• 0

Mag je beschikbare NAW-gegevens gebruiken op website?

Wie kan helpen met advies over de interpretatie cq. toepassing van de privacy wetgeving? Wij komen er niet uit...

Wij willen een website ontwikkelen waarop de contactgegevens staan van een moeilijk te vinden beroepsgroep. Deze professionals werken veelal als natuurlijk persoon, onder hun eigen privénaam, dus niet onder een bedrijfsnaam.

Omdat veel van de leden van deze beroepsgroep nog maar weinig aan marketing doen, is het niet eenvoudig om ze te vinden. En dat terwijl ze voor hun inkomen wel afhankelijk zijn van de toestroom van klanten. Door een website op te zetten waarop potentiële klanten deze professionals in hun regio kunnen terugvinden, willen we de vindbaarheid van de beroepsgroep vergroten.

In eerste instantie willen we de site vullen met de contactgegevens die wij via beroepsverenigingen en individuele websites verzameld hebben. Nu vragen wij ons af

- of het wettelijk is toegestaan om contactgegevens van natuurlijke personen op een website te zetten zonder daarvoor vooraf toestemming van de betreffende persoon gekregen te hebben?

- of het feit dat de contactgegevens al 'in het publieke domein' te vinden zijn, voldoende grond is om aan te nemen dat wij deze NAW-gegevens inderdaad mogen gebruiken?

Natuurlijk willen wij elke professional aanschrijven om hem van de website op de hoogte te stellen. Bij deze gelegenheid willen wij hem om zijn toestemming voor publicatie van zijn persoonlijke gegevens vragen. Ook willen wij hem dan proberen te interesseren voor een soort abonnement waarin hij zijn profiel verder kan uitbreiden, waardoor hij zich beter kan profileren bij het publiek en daardoor meer klanten krijgt.

Maar het hele concept staat of valt natuurlijk met de aanwezigheid van adresgegevens, liefst ook van een aantal toonaangevende persoonlijkheden uit deze groep. Weet iemand wat er mogelijk en toegestaan is in deze?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0
Gast Verwijderd account

U kunt niet zomaar lukraak prive-gegevens van anderen openbaren zonder daar toestemming voor te hebben. Eerst vragen en pas met toestemming plaatsen is de juiste volgorde. Verder moeten zij de mogelijkheid hebben om de gegevens weer te (laten) verwijderen. Natuurlijk kunt u doen alsof u die toestemming heeft en het pas verwijderen als ondernemers u erop attenderen dat ze het niet goed vinden (zoals vaak gebeurt; slechts weinigen zullen dreigen met een procedure), maar dat is niet netjes.

Pas overigens goed op met deze manier van handelen en acquisitie. Er zijn veel frauduleuze advertentiebureaus bezig die gegevens op het internet plaatsen en vervolgens opbellen om te zeggen dat er vorig jaar een overeenkomst is aangegaan. Of de klant even wil betalen voor verlening en ook maar even voor de huidige vermelding. Ondernemers worden daar niet blij van. Wie wil adverteren vindt zelf wel zijn bronnen.

• 0

De Wet bescherming persoonsgegevens (wbp) stelt eisen aan het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens.

Uitgangspunt is dat een organisatie hiertoe alleen mag overgaan als daartoe een gegronde reden is, dan wel de desbetreffende betrokkene uitdrukkelijk zijn toestemming daarvoor heeft gegeven.

Daarbij moet steeds aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Deze zijn: list][*]Er mogen niet meer gegevens worden verwerkt dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld;[*]Er moeten passende en organisatorische maatregelen worden genomen om de gegevens te beschermen;[*]In veel gevallen moet de verwerking worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens;[*]Het bewaren van de gegevens mag niet langer dan nodig is voor het doel van de verzameling;[*]de betokkene moet worden geïnformeerd en deze heeft een inzagerecht

.

De meest voor de hand liggende weg is dus om eerst alle betrokkenen te raadplegen en deze om toestemming te vragen. Je kunt hen natuurlijk ook zelf uitnodigen om zich in te schrijven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Ik ben geen jurist maar ik betwijfel of dit valt onder wbp (waar ik zelf wel mee te maken heb).

Als jij bij wijze van spreken een site maakt met gegevens van bijvoorbeeld fysiotherapeuten dan zijn dat geen personen maar professionele beroepsuitoefenaren waarvan enkelen ook ingeschreven zullen zijn in de kvk. Het is meer citeren van gegevens die al publiek bekend zijn. (Jaap is fysiotherapeut en dat is zijn adres en telefoonnummer)

Ik meen te weten dat de mogelijkheden van het citaatrecht in de kwestie rondom zoekallehuizen en funda van doorslaggevend belang is geweest.

Een simpel mailtje of briefje met een "verwijder mij svp"-antwoordmogelijkheid zou wat mij betreft volstaan in dit geval.

• 2

dan zijn dat geen personen maar professionele beroepsuitoefenaren

Deze logica gaat mank. Beroepsbeoefenaren, professioneel of niet, zijn natuurlijke personen. Dat iemand een activiteit onderneemt, ontneemt hem niet zijn persoon-zijn.

waarvan enkelen ook ingeschreven zullen zijn in de kvk.

Yep, ik neem aan dat het handelsregister goed geregeld is in of onder de wbp.

Het is meer citeren van gegevens die al publiek bekend zijn.

Dat is het óók, maar dat stelt de wbp niet buiten werking.

Ik meen te weten dat de mogelijkheden van het citaatrecht in de kwestie rondom zoekallehuizen en funda van doorslaggevend belang is geweest.

Niet voor de wbp denk ik, want huizen zijn geen natuurlijke personen :-)

• 0

een voorbeeld is natuurlijk http://www.ribiz.nl/zoeken/ misschien is dit ook meteen een goede database voor je of concurent....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Hartlijk dank voor jullie reacties. Jullie antwoorden bevestigen dat het feit dat adressen al ergens te vinden zijn, geen vrijstelling is om ze elders nogmaals te gebruiken. We zullen dus eerst een aantal bekende professionals persoonlijk benaderen en uitnodigen cq. om toestemming vragen, om de database al wat body te geven. Vanzelfsprekend kan iemand zich afmelden indien hij later van gedachten verandert. Integriteit boven alles!

@Misdefinitie: bedankt voor de waarschuwing voor associatie met advertentieverkopers. Daar zitten we inderdaad niet op te wachten, omdat wij niet de intentie hebben dit soort activiteiten te ontplooiien. Doel één is gratis informatieverstrekking uit passie om de vindbaarheid te vergroten.

@doingbusiness: ribiz.nl is een leuk concept, maar verzorgt tegelijkertijd de BIG registratie namens het ministerie. De website is een aardige offspin hiervan. Zo'n luxe startpositie hebben wij niet.

Nogmaals dank!

Daphne

• 0

Jullie antwoorden bevestigen dat het feit dat adressen al ergens te vinden zijn, geen vrijstelling is om ze elders nogmaals te gebruiken.

Je kan ook redeneren: als anderen namen en adressen mogen verzamelen, registreren en openbaren, dan is blijkbaar door hen al aan de wet voldaan. Het professioneel karakter rijmt met openbaring, niet met privacy. Wellicht is er jurisprudentie te vinden, en anders kun je eens contact opnemen met het IVIR.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 2

dan zijn dat geen personen maar professionele beroepsuitoefenaren

Deze logica gaat mank. Beroepsbeoefenaren, professioneel of niet, zijn natuurlijke personen. Dat iemand een activiteit onderneemt, ontneemt hem niet zijn persoon-zijn.

waarvan enkelen ook ingeschreven zullen zijn in de kvk.

Yep, ik neem aan dat het handelsregister goed geregeld is in of onder de wbp.

Het is meer citeren van gegevens die al publiek bekend zijn.

Dat is het óók, maar dat stelt de wbp niet buiten werking.

Niet voor de wbp denk ik, want huizen zijn geen natuurlijke personen :-)

Ik heb in dit geval ongelijk.

Mooi moment, ik heb weer iets bijgeleerd hierover. Thnx Renep.

Als het zich handelt om de gegevens van natuurlijke personen en je gaat "iets" doen met hun persoonsgegevens heb je dus onmiddelijk te maken met de werking van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dit zou dus enkel ruimte vrij laten voor de niet-natuurlijke personen, dus rechtspersonen (verenigingen, stichtingen, bv's etc.)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar