Een eenmanszaak start officieel op 1 januari 2008.
In het 4de kwartaal 2007 zijn er al kosten en kleine investeringen gedaan vooruitlopend op de bedrijfsvoering per 1 januari 2008.
Er is nog geen omzet in 2007, alleen kosten.
Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
- Voor de omzetbelasting: Vorder je deze btw terug met een aangifte over het 4de kwartaal 2007 en tel je deze mee in de aangifte 1e kwartaal 2008?
- Voor de inkomstenbelasting: Moet je aangifte doen voor de IB over 2007 of mag je deze kosten inboeken in je administratie met een factuurdatum in 2008?
Het is waarschijnlijk niet handig als je ib aangifte doet over 2007 om de startersaftrek toe te passen aangezien je deze maar 3 x in de eerste 5 jaar mag toepassen.
- Is het handiger je administratie te openen met boekjaar 2008 of een aantal periodes aan te maken (4de kwartaal 2007) om de factuurtjes te boeken die je al in 2007 betaald hebt?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
VLC
VLC
Een eenmanszaak start officieel op 1 januari 2008.
In het 4de kwartaal 2007 zijn er al kosten en kleine investeringen gedaan vooruitlopend op de bedrijfsvoering per 1 januari 2008.
Er is nog geen omzet in 2007, alleen kosten.
Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen:
- Voor de omzetbelasting: Vorder je deze btw terug met een aangifte over het 4de kwartaal 2007 en tel je deze mee in de aangifte 1e kwartaal 2008?
- Voor de inkomstenbelasting: Moet je aangifte doen voor de IB over 2007 of mag je deze kosten inboeken in je administratie met een factuurdatum in 2008?
Het is waarschijnlijk niet handig als je ib aangifte doet over 2007 om de startersaftrek toe te passen aangezien je deze maar 3 x in de eerste 5 jaar mag toepassen.
- Is het handiger je administratie te openen met boekjaar 2008 of een aantal periodes aan te maken (4de kwartaal 2007) om de factuurtjes te boeken die je al in 2007 betaald hebt?
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14210-kosten-eenmanszaak-in-2007-of-2008-boeken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag