• 0

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

• 0

Heeft je broer een uitkering of heeft hij al een baan (ziek) dan kan het niet zomaar.

Heeft je broer toch niks te doen, dan mag die je volgens mij best een handje helpen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Heeft je broer een uitkering of heeft hij al een baan (ziek) dan kan het niet zomaar.

Heeft je broer toch niks te doen, dan mag die je volgens mij best een handje helpen.

Hij is net klaar met school, maar ik hoef dus niet bij een instantie aan te geven dat mijn broer bij mij komt werken? Het is voor ongeveer een maand.

• 0

Ik kan me dat niet voorstellen. Wat als er dan een controle komt van de arbeidsinspectie? Heb het al enkele keren meegemaakt, dan wordt er een lijst gemaakt van iedereen, geidentificeerd enzovoorts. Als iemand dan aan het werk is maar dat heb jij niet gemeld, hoe ga je dat dan verantwoorden?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Hij is net klaar met school, maar ik hoef dus niet bij een instantie aan te geven dat mijn broer bij mij komt werken? Het is voor ongeveer een maand.

Inderdaad, tenzij hij een uitkering krijgt..

• 0

Hoe zit het dan met eerste dag-meldingen e.d.?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Niet doen. De betrokkene is geen werknemer, komt ook niet in dienst, krijgt niks betaald, komt en gaat wanneer die wil en is niet verzekerd.

Gewoon je broer die ff komt helpen. Niks meer en niks minder.

• 0

Toch lijkt het mij linke soep. Ik ken de regels van de 1e dagmelding niet precies maar algemeen is bekend dat er veel zwart wordt gewerkt binnen familieverband. Als de belastingdienst familie op de werkvloer aantreft anders dan geregistreerd op het zelfde woonadres als de eigenaar dan krijg je volgens mij een bewijsprobleem.

Daarnaast is er ook nog een verzekeringskwestie. Als een familielid tijdens de werkzaamheden iets overkomt of schade veroorzaakt dan is die persoon niet verzekerd als er geen dienstverband aangetoond kan worden.

• 0

Volgens mij is er alleen sprake van zwart werken als er geld verdient wordt dat niet wordt aangegeven, of als er sprake is van een uitkering. Voor ge zekerheid kan je een eerstedag melding doen, dan wordt gecheckt of er geen uitkering loopt.

• 0

nee het is niet zwart werken, en ik vraag dit juist omdat ik niet narigheid van de arbeidsinspectie wil.

hij komt gewoon ongeveer een maand bij mij werken om mij een beetje te steunen, maar hij staat erop dat hij niet betaalt wil worden.

is het zo dat ik dan toch bij een instantie moet melden dat dit gebeurd?

• 0

hoi allemaal,

ik heb een vraagje, mijn broer komt vrijwillig bij mijn bedrijf werken om mij de eerste maand te steunen, maar hij wil er geen geld voor.

mag ik hem zonder te betalen bij mij laten werken? en moet ik dit bij de belastingdienst melden?

Wanneer hij en vrijwillig en onbetaald komt werken, is er geen gezagsverhouding en geen sprake van loonbetaling. Er is dan geen arbeidsovereenkomst. Er is dus zelfs ook geen sprake van een "fictief dienstverband". Dus er is ook niks te melden richting belastingdienst.

Mocht hij een uitkering krijgen dan zou ik in ieder geval de uitkerende instantie melden dat hij vrijwilligerswerk aan het doen is, wat hij op ieder moment kan beeindigen mocht er een passende baan voor hem zijn.

Ard

• 0

Wanneer hij en vrijwillig en onbetaald komt werken, is er geen gezagsverhouding en geen sprake van loonbetaling. Er is dan geen arbeidsovereenkomst. Er is dus zelfs ook geen sprake van een "fictief dienstverband". Dus er is ook niks te melden richting belastingdienst.

He Ard,

Hoe bewijs je dit naar de belastingdienst als ze komen controleren ?

Lijkt mij niet dat je er mee wegkomt als je als zwartwerker zegt dat er geen gezagsverhoudig is en geen (traceerbare) betaling. Dus kun je denk ik beter wel, om problemen te voorkomen, even vooraf contact opnemen met de belastingdienst.

• 0

Boug heeft het over zijn broer die vrijwillig, onbetaald een handje komt helpen, een maand lang. (dat is dus geen zwartwerker, er wordt immers niets betaald)

Controle van de belastingdienst??? Wat is er te controleren??

Ik heb een werkkamer thuis en enkele spreekruimtes verspreid over de provincie Limburg. Ik heb ook een broer, wanneer die besluit om bij mij een maand achter een PC te komen zitten en er zou iemand langskomen van de belastingdienst (hoe vaak heb jij bezoek gehad van de belastingdienst in je leven???) dan stel ik hem netjes voor, dit is mijn broer en hij is zo aardig om mij een handje te helpen ....

Wellicht ligt het aan mijn perspectief maar ik zie hier geen enkel probleem in. Waar zou dit spannend kunnen worden???

Ard

• 0

Ik heb alleen horeca ervaring met dit soort controles. Daar lijkt mij toch echt een vreemde situatie ontstaan. Wat ze doen is van iedereen de ID-gegevens noteren. Vervolgens willen ze de meldingen zien dat ze ook daadwerkelijk aangegeven zijn bij de belastingdienst. Het lijkt mij zeer lastig om te bewijzen dat iemand niet zwart werkt maar je gewoon helpt.

Het hangt vooral af van de bewijslast, moet jij bewijzen dat ze wit werken of moet de belasting bewijzen dat ze zwart werken? Is er geen regel die stelt dat iedereen op de werkvloer ingeschreven moet zijn?

• 0

Ik denk dat we even in ons achterhoofd moeten houden dat het hier om een startend ondernemer gaat, denk je nu echt dat die meteen de Stazi op de stoep krijgt ?

Verder is er bij de belastingdienst echt wel enig begrip voor dat er in de aanloopfase soms onbetaald gewerkt wordt door vrienden en familie die de ondernemer graag willen steunen met zijn initiatief.

Verder denk ik dat het nogal uitmaakt of deze "vrijwilliger" achter een inpaklijn staat te buffelen of lekker bezig is ikea bureaumeubels in elkaar te zetten of de muren te sausen.

• 0

De uitzendsector (waar Doug in wil beginnen) krijgt extra aandacht van de belastingdienst dus de kans dat Doug een bezoekje kijgt van de inspecteur is heel reëel.

@ard:

Natuurlijk hoef jij niet te vrezen dat je een probleem met de belasting krijgt al je broer je komt helpen, maar zou je een appelboer zijn en een paar familieleden, die niet op het werkadres woonachtig zijn, inzetten voor de oogst zonder betaling, dan lijkt het mij toch wel verstandig om dit even aan de belastingdienst te melden.

Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen afweging toch?

• 0

Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen afweging toch?

Dat is het belangrijkste!!!

Iedereen is vrij om te kiezen hoe hij zijn bedrijf runt. Waar de een al het onbekende wil afzekeren, stapt een ander er met 7 mijls laarzen overheen. Er is geen goed of slecht, er is enkel anders .....

Ard

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar