• 0

Kosten import uit China

Hallo iederen

 

Ik ben een startend ondernemer en zou graag mijn goederen importeren uit China.

 

De vraag is nu, als ik mijn kostprijs ken in China , hoeveel percent zou ik er dan moeten bij tellen als ik mijn product hier voor mijn deur wil hebben staan ? Wss verzekering van container, kost van transport, en ik weet niet wat voor kosten ze je allemaal aanreken als je het importeert, dus invoerrechten en al de rest.

 

Alvast bedankt

 

groetjes

Dimitri

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De invoerheffing kun je opzoeken op de site van TARIC: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/measures.jsp?Lang=nl&SimDate=20120605&Area=CN&Taric=5007903090&LangDescr=nl

 

Geografische zone: China - CN

Goederencode: 5007903090

 

AFDELING XI TEXTIELSTOFFEN EN TEXTIELWAREN

HOOFDSTUK 50 ZIJDE

5007 Weefsels van zijde of van afval van zijde

5007 90 - andere weefsels

5007 90 30 - - geverfd

5007 90 30 90 - - - andere

 

ERGA OMNES (ERGA OMNES)

Douanerecht derde landen (15-09-1994 - ) : 6.90 %

1 R2658/87

 

Luchtwaardigheids-tariefschorsing (01-01-2008 - ) : 0 % (CD333)

1 R1147/02

 

Niet-preferentieel tariefcontingent (01-09-2011 - 31-08-2012) : 0 % (CD605) (volgnummer: 092501)

1 R0032/00

 

Aanvullende eenheid (01-01-2008 - ) : m2

 

 

 

Het is 100% zijde. Beteken dit dat ik maar 6,9 % over het waarde bedrag moet rekenen? Ik had veel meer in gedachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Elma,

 

In China willen ze ook graag geld verdienen dus nee het is niet automatisch goedkoper in China. Een aanname is vaak slecht. Meten is weten! vergelijken dus.

 

Dan kom je al niet uit in de genoemde hs code. Ik zou zeggen pak de doaune site (zie hieronder) en zoek daar even wat de meest juiste is.

http://gebruikstarief.douane.nl/h50/posten?show=5007000000

 

Let op want wanneer je geen art. 23 btw hebt dat je de btw moet voorschieten.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • -1

Wanneer je in China artikelen koopt en gebruik wil maken van de diensten van bedrijven als DHL/EMS/TNT, kun je het beste dit via een agent doen. De agent verstuurt dagelijks een volume en heeft hierdoor veel betere prijzen.

 

Probleem is enkel dat je een agent moet zien te vinden in de omgeving van de fabriek... Das niet altijd makkelijk vanuit Nederland en al helemaal niet als je geen Chinees spreekt.

 

Agent is vele malen goedkoper, kan tot 5x goedkoper in vergelijk met direkt DHL opbellen.

 

Bijkomend puntje is dat het verzenden via een agent soms een dag of 2 langer duurt, maar dat is meestal niet erg.'

 

Rere, 35 KG direkt met DHL ofzo gaat zekers 15 euro per kilo kosten, agent misschien 4.5-5 euro per Kg.

 

Op de UPS bon kun je aangeven dat het om samples gaat, commerciele waarde 0.00 USD. Maar goed dan moeten het ook echt samples zijn en dan nog is de Nederlandse douane vrij om tot een andere conclusie te komen. Verders zijn andere documenten niet nodig.

 

Wanneer de douane niet in het verhaal van samples trapt, dan maken zij een schatting van de waarde en wordt je hierover aangeslagen.En ja, bij aflevering moet je dit dan betalen. Ik geloof dat je dan eerst opgebelt wordt, maar dit is niet bij alle express diensten zo.

 

 

 

Dit kan ik beamen.

 

Grt.

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag allemaal!

 

Ik heb ook een vraag. Ik importeer sinds kort vanuit china, het is mij al bekend dat ik hier in nederland de btw over de verzending moet betalen over het hele bedrag, dus je kosten voor de producten + verzendkosten. Hier in nederland betaal je daarover de btw + inklaringskosten, btw kan je weer terugvragen bij belastingdienst dit is mij allemaal duidelijk, nu is mij de vraag hoe het zit met verzendkosten die je betaald over je totale bestelling moet je dit bedrag rgens vanaf trekken?

