo gek maken als je wilt. Als je deze kosten wilt reduceren zul je moeten focussen op een specifieke doelgroep. Als je weet wat je verdienmodel is, kun je gaan rekenen met je P * Q, uiteraard is dit een begroting maar hier moet ook een concreet plan tegenover staan. Dat concrete plan is uiteraard afhankelijk van jullie strategie, ga je voor advertentie opbrengsten dan moet je B2B je netwerk uitbreiden van partijen die geïnteresseerd kunnen zijn in een samenwerking, hier moet uiteraard tegenover staan dat je in staat bent een bepaald bereik (aantal views/clicks per dag) te overleggen aan deze partijen. Ik ben benieuwd wat je hier al van hebt en of we je daarmee nog verder kunnen helpen. Keep up the good work!
  4. Dag Jeroen, Ik raad je aan goed na te gaan wat je wil, waarom je dat wil en of je het écht wil. Kijk hiervoor kritisch naar waar je nu staat en waar je uiteindelijk naar toe wilt. Op grond van deze zelf-analyse, stel je een plan op. Als je kritisch naar je zelf bent, weet je ook op welke vlakken je anderen nodig hebt. In tegenstelling tot wat eerder wordt aangegeven, dat het lezen van een jaarrekening een vak op de middelbare school of universiteit betreft, lijkt het mij geen goed start punt om te starten in het boek van Hoogendoorn en Vergoossen. Hoewel zij de juiste kennis en kunde zo toegankelijk mogelijk opschrijven, gaat je dit niet helpen bij het behalen van je doel. Het vak externe verslaggeving gaat diep in op de theoretische kennis ten aanzien van jaarverslaggeving, de praktische toepasbaarheid van deze kennis leer je slechts zeer beperkt van een dergelijk boek. Het bericht van Joost bevat veel kennis waar je iets aan hebt. Gebruik zijn kritische visie en doe er wat mee. Het lezen van een jaarrekening is namelijk écht slechts een klein onderdeel van een bedrijfsovername. Ik zou zeggen, zorg dat je duidelijk en concreet weet wat je wilt en wat dit omvat (dus niet in NLD of DLD, maar maak je keuze en focus hierop). Zorg dat je een goed uitgedacht plan hebt, dat voor jouw gevoel waterdicht is. Vervolgens bepaal wat jouw rol is. Ben je kapitaalkrachtig? Zoek dan een ervaren horeca-ondernemer en specialisten op het gebied van bedrijfsovernames om (eventueel samen met jou) deze uitdaging aan te gaan. Ben je een ervaren horeca-ondernemer, maar heb je geen kapitaal en weinig ervaring op het gebied van financiën? Zorg dan dat je iemand zoekt die jou als ondernemer kan laten groeien, inzichten kan geven de financiën van je eigen onderneming (hiermee kun je ook kapitaalkrachtiger worden). Als je dit optimaal beheerst kun je, wederom met hulp van anderen, de volgende stap zetten. Nadat je weet wat jouw rol is, kun je de juiste mensen betrekken bij jouw idee en visie. Hiervoor moet je hen uiteraard betalen of iets bieden in een andere vorm waar zij voor open staan. Als je echt deze stap in je carrière wilt zetten, is het zaak om je goed voor te bereiden. Weet wat er komen gaat, ben kritisch naar jezelf en ontwikkel jezelf tot een betere versie. Het is een proces. Zorg dat je de stappen grondig en kritisch zet. Maar bovenal betrek hierin de juiste personen om te voorkomen dat je de verkeerde stappen zet. Begin bij een concreet doel en werk dit uit tot een waterdicht plan. Uiteraard staat het je vrij om deze informatie in meer detail met ons te delen. Groeten, Roger
  5. Kleine rectificatie, ik zie dat ik hier ten onrechte "deponeren" heb genoemd, het gaat hier om opstellen. Belangrijkste is dat inhoudelijk verschillen kunnen bestaan tussen German GAAP en Dutch GAAP, hoewel die verschillen voor reguliere jaarrekeningposten doorgaans beperkt zijn.
  6. Jeroen, Het feit dat je inziet dat je voor deze stap in je carrière meer kennis nodig hebt t.a.v. het lezen van de jaarrekening is een goede eerste stap. Ik begrijp bovenstaande reacties ten aanzien van het bedrag van EUR 700. In principe is dit natuurlijk geen groot bedrag om een dergelijke stap in je carrière te faciliteren. Het kan echter ook zo zijn dat er andere redenen zijn waarom je deze investering niet rechtvaardig acht ten opzichte van de kennis die het jou oplevert. In dat geval is het aan te raden om een cursus of een persoon te zoeken waarvan je wel overtuigd bent dat deze de kennis juist en volledig op jou kan overdragen. Hierbij geldt dat er geen goedkope oplossing is om je deze specifieke kennis eigen te maken, het is niet voor niets dat in ons vakgebied uurtarieven hoog liggen. Het vakgebied is kennis intensief en zeer specifiek, de wet-en-regelgeving blijft veranderen. Ter illustratie kun je hiervoor naar het opleidingstraject tot accountant kijken. Ik ben net als bovenstaande partijen benieuwd naar je beweegredenen om partijen over te nemen in Duitsland? Er zit in principe geen hele grote verschillen in de jaarrekeningen van Duitse en Nederlandse ondernemingen, het jargon moet je hierbij wel leren kennen. Afhankelijk van de omvang van de ondernemingen die je wilt overnemen, is het de vraag of jaarrekening lezen echt relevant is. Immers een kleine onderneming (zie https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/)hoeft slechts beperkte informatie op te nemen in de jaarrekening (deze criteria gelden ook voor Duitse ondernemingen, echter zijn de vereiste daar wél anders, zo moet een kleine onderneming ook reeds een Winst- en Verliesrekening deponeren). Het is daarbij ook erg belangrijk dat je weet welke stukken je moet opvragen bij de tegenpartij los van de jaarrekening (denk aan een belastingaangifte). Afhankelijk van wat je wensen zijn en wat je wil bereiken kan het interessant zijn om een specialist te betrekken bij je overnames, zodoende doe je ervaring en kennis op tijdens de overname processen. Let wel, dergelijke specialisten zijn niet goedkoop.
  7. Ik zou zeggen, volg het advies van de heren hierboven. De accountant begrijpt duidelijk niet hoe het werkt en dit mag jullie niet weerhouden in de groei. Vaak zie je dat in dit geval goedkoop duurkoop is. De waarde van een goede accountant en/of fiscalist betaald zichzelf vaak terug.
  8. Dag Casper, dat klopt. In de jaarrekening 2019 boek je inderdaad Voorraad 2.000 @ Bank 2.000 Vervolgens als je in 2020 deze voorraad verkoopt, boek je het volgende: Debiteuren 4.840 @Af te dragen BTW 840 @Omzet 4.000 + Kostprijs omzet 2.000 @Voorraad 2.000 Groeten!
  9. Dag Casper, De journaalpost die je moet verwerken is: Liquide middelen 10.000 '@ Rekening Courant Vennoot 1 5.000 '@ Rekening Courant Vennoot 2 5.000 Hiermee heb je dus een je cash positie verantwoord op de debet zijde van de balans en een rekening courant positie op de credit zijde van de balans. In de winst en verlies rekening heeft dit geen effect, je maakt immers geen kosten noch omzet. Mocht je geen rekening courant verhouding met de vennoten willen, dan zou dit eventueel ook direct in het eigen vermogen kunnen worden verwerkt. Groeten en succes!
  10. Het is belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Als je die duidelijk voor je kun je aan de hand daarvan bepalen waar/op welke manier jij je saus wil aanbieden. Hoeveel je vervolgens zal verkopen op 1 dag hangt sterk af van de locatie en het publiek. Heb je al berekend wat je break-even point is (het punt waarop je 0 resultaat realiseert en dus al je kosten hebt gedekt) en hoeveel je hiervoor moet afzetten en tegen welke prijs? Omdat het je eerste batch is, is het belangrijk dat je vooraf weet wat je nodig hebt om 'break-even' te draaien. Zo kun je ook beoordelen hoeveel saus je moet verkopen en of je saus over hebt waarvan je de mogelijkheid hebt om het gratis of tegen een kleine vergoeding aan te bieden. Het gaat immers nog niet om de omzet, maar om de naamsbekendheid kan ik me voorstellen. Je kan in mijn optiek de saus beter gratis aanbieden dan dat je de saus laat bederven.
  11. Interessant vraagstuk waar meer mensen over nadenken. Het antwoord hangt van veel elementen af, zoals eerder reeds aangegeven is het van belang om een gedegen businessplan op te stellen en deze indien nodig te laten toetsen. Hierbij is het niet alleen van belang om naar de output te kijken (wat heb jij nodig van het bedrijf), maar ook zeker naar de input (wat heeft het bedrijf nodig van jou als ondernemer). Het is van belang om hier tijd en aandacht aan te besteden. Daarnaast is het van belang wat u zelf wil. Waar wordt u gelukkig van? Is de huidige situatie voor u persoonlijk haalbaar? Ik kan me voorstellen dat dit veel tijd van u vergt. Hoe ziet u uw toekomst voor u en bent u bereid (en in staat) om een financieel risico te nemen? Ondernemen is immers altijd het nemen van risico's. Het is dus van belang om naast de rationele keuze ook goed na te denken over uw eigen gevoel en uw persoonlijke levensdoelen.
  12. Op basis van de huidige gegevens is de balans inderdaad niet volledig, en mist er inderdaad nog EUR 4.000 aan bezittingen. Afhankelijk van die bezittingen (en het eventuele resultaat op de verkoop van die bezittingen) kunnen we de vraag beantwoorden.
