Hi Nolette,
De 3.3 of 2.8 marge is een marge die een retailer zal hanteren. Dat zal niet jouw eigen marge zijn. Althans, in de retail als het om marge gaat, gaat het om de marge voor de retailer zelf, want daarin zijn ze geïnteresseerd.
Neem even jouw voorbeeld dat een product 9,95 euro incl. btw kost als adviesprijs. Hanteer je een marge van 2.8, dan mag jouw product voor de retailer dus (9,95/2.8) 3.55 euro excl. btw kosten. Je verdient dan dus net iets meer dan 1 euro (ex btw) op verkopen aan retail. Een retailer verdient 8.22 (9.95 / 1.21 btw) - 3.55 = 4,67 aan de verkoop van jouw product.
Hetzelfde geldt voor groothandels, die marge is vaak hoger omdat ook juist retailers weer bij groothandels inkopen.
Je zal je als eerste denk ik ook moeten verdiepen en onderzoeken in wat retailers en groothandels normaal betalen voor een shampoo. Ik heb geen ervaringen in de cosmetica/shampoobars dus kan je daar geen "normale" of gangbare marge van presenteren.
In de kledingbranche is die marge vaak tussen de 2.5 en 3.0.