 

Voorbeeld:

ik heb een bestelling van 1005,30 usd geplaats hier komt 328 usd voor verzending bij.

Ik verkoop het voor intotaal 2265 incl btw = 361.64 wat ik moet afdragen, mijn winst is dus 773.36 intotaal.

 

Hieruit blijkt voor mij dat de verzendkosten + bestelling je eigen besteding is klopt dit of kan ik de verzendkosten ergens vanaf halen?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
  • 0

Je kosten voor inklaring, invoerrechten en transport kosten zijn gewoon kosten die je maakt om je product in te kopen. Verder klopt je berekening ook niet helemaal m.i is het als volgt:

 

Inkoop usd 1005.30 + 328 = 1333.3

Verkoop usd 1903.36 excl btw

Winst usd 570.06

Dit op basis dat je ook in USD verkoopt.

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Je kosten voor inklaring, invoerrechten en transport kosten zijn gewoon kosten die je maakt om je product in te kopen. Verder klopt je berekening ook niet helemaal m.i is het als volgt:

 

Inkoop usd 1005.30 + 328 = 1333.3

Verkoop usd 1903.36 excl btw

Winst usd 570.06

Dit op basis dat je ook in USD verkoopt.

 

 

 

 

Zo simpel is het ook niet. Heb jij ook geen boekhouder die je inzichtelijk kan uitleggen hoe dit werkt?

Link naar reactie
  • 0

Nou ja dan....

 

Ten eerste werk je in je NL boekhouding in € en niet in US$. Dus als je betalingen in US$ hebt gedaan boek je de werkelijke kosten in € in je boekhouding. Bijv. Aankoop grondstoffen of basismiddelen.

De te betalen BTW (aan de douane) verreken je in je BTW-boekhouding. Je boekhouder kan je precies vertellen in welke rubriek de aangifte valt voor de aftrek.

De netto gemaakt kosten zijn zo dus onderdeel van je bedrijfskosten.

 

Als je buiten de EU verkoopt, hoef je idd geen BTW in je verkoop-prijs te berekenen (0% export) en is de verkoopprijs dus meteen netto.

Als je in NL verkoopt moet je natuurlijk wel BTW apart op de factuur opvoeren en deze BTW geldt gewoon als inkomsten en je boekhouder kan je precies vertellen in welke rubriek deze bij de aangifte moeten worden ingevuld.

Als je binnen de EU, (maar dus buiten NL) verkoopt aan particulieren, moet je ook BTW opvoeren en op dezelfde manier verwerken als de verkoop binnen NL.

Als je binnen de EU verkoopt aan bedrijven, moet je eerst het BTW-nummer van die bedrijven controleren en als die OK zijn, mag je factureren met 0% BTW en met vermelding van de betreffende BTW-nummers op de facturen. De omzet van deze verkoop moet apart in de BTW aangifte worden opgenomen, waarna je een tweede aangifte moet doen om de juiste BTW-nummers met de bijbehorende bedragen nog eens te vermelden. De Bel. Dienst is heel streng op het hanteren van de juiste BTW-nummers.

 

Zoals ik al schreef, bespreek dit met je boekhouder. Ga niet alles uit zitten vinden en laat je evt. je aangiften even controleren.

Link naar reactie
  • 0

maar heb een boekhouder wees niet bang......... Echter mijn rekensom ging even over het berekenen van de bruto marge. Hier liep de "TS" m.i te veel met te BTW te "goochelen" om tot een berekening van de bruto marge te komen! Geprobeerd uit te leggen dat de BTW daar dus los van staat vandaar mijn opmerking over de USD. Verder helemaal met je eens dat een boekhouder handig kan zijn bij je BTW aangifte en een hoop problemen achteraf kan schelen!

Verder nog even ter aanvulling voor de "TS" als je goederen van/naar een niet EU land transporteert dan krijg je over deze transport alsmede de douane formaliteiten geen BTW belast van het "transport bedrijf"

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

mensen bedankt voor jullie reacties!