  13. Goedemorgen, Ik denk dat het van belang is om de mogelijkheden tot financiering te bespreken met de partners waarmee u in zee wilt gaan. Daarnaast is het aan te raden om met hen te spreken over de toekomst verwachtingen. Ben hierin kritisch naar uzelf en uw business partners. Als onafhankelijk financieel adviseur kan ik inderdaad niet anders dan aanraden om een financieel adviseur te betrekken wanneer u in de volgende fase komt. Stuur me gerust een privé bericht met uw resterende vragen, ik ben ervan overtuigd dat ik u verder kan helpen. beste Roger, hier is HL niet voor bedoeld (naar opdrachten hengelen). We zijn een forum en juist de wijze waarop we op het forum open en transparant kennis delen is de kracht.
  14. Dag Bullseye, Mooi project waar u mee bezig bent. Klinkt als een leuke uitdaging voor de komende jaren! Wat zou uw persoonlijke toegevoegde waarde zijn aan deze onderneming? Met andere woorden, waarom zouden de twee huidige eigenaren specifiek u willen betrekken bij deze structuur? Daarnaast is het interessant om te weten of u een bestaande verhouding heeft met de bestaande eigenaren? Én hoe de toekomst eruit ziet, zijn de bestaande aandeelhouders ouder of even oud als u en hoe ziet het toekomst perspectief van het bedrijf eruit (is er significante groei geprognotiseerd, willen jullie het bedrijf op termijn verkopen, neemt u het over van de bestaande aandeelhouders etc.). Afhankelijk van uw antwoorden kunnen deze vragen relevant zijn. U kunt dit vraagstuk van twee kanten bekijken, de praktische en de theoretische kant. Vanuit theoretisch perspectief kunt u de waarde bepalen aan de hand van de historische cijfers in combinatie met de begroting van enkele jaren vooruit. Boekhoudkundig is het namelijk zo dat u een deel van de aandelen overneemt, hiervoor is het gebruikelijk om tenminste de reële waarde van deze aandelen te betalen. Om de reële waarde van aandelen te bepalen kijkt u gewoonlijk naar waar de onderneming nu staat (qua resultaten, met name cash flow) en waar u verwacht dat de onderneming over 5+ jaren zal staan. Dit doet u aan de hand van bovenstaande informatie. Vanuit de praktische kant is het de vraag, wat is uw inbreng u persoonlijk waard? Dit hangt sterk af van uw antwoorden hierboven. Als u 10% van de aandelen krijgt en op basis van uw kennis van de organisatie weet dat dit gelijk staat aan ongeveer 10% van 550K winst per jaar kunt u voor uzelf bepalen hoeveel keer de winst (deze term is ook wel bekend als de multiplier) u acceptabel vindt om te betalen voor dit aandeel in dit bedrijf. Hieruit kunt u uw persoonlijke ROI ofwel return on investment berekenen bijvoorbeeld een multiplier van 3, zou in redelijke mate gelijk moeten staan aan een ROI van 3 jaar. In de praktijk heb ik hiervoor multipliers gezien variërend van 3 tot 30 en hoger, dit is zeer sterk afhankelijk van het type bedrijf en de groei mogelijkheden. Een multiplier van 3 zou in u voorbeeld bijvoorbeeld uit kunnen komen op een inleg van ongeveer 165K. Het is belangrijk dat u kritisch kijkt naar de basis voor uw multiplier, is het terecht dat u de door u genoemde EBITDA hanteert of is het logischer om hier nog bepaalde bedragen uit te elimineren? De financiering van deze inleg kan op vele manieren. U benoemd reeds een hypotheek op de overwaarde van uw huis, dat is een mogelijkheid. Ik zou u echter aanraden deze mogelijkheid pas als allerlaatste aan te wenden. U kunt allereerst naar de bank gaan om na te gaan of u uw inleg kunt financieren met 10% van het bedrijf als onderpand (dit zou dan ook goedgekeurd moeten worden door de bestaande aandeelhouders). De meest logische oplossing is in mijn optiek echter dat u uw eigen Holding BV start. U kunt dan een rekening courant verhouding of lening aangaan met het bedrijf waarin u 10% aandelen neemt. U krijgt hiermee feitelijk een schuld aan de BV waarin u aandelen neemt, deze schuld kunt u (afhankelijk van de afspraken die u maakt met de bestaande aandeelhouders) aflossen per jaar op het moment dat u de management fee uitgekeerd krijgt. Zo kan u afspreken dat u in een jaar waarin de management fee <50K is u maximaal 10% van deze beloning aflost op uw schuld, bij een management fee >50K <100K 25% etc. Mod edit: HL is niet bedoeld om klanten te werven, tekst verwijderd Hartelijke groeten!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept