• 0

webshopbestellingen ontvangen op afspraak

Goedemiddag!

 

Als ik bijvoorbeeld een MP3 speler bestel bij een webshop, krijg ik deze meestal binnen een x aantal dagen thuisgestuurd. Indien op het moment van bezorging niemand thuis is, wordt het een dag later nogmaals geprobeerd. Als aflevering dan nog niet mogelijk is, moet ik het product afhalen bij het postkantoor.

 

Hebben jullie een idee over het feit dat er nog geen mogelijkheden zijn dat je na een online bestelling een datum en een tijdstip (of tijdsblok) kan selecteren waarop je je aangekochte product wil ontvangen?

 

Zal dit - en in welke gevallen - een toegevoegde waarde hebben voor een klant?

 

Is naar jullie mening een distributieproces zodanig aan te passen, dat het mogelijk is om dit te implementeren?

 

Groeten JeeGee

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat is mogelijk maar is in verhouding relatief kostbaar. Pas als je een hoge dichtheid (veel pakjes bezorgen per vierkante kilometer) hebt kan het gaan werken voor een normaal tarief. Overigens zijn er wel koeriers die dit doen, maar die zitten ook hoog qua tarief in vergelijking tot een pakje met TNT.

 

Stel dat je fictief 3 pakketjes in Nederland moet bezorgen in totaal om 12:00 Leeuwarden, 12:30 Amsterdam, 13:00 Maastricht. Dan heb je 3 bezorgers nodig. Als je in centrum Amsterdam 10 pakjes om 12:00 uur af moet leveren heb je er zeker 4 nodig in Amsterdam, en dan nog zal je maar bij 4 klanten precies op tijd zijn.

 

Lastig, tenzij je een hoge dichtheid hebt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Soms kun je wel een datum en tijdvak kiezen, maar dat is meestal alleen zo voor bestellingen die apart bezorgd worden per vrachtwagen (een koekast oid).

 

Ik denk dat het zeker toegevoegde waarde voor de klant heeft als dit ook met 'normale' pakketten kan, maar ik denk dat het qua kosten lastig te realiseren is.

 

Overigens heeft de pakjes-onderaannemer van TNT hier een beetje het licht gezien en bezorgd deze meestal tussen 6 en 8 savonds - scheelt hem een hoop retouren denk ik!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens.

 

Wat nou als je meerdere kleine opslagdepots verspreid door het land hebt met ieder een beperkt afzetgebied en dus levert binnen een - door de klant- aangegeven tijdsblok (bijv. tussen 1400 en 1500 uur). Op deze manier hou je wat makkelijker direct contact met de klant (door de relatief korte afstanden) en zou je dit bijvoorbeeld kunnen combineren met een systeem van achterafbetaling. (betaling na het ontvangst van de producten, eventuele incasso bij wanbetalers lijkt mij - ook vanwege die kortere afstanden - makkelijker).

 

Zal deze afwijkende service voor een onderneming een onderscheidend vermogen hebben dat groot genoeg is om de omzet zodanig te verhogen, dat de extra overheadkosten die dit concept met zich meebrengt gedekt worden? Hoe zien jullie dit?

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik denk niet dat dat uitkan. Een gedecentraliseerd distributiesysteem is al geprobeerd (waarom trouwens niet de mensen naar de distributiecentra toe laten komen, zoals bij benzinestations? Dat is ook al eens geprobeerd maar niet gelukt...), en zelfs dan hou je teveel kilometers over. Dat kost gewoon teveel, wat je alleen met heel veel pakketjes mogelijk winstgevend zou kunnen krijgen (op de manier die djluc beschrijft). Maar dat haalt in Nederland bij lange na geen enkele webshop op dit moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat me van de week nog volop te verbazen - ik had wat via internet besteld - dat het gros van de pakjes nog gewoon overdag (zelfs 1, 2 of 3 keer) wordt aangeboden.

 

Bezorging op gewenste datum en tijdstip lijkt ook mij zeer kostbaar, maar waarom worden pakjes niet 's avonds thuisbezorgd. Tegenwoordig werken vrijwel beide partners overdag en 's avonds zijn de 'huismannen en huisvrouwen' toch ook thuis.

 

Dat lijkt me juist goedkoper dan 3x voor Jan Doedel aanbieden... Laat studenten gewoon die pakjes bezorgen (is weer eens wat anders voor ze dan telemarketing ;D).

 

Misschien moet TNT/Selektvracht/GLS eens over een dergelijke keuzebezorging nadenken: zakelijk overdag, prive 's avonds..?

 

Groet,

 

DennH.

www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Er speelt nog iets mee. Terwijl ik het thuisbezorgd krijgen van een via internet besteld product erg plezierig vind, ongeacht het tijdstip van bezorging, heb ik van de eigenaar van een webshop begrepen dat veel mensen hun bestelling liever ergens willen afhalen.

Hij heeft daarom diverse over het land verspreide afhaalpunten geopend. Veel mensen willen bij aankoop graag iemand van het verkopende bedrijf in de ogen kijken en vinden het ook fijn in geval van klachten naar zo'n servicepunt bij hun in de buurt te kunnen gaan.

De servicepunten blijken een succes te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

De nadelen liggen inderdaad voor de hand. Ik probeer een inschatting te maken of het mogelijk is om een netwerkje van meerdere kleine opslagunits met eigen distributiemogelijkheden te realiseren. Iedere unit is onderdeel van een franchisestructuur en verkoopt dezelfde producten.