 

@ logic4l mijn fout verkoop is in euro!

 

@ p.j. ik heb geen boekhouder doe het ook sinds pas en het verkoop begint nu pas een beetje te lopen, ik deed het met facturen na bedrijven en particulier dus beide met btw op factuur.. inpreciepe kunnen zei deze toch weer terugvragen bij de belastingdienst? Verder heb ik zelf gebeld na de belastingdienst en gevraagd hoe het zat met voorbetaalde btw die je dus betaald aan de vervoerder, die vertelde mij dat ik deze indien ik betaald heb alleen bij rubriek 5 hoef aan te geven(voorbetaalde belasting) verder vul ik bij rubriek 1 in wat ik verkocht heb zo uit het hoofd was dit 200 € incl btw, excl is dit 168 en moet ik dus 32 € afdragen aan de belastingdienst. Klopt dit zo?

 

Ik wil het nog wel laten controleren en boekhouding heb ik nu nog niet echt hier heb ik geen verstand van maar waar kan je hiervoor het beste aan de bel trekken en wat zijn hiervan +/- de kosten?

 

Mijn dank is weer groots!

Link naar reactie
  • 1

Afgelopen week ontving ik een 20ft container uit China.

Deze keer ben ik met Schenker in zee gegaan en voor de eerste keer kwam de totale rekening exact uit op de calculatie die ik zelf had gemaakt.

Ik heb Schenker gevraagd om van door-to-door aan te bieden en op deze manier ontloop je allerlei partijen die ook een graantje willen meepikken.

Ik kan iedereen aanraden om het op dezelfde wijze aan te pakken.

 

Link naar reactie
  • 0

Orthen, Helemaal met je eens! Blous en ondergetekende hebben met regelmaat hier op HL geroepen om te zorgen dat je zelf het zeevracht gebeuren in de hand te nemen door FOB of EXW te kopen en hier in Nederland met een expediteur afspraken te maken. Op die manier heb je zelf controle en voorkom je verassingen achteraf!!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Gezien je vragen heb ik het idee dat je hier niet heel veel ervaring mee hebt. Maar een douane aangifte is niet heel simpel om te doen.

Wellicht dat je beter een paar tientjes dit door een douane expediteur kan laten maken(je mag me een PM sturen)

Zie de link

hoe eea ingevuld moet worden. Je moet dan wel een enig document(doorslag document) in huis hebben?

Zie hiervoor nog wat info van de KVK

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Barry,

 

Hou ons op de hoogte van je ervaringen wanneer je zelf de aangifte op papier gaat doen bij het douane kantoor (schiphol/rotterdam).

 

Mijn advies zou zijn zoek een expediteur of douane-expediteur die dit voor je regelen want je hebt geen idee waar je aan begint vermoed ik.

 

Groeten,

 

Roy

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is min of meer correct. Als je dit zelf wil doen moet je eigenlijk zorgen voor een EDI aansluiting met de douane. Hiervoor heb je speciale software nodig daarnaast wil moet je een zekerheid stelling(borg) doen bij de douane.

Maar zoals Blous en ikzelf al hebben aangegeven laat dit soort zaken via een (douane) expediteur lopen dat is beter dan gaan doe het zelven. Daarbij weet je dan ook zeker dat het in 1x goed gaat en bespaard je dan ook een ritje naar de douane sectie omdat (douane) expediteurs dit soort zaken altijd digitaal aangeven.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ons bedrijf is gevestigd in Luxemburg. Als ik in China bestel per sea, bij welke haven zal dit dan aankomen? Antwerpen, of Rotterdam of nog iets anders? En wat als ik per Air vraag, gaat dit dan gewoon naar LUX, of wordt het Frankfurt?

En welke bedrijven kan ik gebruiken om het van een haven naar hier te laten shippen? Moeten dit in Luxemburg gevestigde bedrijven zijn, of zijn er anderen? Gezien Luxemburg toch al enkele honderden kilometers landinwaarts is, moet ik dan op veel extra kosten rekenen in vergelijking met een bedrijf dat bijvoorbeeld in Brussel of Utrecht gevestigd is. En ik vermoed dat het extra oppassen is, gezien de douane van de haven (BE of NL) niet gelijk is aan het land van ultieme aankomst?

