• 0

Order getekend, niets meer vernomen

Beste HL'ers,

 

Ik heb alweer een tijd geleden een grote klant binnengehaald voor een website, het is een zeer leuke klus en de offerte was in 1 keer goedgekeurd, en de order ondertekend.

 

dit ging allemaal voorspoedig, maar nu helaas niet meer.

 

nadat ik een aantal ontwerpen heb gemaakt, hoor ik niets meer van de klant, vele mailtjes en telefoontjes met steeds het antwoord.. "owja das waar ook, ik noteer het en kom er snel op terug"

 

hoe dan ook, ik zit met een getekende order die niets waard is!

 

is hier iets aan te doen? of moet ik maar wachten en aandringen om vervolgens te hopen dat er snel vaart in de situaie komt..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

daar heb je zeker gelijk in. maar ben er niet zeker van dat dat erin staat.. wijze les dan weer..

 

 

in principe heb ik alleen nog maar voorbeelden gemaakt, nog niets concreets, omdat ik daarvoor feedback moet krijgen van de klant.

 

Dus die factuur stelt dan niets voor..

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van je voorwaarden een nota sturen voor verrichte werkzaamheden en heeeeeel snel 'afscheid' nemen van zo'n klant.

Als ze nu al niet (meer) reageren, hoe gaat het dan als je iets oplevert?

Wij adviseren, begeleiden en geven concrete invulling op het gebied van CLOUD oplossingen.

Link naar reactie
  • 0

Bedenk dat je tijdens het traject vaak afhankelijk bent van de klant voor de oplevering. Straks gaat hij klagen over uitloop bijvoorbeeld. Of verwacht jij feedback, krijgt die niet en maakt daardoor maar iets heel anders dan zijn verwachtingen. Dat zijn geen toffe dingen!

 

Omdat je zo enthousiast bent over de opdracht adviseer ik je om hem eerst maar eens te confronteren met zijn gedrag. "Vind je de website niet belangrijk? Dan moet je het gewoon zeggen tegen mij want dan stoppen we ermee."

Mogelijk schrikt hij van de confrontatie en komt hij tot leven. Anders moet je het echt afketsen omdat je jezelf in de voet schiet.

Link naar reactie
  • 0

Overweeg bij een volgende opdracht eens om bij het tekenen van de offerte / opdracht een bedrag vooruit te factureren. Je gaat dan pas aan het werk als deze "aanbetaling" binnen is. Het hoeft geen wereldbedrag te zijn (bijvoorbeeld 5-10% van de"aanneemsom") maar geeft wel aan dat e.e.a. niet vrijblijvend is. Ik doe dit een enkele keer als ik wat langer vooruit een opdracht krijg om het risico te vermijden (c.q. een stukje vergoeding te hebben) wanneer de klant zich in de loop van de tijd bedenkt of zijn omstandigheden wijzigen en tegen de startdatum alsnog aangeeft dat het niet meer hoeft. Ik heb deze mogelijkheid ook in mijn AV opgenomen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Overweeg bij een volgende opdracht eens om bij het tekenen van de offerte / opdracht een bedrag vooruit te factureren. Je gaat dan pas aan het werk als deze "aanbetaling" binnen is.

 

Da's ook een goed idee.

 

Het hoeft geen wereldbedrag te zijn (bijvoorbeeld 5-10% van de"aanneemsom")

 

50% is bij kleine opdrachten vrij gebruikelijk hoor. Bij grotere klussen wordt soms in drie of vier delen gefactureerd. Ik zou een dergelijke constructie in je algemene voorwaarden opnemen.

 

Ik heb daar bijvoorbeeld in staan:

 

is steeds gerechtigd voorafgaand aan of ter voortzetting van zijn dienstverlening middels een factuur een of meer verrekenbare voorschotten te verlangen, maximaal ter grootte van de te verwachten prestaties in een periode van twee maanden vooruit.

 

en:

 

De navolgende omstandigheden kunnen aanleiding geven tot meerwerk

[...]

tekortschietende medewerking van Opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

ja dat is inderdaad een slim idee... zo kan je het vrijblijvende wegnemen en de klant doen realiseren dat er wel schot in moet komen, anders is het weggegooid geld.

 

uhmm even over een AV, heeft iemand een voorbeeldje, want ik denk dat ik aan alle kanten tekort schiet in mijn voorwaarden..

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben dit in onze algemene voorwaarden staan:

 

Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Trinnivations staan of indien Cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Trinnivations in ieder geval het recht tot opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.

 

Ik zou in jou geval gewoon de opdrachtgever erop aanspreken en aangeven dat jullie een overeenkomst hebben getekend.

 

succes

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

De order is wel degelijk wat waard!

 

Het betreft hier gewoon een overeenkomst van opdracht. De gewerkte uen kunnen in ieder geval gedeclareerd worden. Om niet te lang door de klant aan het lijntje te worden gehouden is het wellicht verstandig om toch zachte druik uit te gaan oefenen en desnoods de uitvoering van de overeenkomst op schorten dan wel in zijn geheel op te zeggen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoe lang is "al weer een tijd geleden"? Het is een feit dat iedereen het ontzettend druk heeft. Het maken van websites wordt niet voor niets uitbesteed: voor menig bedrijf is dit immers niet de kernactiviteit. Gelukkig maar! Maar dat betekent wel ook dat de kernactiviteit vaak prioriteit krijgt en dat je als webdesigner soms meer aan het wachten bent tijdens een opdracht dan dat je aan het werk bent. Heb je duidelijk of het een kwestie van tijdgebrek is, of dat je klant er niet meer mee verder wil?

 

Een factuur sturen helpt vaak om het proces weer vlot te trekken. Maar het helpt ook goed als je inzichtelijk maakt welke stappen er nog zijn te nemen tussen nu en de afronding van het project. Als je daarbij aangeeft dat je veel werk uit handen kunt nemen en dat de website - eens gerealiseerd - veel toegevoegde waarde heeft, dan realiseert je klant zich vast weer waarom hij ook al weer met de site wilde beginnen.

 

Bij sommige klanten helpt het ook als je aanbiedt ze flink achter de broek te willen zitten, als dat nodig is om het project af te ronden. Geef aan waar je echt input van zijn kant nodig hebt om verder te kunnen en dat gebrek aan input betekent dat het project stilvalt en dat het dan dus nog eens zo lang duurt voordat hij profijt van zijn site kan krijgen en zijn investering kan gaan terugverdienen. Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.