• 0

Combinatie eenmanszaak/VOF kan dat?

Beste mensen,

 

 

Ik las de thread "Jonge ondernemer laten "mee-ondernemen"" en kwam met de volgende vraag.

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak maar ik wil er graag iemand bij betrekken laten we hem even persoon X noemen. Persoon X is een grote aanwinst voor mijn bedrijf zodoende wil ik het volgende doen:

 

Mee laten delen in de winst (50/50)

 

Ik weet dat dit heel makkelijk kan met een VOF maar aangezien ik alle verantwoordelijkheid wil behouden en persoon X alleen zijn "ding" wilt doen. Vroeg ik me af hoe kan ik dit realiseren.

 

Zelf dacht ik aan een eenmanszaak met een zzp constructie dat Persoon X mij elke maand een factuur stuurt met 50% van de winst. Maar ik denk zelf dat dit niet mag.

 

Hoe kan ik dit realiseren?

 

Bij voorbaat dank

 

mvg,

 

Frank Leem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij wil alleen winstdeling? Ik zou zegen: doen!

 

Winst kun je pas aan het einde van je boekjaar bepalen. Voor die tijd werkt hij dus gewoon voor je en pas wanneer je winst hebt, wil hij daar 50% van ontvangen.

 

Of bedoel je wellicht dat je elke maand de gerealiseerde marge wilt delen?

 

Volgens mij moeten jullie gewoon een v.o.f. oprichten en overeenkomen dat jullie 50/50 delen in de opbrengsten, maar dan ook in de kosten lijkt me.

 

Hij wil alleen winstdeling? Doet hij ook nog wat anders? Wat als er geen winst is? Werkt hij dan gratis?

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

Hij wil alleen winstdeling? Ik zou zegen: doen!

 

Winst kun je pas aan het einde van je boekjaar bepalen. Voor die tijd werkt hij dus gewoon voor je en pas wanneer je winst hebt, wil hij daar 50% van ontvangen.

 

Of bedoel je wellicht dat je elke maand de gerealiseerde marge wilt delen?

 

Volgens mij moeten jullie gewoon een v.o.f. oprichten en overeenkomen dat jullie 50/50 delen in de opbrengsten, maar dan ook in de kosten lijkt me.

 

Hij wil alleen winstdeling? Doet hij ook nog wat anders? Wat als er geen winst is? Werkt hij dan gratis?

 

Nee alleen winstdeling, dus geen winst geen winstdeling maar dat is dus hetzelfde voor mij ;) is een VOF de enigste oplossing? jammer moet ik het gaan omzetten..

Link naar reactie
  • 0

 

Ik las de thread "Jonge ondernemer laten "mee-ondernemen"" en kwam met de volgende vraag.

 

Ik heb momenteel een eenmanszaak maar ik wil er graag iemand bij betrekken laten we hem even persoon X noemen. Persoon X is een grote aanwinst voor mijn bedrijf zodoende wil ik het volgende doen:

 

Mee laten delen in de winst (50/50)

 

 

Be naam van de rechtsvorm zegt het al, eenmanszaak. Er is geen afgescheiden vermogen. Kortom, het vermogen - alle baten en schulden - vallen rechtstreeks in het vermogen van de eigenaar. Wanneer na aftrek van kosten aan het einde van het jaar een postief saldo als winst over blijft dan komt dit dus rechtstreeks ten goede aan de eigenaar.

 

Juridisch zie ik derhalve maar een oplossing om de combinatie winstdeling in een eenmanszaak mogelijk te maken, een huwelijk in gemeenschap van goederen. Maar ik neem aan dat deze optie nog op het lijstje van restricties ontbreekt.

 

De enige reële mogelijkheid is een rechtsvorm waarin een vorm van deelneming mogelijk is, de VOF of een BV.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Mensen ik zal wat meer informatie verschaffen.

 

Ik ben op een idee gekomen.

 

Het bedrijf zit in de website branche en ik vroeg me zodoende af of het dan mogelijk zou kunnen zijn dat ik die persoon een aandeel zou kunnen geven in de winst van die website dmv een contract?

 

Het is maar een idee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed begrijp wil hij en jij dus niet dat hij mede eigenaar word van de onderneming?

 

Als hij zelf een eenmanszaak opricht en jouw maandelijks een factuur stuurt. Dan kun je toch afspreken voor welk bedrag? Waar hij dan op moet letten is dat hij meerdere opdrachtgevers heeft in 1 jaar anders is t soort verkapte loondienst en dan krijg je problemen met de belastingdienst en het GAK.

 

Overigens is voor hem een basis bedrag en een afspraak over winstdeling volgens mij de meest gunstigste optie voor hem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.