Het gaat hier niet om volledige containers, maar om kleinere hoeveelheden.

 

Klopt het ook dat als ik een quote per DHL vraag, (of per Fedex of UPS), dat daar dan alles inbegrepen is, en dat ik verder helemaal geen andere partijen nodig heb? Is dat het grote voordeel van zo'n private koerier, in vergelijking met Air of Sea?

Link naar reactie
  • 0

Ons bedrijf is gevestigd in Luxemburg. Als ik in China bestel per sea, bij welke haven zal dit dan aankomen? Antwerpen, of Rotterdam of nog iets anders? En wat als ik per Air vraag, gaat dit dan gewoon naar LUX, of wordt het Frankfurt?

En welke bedrijven kan ik gebruiken om het van een haven naar hier te laten shippen? Moeten dit in Luxemburg gevestigde bedrijven zijn, of zijn er anderen? Gezien Luxemburg toch al enkele honderden kilometers landinwaarts is, moet ik dan op veel extra kosten rekenen in vergelijking met een bedrijf dat bijvoorbeeld in Brussel of Utrecht gevestigd is. En ik vermoed dat het extra oppassen is, gezien de douane van de haven (BE of NL) niet gelijk is aan het land van ultieme aankomst?

Het gaat hier niet om volledige containers, maar om kleinere hoeveelheden.

 

Klopt het ook dat als ik een quote per DHL vraag, (of per Fedex of UPS), dat daar dan alles inbegrepen is, en dat ik verder helemaal geen andere partijen nodig heb? Is dat het grote voordeel van zo'n private koerier, in vergelijking met Air of Sea?

 

Ik begrijp uit je vragen dat je hierover nog geen contact met een transporteur hebt gehad. Als je concrete zaken wil gaan bestellen en via een haven of luchthave wil gaan invoeren, kun je het best even contact opnemen met de import-afdeling van een groot transportbedrijf. Die leggen je precies uit wat wel en wat niet mogelijk is, wat de kosten worden en welke procedures je moet volgen. Het is ook belangrijk dat je moet weten welke papieren je beslist moet overleggen bij import. Veel Chinese bedrijven leveren die papieren via een koerier aan (extra kosten) maar ze worden ook via-de-mail verzonden documenten worden geaccepteerd.

 

Doordat we in de EU zitten maakt het volgens mij helemaal niks meer uit via welke have het de EU binnen komt. Maar het is wel handig als je een transporteur neemt die binnen een sterk netwerk werkt en vanuit ervaring handelt.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit je vragen dat je hierover nog geen contact met een transporteur hebt gehad. Als je concrete zaken wil gaan bestellen en via een haven of luchthave wil gaan invoeren, kun je het best even contact opnemen met de import-afdeling van een groot transportbedrijf.

Kan je me enkele suggesties doen van zulke grote transportbedrijven? Ik heb geen idee wie ik zou moeten contacteren (mag ook per PM)...

Link naar reactie
  • 0

En wat heb je zelf allemaal gedaan om achter de antwoorden op deze vragen te komen? je stelt zo ongeveer alle belangrijke vragen over het transport en de risico's daarbij, Het meeste is gewoon op te lossen in de leveringsvoorwaarden die je opstelt in overleg met de leverancier, dus gewoon een kwestie van wat spreek je af? waar brengt de leverancier de spullen heen en vanaf welk punt ben jij verantwoordelijk voor de goederen en het (verdere) transport.

 

Er is niet 1 standaard oplossing hoe al het vervoer gaat, het hangt ook van je wensen en eisen af. Je zou eens kunnen beginnen met het doorgronden van de incoterms die link laat een mooi schema zien hoe en op welk moment de risico's overgaan. hier nog een link met wat meer uitleg en discussie over incoterms. Op die manier krijg je ook meer gevoel bij hoe bepaalde voorstellen in elkaar zitten en waarom het één zoveel duurder is als het ander.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.