• 0

VOF met BV als actieve vennoot

Heeft er iemand ervaring met een VOF tussen twee eenmanszaken en één BV, waarbij de BV de actieve vennoot is en naar buiten treedt? De VOF wordt dan eigenlijk alleen maar gebruikt om de winst te verdelen tussen de twee eenmanszaken en de BV. Deze constructie wordt aangeraden om te vermijden dat er een verkapte dienstbetrekking tussen de eenmanszaken en de BV ontstaat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Babbelsss

 

Even een pas op de plaats: als een eenmanszaak in een vof deelneemt, dan is er geen sprake van een eenmanszaak, maar is de deelnemer in de vof een vennoot op persoonlijke titel.

 

Als daar een BV als mede-vennoot aan te pas komt, dan is dat geen probleem.

 

Het wordt anders als de BV voor eigen rekening en op eigen titel handelt (factuur op naam BV, reclame, etc.) en de vof op zichzelf niets onderneemt!

 

Om dus te voorkomen dat er sprake is van een dienstverband, moet de vof op eigen titel en voor eigen rekening en risico de werkzaamheden verrichten.

 

Als de BV dat doet, dan is er sprake van een ongebruikelijke samenwerking en kan de fiscus stellen dat de vof transparant is en in wezen niet bestaat. In dat geval zijn de privé vennoten dus in loondienst van de BV.

 

 

Dit werkt dus alleen als de vof op eigen titel handelt. Voert de BV de handelingen op eigen titel, dan moet dat ZSM gewijzigd worden naar de vof. Is er überhaupt een vof-akte?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heeft er iemand ervaring met een VOF tussen twee eenmanszaken en één BV, waarbij de BV de actieve vennoot is en naar buiten treedt? De VOF wordt dan eigenlijk alleen maar gebruikt om de winst te verdelen tussen de twee eenmanszaken en de BV. Deze constructie wordt aangeraden om te vermijden dat er een verkapte dienstbetrekking tussen de eenmanszaken en de BV ontstaat.

 

Dit komt mij heel vreemd voor. Begrijp ik het goed dat er onder de naam van de BV naar buiten wordt getreden? Op welke wijze dan de eenmanszaken en de VOF dan actief?

 

Want als ik het goed begrijp bent u op zoek naar een constructie waarbij niet-aandeelhouders werkzaamheden verrichten voor een BV en delen in de winst van die BV, zonder werknemer te zijn?

 

Dan is het voor de bestuurder van die BV te hopen dat de BV nooit failleert.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie. Het probleem is dat de BV eigenlijk op dit moment de enige is die naar buiten treedt en dit ook zo dient te blijven. De twee eenmanszaken willen graag zelfstandig blijven en zich pas op termijn eventueel als aandeelhouder inkopen. De vof constructie kreeg ik aangereikt van mijn belastingadviseur, maar was voor mij ook een groot vraagteken.

Mochten jullie een andere oplossing hebben....

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het niet helemaal maar lijkt op mijn situatie. Ik heb zelf zojuist een holding en een werkmaatschappij opgericht, mijn compagnon heeft met zijn holding net zoveel aandelen in de werkmaatschappij als ikzelf. Vrijwel alle activiteiten die we voorheen vanuit een VOF ontplooiden gaan vanuit de BV. Omdat we slechts 1 jaar als VOF hebben bestaan houden we die ernaast om nog van het belastingvoordelen te genieten als starter. Een aantal kleinere partijen blijven ook klant van de VOF.

 

Deze constructie (dus de VOF niet opheffen) is ons ook aangeraden door onze belasting-adviseur. Die heeft ons verteld dat we bij de belastingdienst kunnen verklaren dat wij salaris genieten uit de VOF en daarom niet voor dga salaris worden aangeslagen in loondienst van onze eigen BV.

 

Het lijkt naar mijn idee hier een beetje op dus wellicht dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost en Babbelsss

 

Zoals gezegd is deze constructie gekunsteld. Ik zou als adviseur de verantwoording voor dit advies niet willen dragen!

 

Als de fiscus bij een controle stelt dat de VOF transparant is en dus eigenlijk niet bestaat (ze dient immers geen zakelijke functie, maar bestaat zuiver ter verkrijging van oneigenlijk fiscaal voordeel), dan volgt de naheffingsaanslag loonbelasting vanzelf.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oké, dankjewel.

 

Ik heb opzich nog wel klanten op de VOF, dus die is niet helemaal transparant. Een bepaald onderdeel van de bedrijfsvoering die eerst altijd via de VOF verloopt wil ik afsplitsen omdat deze 70% van de totale omzet voor zijn rekening neemt en waar ik ook wat meer risico mee wil gaan nemen (wat ik liever niet in de VOF doe m.b.t. de aansprakelijkheid).

 

Ik zal dan ook nogsteeds winst uit onderneming genieten van de VOF. Moet ik dan alsnog de aanslag voor het dga-salaris voor lief nemen?

 

(blijkbaar toch een geheel andere situatie, mijn excuses).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost

 

Als DGA in een actieve BV ben je sowieso in loondienst en geldt de gebruikelijk loonregeling (wetsfictie). Die mag je echter tijdsevenredig toepassen.

 

Het gaat dus te ver om te stellen dat de VOF ervoor zorgt dat geen DGA-loon verplicht is, maar als je bijv. maar 1 dag in de week voor de BV werkt, dan is het minimumloon uit de BV gelijk aan 1/5 x 39K. Vraag dan wel schriftelijk aan de fiscus om een goedkeuring verlaging DGA loon.

 

Dit kan ook gevolgen hebben voor de zelfstandigen- en startersaftrek. Als de fiscus een X aantal uren aan de BV kan toerekenen (eenvoudig te doen via de administratie) en het restant aantal uren dat overblijft voor de VOF per persoon niet groter is dan 1.225 per jaar (24 uur per week), dan mis je dus ook de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Dan mist het advies van jouw adviseur dus beide doelen!

 

Geef die adviseur van je maar een tik op zijn vingers ;)

 

groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.