• 0

Vraag en aanbod (investeerders)

Beste lezers,

 

Uit wat oude threads maak ik op dat er ooit een 'vraag & aanbod' sectie op dit forum is geweest (of nog steeds is, maar dan kan ik hem niet vinden).

 

Als wannabee kleine investeerder zou ik het heel interessant vinden om (samenvattingen van) businesscases van forumleden te kunnen lezen en te kijken of dat interessant zou zijn om wellicht in te participeren.

 

In 1 van de sticky berichten lees ik van Nils:

'Het is natuurlijk WEL toegestaan je case toe te lichten en te vragen aan de forumleden wat je het beste kan doen om aan investeerders te komen. A: je krijgt dan goede tips en B: mocht een geïnteresseerde investeerder contact met je willen, dan zullen ze dat wel laten weten.'

 

Om een lang verhaal niet veel langer te maken, is het een idee (en wettenlijk mogelijk) om een aparte sectie te maken waar startende ondernemers hun plannen presenteren zonder direct te vragen om geld maar waar eventuele (kleine) investeerders wel op zouden kunnen reageren via bijvoorbeeld een PM.

 

Beetje in de vorm van:

 

'Ik ben Kees en ga een kinderboerderij beginnen. Ik wil 10 kippen kopen, 3 koeien en een ezel. Ook moet er een schuur worden gebouwd. Investering is nog niet helemaal rond.'

 

Idee of onmogelijk/niet gewenst? Ik zou het een leuk onderdeel vinden.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht dan zonder 'Investering is nog niet helemaal rond'?

 

Dus alleen de businesscase.

 

En jij maar gokken of ze nou geld of geiten nodig hebben voor de boerderie :D

 

Nils z'n bedrijf, NeBIB, en anderen bieden al de mogelijkheid voor dit soort 'advertenties'. Wat meer besloten dan higherlevel dus je kunt ook wat meer informatie over je investeringsvraag kwijt.

 

Dus wat zou jouw idee daar aan toevoegen? Afgezien van het besparen van het lidmaadschapsgeld voor de NeBIB of ander bedrijf van een paar tientjes per jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was niet op de hoogte van wetgeving omtrent participaties. Maar ik begrijp dat wanneer dat achter iets meer besloten deuren plaatsvindt er geen probleem is.

 

Vraag me dan wel af hoe het zit met alle reclame op TV over allerlei investeringen in vakantievilla's, schepen, bomen etc. Schijnbaar mag dit dus wel.

 

En ja, dit horende komt bij mij het idee op om (nog een?) marktplaats voor starters op te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ik was niet op de hoogte van wetgeving omtrent participaties. Maar ik begrijp dat wanneer dat achter iets meer besloten deuren plaatsvindt er geen probleem is.

 

Laat je begrip dan niet gebaseerd zijn op mijn reactie. Ik heb nl. geen enkele kennis over de juridische aspecten van participaties. Heb wel een aardig idee wat de NeBIB doet en dat lijkt op wat jij vraagt. Vandaar mijn reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ik was niet op de hoogte van wetgeving omtrent participaties. Maar ik begrijp dat wanneer dat achter iets meer besloten deuren plaatsvindt er geen probleem is.

 

Vraag me dan wel af hoe het zit met alle reclame op TV over allerlei investeringen in vakantievilla's, schepen, bomen etc. Schijnbaar mag dit dus wel.

 

En ja, dit horende komt bij mij het idee op om (nog een?) marktplaats voor starters op te zetten.

 

Voor het aanbieden van effecten heb je een vergunning nodig. Dus al die dingen op TV hebben of toestemming van de AFM (een goedgekeurt prospectus kost 20 tot 30 mille) of het gaat om participaties boven de 50.000 euro of het wordt aangeboden door een partij met een bankvergunning.

 

De AFM staat toe dat in besloten kring een aanbieding gedaan mag worden. Besloten kring is dan zo'n 15 personen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kortgeleden zijn we als enkele -oud-ondernemers in het bezit gekomen van een domein/site/forum die zich op kleine schaal bezighoudt met "Vraag en Aanbod" zoals Bender bedoeld.

 

Door diverse omstandigenheden van de vorige beheerders leidde deze site sinds 2004 een nogal kwakkelend bestaan.

 

Nu zijn enkele ITers de site een beetje aan het opfrissen waarna we er weer wat nieuw leven in zullen blazen.

 

Een -door-starter mag ná goedkeuring van een moderator z'n plan in een topic openen met daarbij ook z'n hulpvraag - welke dat ook is -

zoals de vraag om Tips , Samenwerking of Geld.

Reacties kunnen worden gegeven door leden of anonieme gasten.(gecontroleerd door de moderators)

 

Daar het om een 1 - 10 nieuwe topics per maand zal gaan kan een en ander rustig door de moderators in de hand gehouden worden terwijl zij zelf niet op topics zullen reageren maar eventueel achter de schermen diverse tips aan topicstarters zullen/willen geven.

 

Er zit geen verdienmodel achter dit concept, banners - behalve van de belastingdienst en KvK - zijn niet nodig.

 

Zodra het een beetje opgang komt verwacht ik dat er bij een nieuwe nicknaam hier op HL de betreffende site als link zichtbaar zal zijn. ;)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

" Zij kon het lonken niet laten... " zong Wim Sonneveld.

 

Dit heeft ook betrekking op diegene die ik oud ondernemer noem.Van de 5 die op dit ogenblik bij dit projectje zijn betrokken hebben 3 hun onderneming verkocht maar kunnen het niet laten ondanks? hun leeftijd ( 62,63,67) zich hobbymatig met "het ondernemen" bezig te houden.

 

De jongste van dit groepje is 55 en nu nog de belangrijkste spil in een familiebedrijf waarvan de opvolging inmiddels in gang is gezet.

 

Zelf ben ik een oudere (61) ondernemer maar de dagelijkse leiding van m'n toko's is in handen van medewerkers die dát weer als een uitdaging zien.

Wat mij dan weer de "vrijheid" gegeven heeft om 2 jaar geleden in Bulgarije en een half jaar geleden in Turkije samen met ondernemers van land van herkomst fabrieken op te zetten.

 

Een groepje mensen dus die ondernemen nooit als werk zien maar het hobby-matig uitvoeren.

Ik betwijfel zelfs of we wat anders kunnen .... ::) ;D

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

op mijn nieuwe site is zelfs een apart "elevator pitch" kanaal, waar ondernemers (in spé) met video hun elevator pitch of propositie kunnen neerzetten.

 

sinds gisteren live, dus nog geen pitches, maar die komen vanzelf...

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

@Nils, deze ken ik uiteraard. Alleen vind ik dit zelf redelijk hoogdrempelig: Kost een en ander, intake etc. Voordeel is uiteraard dat alleen zaken aangeboden worden die door ondernemer zelf al doordacht zijn. Nadeel dus drempel. Voor investeerders geldt denk ik hetzelfde. Als je een dikke zak geld hebt is het een goede optie. Iemand met twijfel zal zich niet direct melden.

 

Maar het idee komt in de buurt. Jammer van de wetgeving om alles open te doen...

 

@GroeiCoach: Klinkt veelbelovend, leuk initiatief! Vraag die dan wel opkomt is waarom je dat wel zou mogen doen op jouw eigen site en niet (tekstueel) op deze site.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Nils, deze ken ik uiteraard. Alleen vind ik dit zelf redelijk hoogdrempelig: Kost een en ander, intake etc. Voordeel is uiteraard dat alleen zaken aangeboden worden die door ondernemer zelf al doordacht zijn. Nadeel dus drempel. Voor investeerders geldt denk ik hetzelfde. Als je een dikke zak geld hebt is het een goede optie. Iemand met twijfel zal zich niet direct melden.

 

Maar het idee komt in de buurt. Jammer van de wetgeving om alles open te doen...

 

@GroeiCoach: Klinkt veelbelovend, leuk initiatief! Vraag die dan wel opkomt is waarom je dat wel zou mogen doen op jouw eigen site en niet (tekstueel) op deze site.

 

 

 

Hoge drempel? 45 euro per jaar? 100 euro voor een coach/intake gesprek van een uur? 3% succesfee? Let op het afstapje!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hehe...

 

Tja, enkele jaren geleden al een keer op de site gekeken tijdens een overweging voor vreemd kapitaal. Maar de zowel procedure als kosten vond ik toch een drempel. Just my opinion...

 

Ben wel erg nieuwsgierig naar de succesratio's...... :P

Link naar reactie
  • 0

Succesratio? Reken even mee; 200 ondernemers per jaar, 25% vind een investeerder via ons, 25% vind zelf een investeerder en is blij met de ondersteuning, 25% zwoegt door zonder investeerder en 25% haakt af. Die percentages zijn al jaren hetzelfde.De hoogste in heel Europa.

 

Enkele jaren geleden waren de kosten hoger. Nu niet. We hebben zwaar geïnvesteerd in nieuwe backoffice systemen en doen enorm veel aan marketing en peer-networking. Het tijdschrift MatchMe, voorlichtingsbijeenkomsten van www.businessangels.nl (gratis), evenementen als Innozuid en Holland Innovation en de Dag van de Informa Investor.

 

De ondernemers en investeerders snappen zodoende beter waar het om gaat. Dat maakt onze taak (en die van onze concurrenten) een stuk lichter.

 

Vind je dat al die activiteit vervangen moet worden door een gratis websitetje? Denk je dat dat werkt? Ken je een voorbeeld waar dat werkt? Er zijn wel van dat soort sites, innovatienet doet het en op marktplaats kan je oproepen plaatsen. Er zijn nog een paar partijen maar die kan ik zo snel niet bedenken. Meestal houd het snel weer op. Het geeft problemen. Er komen rare mensen op af. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Opportunisten zoeken opportunisten. Veel plezier.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

@GroeiCoach: Klinkt veelbelovend, leuk initiatief! Vraag die dan wel opkomt is waarom je dat wel zou mogen doen op jouw eigen site en niet (tekstueel) op deze site.

 

 

Dat is de verantwoordelijkheid van de klant (die de pitch doet), die moet zich aan de wetten houden.

 

Die klant (die pitcht) vrijwaart ons voor al dit soort zaken zodra die zijn video upload. Maar ook daar geldt: toon je propositie zonder direct om geld te vragen.Als een potentiële financier interesse heeft, neemt die echt wel actie.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Voor het aanbieden van effecten heb je een vergunning nodig. Dus al die dingen op TV hebben of toestemming van de AFM (een goedgekeurd prospectus kost 20 tot 30 mille) of het gaat om participaties boven de 50.000 euro of het wordt aangeboden door een partij met een bankvergunning.

 

Een jaar geleden heb ik eens contact gezocht met de AFM om te vragen of die regulering ook geldt voor mensen die slechts in contact willen komen met investeerders. Dat lijkt me namelijk iets heel anders dan een prospectus voorleggen. Contact leggen is niet hetzelfde als een concreet voorstel doen. Ik kan me niet voorstellen dat het tegen de wet is om een case te presenteren met als doel in gesprek te raken met investeerders. Ook al wordt dat op dit forum wel zo uitgelegd...

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ze herhalen hun formele standpunt en bemoeien zich niet echt met de interpretatie.

 

Nou ben ik dus maar even bij de Autoriteit Financiële Markten gaan zuigen. Dit is het resultaat.

 

"Technopartner, een instelling die gefinancierd wordt door EZ en OW, heeft een forum voor techostarters onder de naam HigherLevel. Het forum heeft duizenden deelnemers, doorgaans startende ondernemers. Op ons forum verschijnen regelmatig vragen van starters die in contact willen komen met investeerders. Zulke vragen worden standaard afgewezen, omdat het forum anders in no-time vol staat met goudzoekers. Bij die afwijzing wordt gewezen op de Wfe en de Wfd, als volgt: Het is bij wet verboden om publiekelijk participatievoorstellen te doen (wet toezicht effectenverkeer van 1995). Nu is ons als moderators van het forum niet duidelijk of we de wetgeving in kwestie nou juist of verkeerd interpreteren. <...> Wellicht kunnen jullie enige duidelijkheid in deze materie scheppen."

 

Excuses voor het wat trage antwoord van onze kant.

 

Het is inderdaad juist dat Wet toezicht effectenverkeer (1995) verbiedt om publiekelijk participatievoorstellen te doen. Daarvoor is een goedgekeurd prospectus nodig. Meer informatie daarover kunt u ook vinden op onze website (http://www.afm.nl) onder marktpartijen, toezicht op uitgevende instellingen en dan emissies. 

De verwijzing naar Wfd kan ik niet plaatsen. De Wfe ken ik niet (waarschijnlijk wordt Wft bedoeld?). Hoe dan ook, een verwijzing naar de Wte is juist.

 

"Hartelijk dank voor uw reactie op mijn mail aangaande de wet toezicht effectenverkeer. Ik begrijp dat het niet toegestaan is zonder een goedgekeurd prospectus publiek verhandelbare effecten uit te geven, en dat niet-verhandelbare effecten een prospectus met accountantsverklaring behoeven die bij de AFM gedeponeerd dient te zijn.

 

Mijn vraag was echter of deze regulering ook van toepassing is op (startende) bedrijven die investeerders zoeken? Moet elke BV of CV een prospectus maken die (incl. accountantsverklaring) bij de AFM gedeponeerd is?"

 

Als ze niet onder een vrijstelling opereren (besloten kring en/of participaties van tenminste 50.000 euro, dan is dat het geval. Daarom is het het makkelijkst om te spreken over publiekelijk doen van participatievoorstellen, want dan gaat het doorgaans om aanbiedingen die niet in besloten kring worden gedaan.

 

Tja. Het is dus niet toegestaan publiekelijk participaties aan te bieden. Maar je mag best publiekelijk kennis maken met potentiële investeerders, om die vervolgens in besloten kring tot deelname te bewegen. Anders zouden al die beauty contests ook verboden zijn. Het hangt een beetje op de vraag of een verzoek tot kennismaking hetzelfde is als een aanbod tot participatie. Misschien dat ik hier een forum-topic van maak. Kunnen ook de investeringsadviseurs hun steentje bijdragen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is al dat juridische pieterpeuter helemaal niet nodig. De beperking geldt voor die rare aanbieders van lucratieve beleggingen in vage projecten. Tropisch hardhout en timeshares in Turkije. Maar deze wet is helemaal niet bedoeld om te voorkomen dat startende ondernemers op een forum hun project voorstellen om aan de praat te raken met investeerders. Zeker, omdat de details niet op zo'n forum uitgewisseld hoeven worden. Onderhandelen doe je elders, kennismaken kan best via internet.

 

Of dat via HL moet of op een andere plek, da's weer een andere vraag. Maar de wet houdt het niet tegen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo, het lijkt er dus op dat ook hier weer veel regeltjes van toepassing zijn. Dat je veel golddiggers aantrekt kan ik me wel voorstellen. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar clubs als een Boober wat dat voor goudzoekers aantrekt.

Link naar reactie
  • 0

Onduidelijk in deze context is voor mij de reactie van de heer de Witte omtrent het "gratis websiteje" .

Inmiddels hebben de 5 ( zie bovenstaande post) het idee aan bekenden ( netwerk) getoond en zijn er ook 5 fondsjes vastgelegd.

 

Ik denk dat e.e.a. heel goed elkaar kan aanvullen..

op onze site staan duidelijke linken naar, en zullen de moderators verwijzen naar HL en Nebib ..

Ik begrijp nu dat we over de link naar Nebib nog even in discussie moeten gaan..

 

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

 

Het matchen van vraag en aanbod op de financieringsmarkt is voor een aantal mensen hier een business, dus dan krijg je al snel een discussie en positioneringsdrang. Laten we dat nou effe niet doen. Starters hebben belang bij een ruim aanbod van diensten (persoonlijk en via internet), enige transparantie en een plek om te evalueren. HL kan een goeie plek zijn om de verschillende match-makers te vergelijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.