• 0

Kent iemand een open source boekhoud programma

Hallo,

 

Ik gebruik al heel veel open source software, maar ik heb nog geen goed boekhoud programma gevonden. Het liefst zou ik een web-based programma in PHP/MySQL op mijn eigen server installeren, zodat ik ook nog eens wat kan aanpassen.

 

Heeft iemand al ervaring met zo'n programma? Het maakt me niet uit als het in het engels is. Ik heb alleen grootboek, balansen en crediteuren- en debiteuren administratie nodig.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tonino, bedankt voor de moeite! Maar beide suggesties hebben geen grootboek of balans functie. Er zijn inderdaad tientallen gratis programma's om facturen te maken, voorraden bij te houden en projecten bij te houden.

 

Ik heb zelf 2 uur op SourceForge.net gezocht, maar geen enkel programma dat ik heb gevonden was echt bedoeld voor het bijhouden van de geldstromen in een klein bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Skruger,

 

Misschien hebben de reacties elkaar gekruist...

LedgerSMB heeft wel de standaard balans-, grootboek- en crediteuren/debiteurenfunctionaliteit aan boord. En ook in het Nederlands.

 

Nee, ik heb geen banden met LedgerSMB ;) Gewoon een leuk functioneel open source project.

Link naar reactie
  • 0

Hallo jverd,

 

Ik heb LedgerSMB bekeken. Ziet er inderdaad goed uit, bedankt voor de tip.

 

Volgens de website draait het op perl/PostgreSQL. Met beide systemen ben ik niet erg bekend. Is er een port voor PHP/MySQL of is het in ieder geval eenvoudig op een MySQL database te installeren?

 

Ik kan perl nog wel op mijn server installeren, leer ik nog 'ns wat, maar er draait al MySQL op en 2 DBs op dezelfde server lijkt me geen goed plan...

 

Link naar reactie
  • 0

Is er een port voor PHP/MySQL of is het in ieder geval eenvoudig op een MySQL database te installeren?

 

Uit de FAQ:

 

Why is LedgerSMB PostgreSQL-only?

 

Adding support for other database management systems would require that the database logic be coded to the least common denominator. We have decided that we want to eventually allow add-ons in different languages, and thus the database becomes the only point where we can enforce accounting logic consistantly across all parts of the application. Porting and maintaining such logic across database systems is not feasible for this project.

 

Additionally PostgreSQL is an outstanding RDBMS and we have no desire to move from it.

 

Link naar reactie
  • 2

SQL-Ledger en LedgerSMB ondersteunen van oudsher alleen PostgreSQL omdat deze database van oudsher transactions ondersteunt. Transactions zijn nodig om te garanderen dat je boekhouding bij problemen in evenwicht blijft. Hierdoor wordt een journalisering in zijn geheel doorgevoerd of bij problemen helemaal niet!

Voor transactions zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transactie_%28dataopslag%29

Pas sinds de recentere versies ondersteunt MySQL ook transactions maar wordt het zover ik weet nog niet gebruikt voor bedrijfskritische boekhoudingen.

Link naar reactie
  • 0

Met kennis van MySQL is PostgreSQL niet bijster moeilijk te installeren. Ik draai LedgerSMB op een aparte Linux server (dus losgekoppeld van internet, blijft boekhouding :P) met een standaard installatie van Apache+mod_perl en een postgres daemon.

Zonder al te veel moeite moet dit ook op Windows, MacOS of *BSD draaien, aangezien Apache en pgsql voor de meeste platforms beschikbaar is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk anders is op PAPsoftware.nl.

DIt programma is gratis voor single-user gebruik en bij geen gebruik van de helpdesk.

 

Erg handig, overzichtelijk programma met online handleiding!

Een andere open source gratis programma is osfinancials.org.

Minder fijn om mee te werken naar mijn idee.

 

dus: www.papsoftware.nl en www.osfinancials.org

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.