 

Even heel concreet:

Kareltje heeft een part-time baan of in de middag/avond flink wat tijd over en wil graag wat geld bijverdienen. Kareltje heeft een garagebox waar hij redelijk wat spullen in kwijt kan. Hij koopt bij een bestaande webshop tegen inkoopprijs producten in, die hij in zijn regio (straal van bijv. 25 km) wil verkopen. Klanten bestellen via de webshop waar Kareltje zijn spullen inkoopt, voeren na het bestellen hun woonplaats in en kunnen vervolgens online kiezen wanneer ze de producten willen ontvangen (tijdsblokken die door Kareltje zijn opgegeven). Betalen gebeurt achteraf of bij aflevering.

 

Op deze manier zit je een beetje tussen de "landelijke" webshop en de fysieke winkel in het centrum van de stad in. Mijn vraag is: kun je hetzelfde omzetten met zo'n beschreven unit (met dat afzetgebied van 25 km) als de fysieke winkel (welke ook een beperkt afzetgebied heeft)? En in hoeverre zou regionaal adverteren een voordeel kunnen zijn (zal dit effectiever zijn).

 

Het bovenstaande blijft natuurlijk een beetje vaag. Ik zelf denk dat concrete antwoorden moeilijk te vinden zijn. Het e.e.a. zal ook veel afhangen van de soort aangeboden producten. Maar misschien dat jullie toch weer andere voor- en nadelen van een dergelijk concept zien.

 

Tot straks!

Link naar reactie
  • 0

Kiala is een postbedrijf dat over heel Nederland en in een aantal andere landen pakketjes voor webshops bezorgt. Deze kunnen door de klant worden afgehaald bij allerlei winkels/supermarkten in de buurt enz. Ook rembours is mogelijk. De klant krijgt per email een afhaalbericht. De tarieven zijn verhoudingsgewijs laag.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat mensen een 'online bestelde' laptop liever afhalen, maar ik verkoop in mijn webshop cosmetica...

 

Ik hoor juist dat mensen zich irriteren dat ze naar een afhaalpunt moeten (van Selektvracht of GLS) dat -vooral voor mensen buiten de randstad- kilometers uit de buurt ligt.

 

Mijn ervaring is dat aanbieden via TNT het beste bevalt (zodat het mensen het bij 'niet thuis' gewoon op kunnen halen op het postkantoor).

 

Groet,

 

DennH.

www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Bezorging op gewenste datum en tijdstip lijkt ook mij zeer kostbaar, maar waarom worden pakjes niet 's avonds thuisbezorgd. Tegenwoordig werken vrijwel beide partners overdag en 's avonds zijn de 'huismannen en huisvrouwen' toch ook thuis.

 

Er zijn ook wel TNT chauffeurs die dat doen hoor... ik weet niet hoe het landelijk gemiddeld gaat, maar hier in utrecht lijken de meeste pakjes bezorgd te worden door onderaannemers. Wat ik van hen begrepen heb is dat ze betaald worden per afgeleverde zending, en het dus loont om savonds te rijden zodat ze een groter percentage kwijtkomen.

 

Mijn vraag is: kun je hetzelfde omzetten met zo'n beschreven unit (met dat afzetgebied van 25 km) als de fysieke winkel (welke ook een beperkt afzetgebied heeft)? En in hoeverre zou regionaal adverteren een voordeel kunnen zijn (zal dit effectiever zijn).

 

Eerlijkgezegd denk ik dat het erg lastig is, vooral omdat de verdeling van zendingen over het land nogal wispelturig zal zijn (tenzij je echt extreme volumes hebt). Probleem is dat dan die distributiepunten vaak niets te doen hebben, maar soms opeens een hele lading krijgen.

 

Regionaal adverteren voor webshops is een lastig verhaal... in regionale bladen is prijzig, zeker vergeleken met de opties online. En online is lastig, omdat in nederland nauwelijks getarget wordt op regio's, en het bezoek aan regionale websites ook niet denderend is.

 

Kiala is een postbedrijf dat over heel Nederland en in een aantal andere landen pakketjes voor webshops bezorgt. Deze kunnen door de klant worden afgehaald bij allerlei winkels/supermarkten in de buurt enz. Ook rembours is mogelijk.

 

Helaas is hun website weinig verhelderend over tarieven en dergelijke - niet erg handig voor online verkopers die zo'n systeem overwegen. Het concept op zich vind ik overigens wel goed, alleen heeft kiala een beetje 'rotte' afhaalpunten: Vaak tabakswinkeltjes en dergelijke die van 9 tot 6 open zijn, onpraktisch voor mensen die spullen op de terugweg van hun werk willen afhalen.

 

Mijn ervaring is dat aanbieden via TNT het beste bevalt (zodat het mensen het bij 'niet thuis' gewoon op kunnen halen op het postkantoor).

 

Ze moesten eens een optie maken 'direct droppen op het postkantoor'... als je haast hebt om iets te ontvangen maar overdag buitenshuis werkt, weet je bij voorbaar dat de postbode 2x voor niets komt, en je je pakje de 3e dag bij het postkantoor kunt halen. Dat kan efficienter ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Fyi: http://www.nu.nl/news/1211414/57/%27Online_winkelen_stijgt_explosief%27.html

 

Moet toch ooit een (inter)nationale partij zijn die 'afhalers' als aantrekkelijk traffic voor een convenience store of tankshop ziet, maar dan i.t.t. bestaande concepten 24-7...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.