Ga naar inhoud
  • 0

(Viral) Marketing i.c.m. webportal?

Senior     58 2

Na de mooie tips en hulp die ik tijdens mijn vorige project heb mogen ontvangen van iedereen hier, staat het volgende project weer op stapel.

Ik heb een business plan geschreven voor een webportal.

 

Ik worstel alleen met een aantal vragen waarbij wellicht een ieders mening of antwoord zeker mee kan helpen.

 

De doelstelling is om de website winstgevend te maken door het verkopen van advertentieruimte.

Ervaring met eerdere bedrijven en adverteren op msn.nl, nu.nl , marktpaats.nl leerde ons dat er forse bedragen worden gevraagd voor deze advertentieruimte op deze sites.

 

We denken met de website een publiek te bereiken wat wanneer het bekend is met onze portal regelmatig zal terugkeren voor een 'update'.

Er bestaat geen (of nauwelijks) website waar deze informatie gerangschikt wordt weergegeven.

 

We gaan beschikken over een webredactie die onze portal continue van verse informatie zal voorzien.

 

Er is budget beschikbaar voor marketing en nu zijn we op zoek naar manieren om onze portal onder de aandacht te brengen bij onze doelgroep.

Om een continue stroom van vaste terugkerende bezoekers te krijgen.

 

Naar onze mening wordt de portal fraai vormgegeven , gebruikt het nieuwe technieken voor interactieviteit met de bezoekers.

De ontwikkeling hiervan is in een vergevorderd stadium.

 

Na veel (o.a. hier) gezelezen te hebben over viral en buzz marketing vroegen we ons af of dit concept in te zetten is bij het introduceren van onze portal.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

 

Of is het idee van viral marketing juist niet aan een website/portal te koppelen?

 

Hopelijk kunnen we leuke discussie starten met goeie tips....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
Retired Mod     9,9k 461

Als je het nu eens niet als "een concept" benadert: wil je dat mensen over je praten, of (delen van) je site doorsturen? Zo ja, dan zijn dit interessante vragen:

 

- Wát wil je dat ze zeggen? Wat maakt jouw verhaal doorvertelbaar?

 

- Wát denk je dat ze willen doorsturen? Worden ze er beter/slimmer/interessanter/geïnformeerder door? Is dat écht wat mensen zullen doen?

 

- Kun je je product zó vormgeven dat mensen de doorstuurbaarheid vanzelf aanvoelen?

 

- Waarvandaan (vanaf jouw site, vanaf Hyves, vanaf LinkedIn, vanaf hun mailinbox?) en waarnaartoe moeten ze het doorsturen/doorvertellen? Zitten daar drempels in, en zo ja, kun je die verlagen?

 

- Zit je doelgroep al ergens online, en zo ja, kun je jouw nieuws naar hen toe brengen? Zo ja, kun je dat zó vormgeven dat anderen erdoor geënthousiasmeerd worden en het ook willen hebben? Denk bijvoorbeeld aan een widget op Hyves of Facebook.

 

Heb je hier iets aan?

Link naar reactie
  • 0
Junior     19 0

viral marketing is niets anders dan dat mensen de content van je site overnemen op hun eigen mediums (websites/blog/hyves/e-mail) en doorsturen naar hun vrienden en kennissen.

 

De truuc:

1= zorg voor content die mensen graag overnemen/delen

2= zorg dat content makkelijk overgenomen/gedeeld kan worden

 

kind kan de was doen

Link naar reactie
  • 0
Legend     749 21

Ik denk dat er teveel wordt gefocussed op het korte termijn effect van een viral. Zo vanne... we hebben veel hits agv onze publicatie op nu/emerce. Is niet veel belangrijker dat een concept ook op de lange termijn levensvatbaar is en feitelijk omzet genereerd? Dit lukt alleen als je echte toegevoegde waarde levert voor je klanten.

Link naar reactie
  • 0
Senior     58 2

Thx voor de response, en sorry voor de late reactie...zaten er maar meer dan 24 uur in een dag....

 

De portal die we willen lanceren is een sport gerelateerde a la voetbalzone.nl maar dan anders.

 

Als ik in relatie hiertoe de volgende vragen beantwoordt dan komen er meteen weer nieuwe vragen naar boven...

 

Als je het nu eens niet als "een concept" benadert: wil je dat mensen over je praten, of (delen van) je site doorsturen? Zo ja, dan zijn dit interessante vragen:

 

- Wát wil je dat ze zeggen? Wat maakt jouw verhaal doorvertelbaar?

 

We denken met de content die we verzamelen dat we een stroom van terugkerende bezoekers kunnen genereren die actief discussieren.

Dus feitelijk willen we dat de terugkerende bezoekers anderen er op attenderen dat de site bestaat en zo dus nieuwe (terugkerende) bezoekers zullen genereren. Om dit te bereiken zijn we op zoek naar de best mogelijk marketing strategie om dit te bereiken.

 

- Wát denk je dat ze willen doorsturen? Worden ze er beter/slimmer/interessanter/geïnformeerder door? Is dat écht wat mensen zullen doen?

 

 

Ja, we denken van wel, we denken dat onze bezoekers constant geupdate willen worden met de informatie die wij bieden en de interactie die op de portal mogelijk is.

 

- Kun je je product zó vormgeven dat mensen de doorstuurbaarheid vanzelf aanvoelen?

 

Ja, de website wordt professioneel in een CMS opgebouwd.

 

- Waarvandaan (vanaf jouw site, vanaf Hyves, vanaf LinkedIn, vanaf hun mailinbox?) en waarnaartoe moeten ze het doorsturen/doorvertellen? Zitten daar drempels in, en zo ja, kun je die verlagen?

 

Voornamelijk mail to links, maar ook rss koppelingen zijn mogelijk

 

- Zit je doelgroep al ergens online, en zo ja, kun je jouw nieuws naar hen toe brengen? Zo ja, kun je dat zó vormgeven dat anderen erdoor geënthousiasmeerd worden en het ook willen hebben? Denk bijvoorbeeld aan een widget op Hyves of Facebook.

 

Ja onze doelgroep zit zeker al online ! de vraag die jij stelt is meteen ook de vraag die wij zo goed mogelijk in willen vullen..Hoe kunnen we die bezoekers (ook) naar onze site loodsen!

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,7k 97
Ervaring met eerdere bedrijven en adverteren op msn.nl, nu.nl , marktpaats.nl leerde ons dat er forse bedragen worden gevraagd voor deze advertentieruimte op deze sites.

 

Je kiest ook wel een paar websites uit zeg, dat zijn top 10 NL websites. Niet vreemd dat daar forse bedragen worden gevraagd. Is het realistisch dat je dat niveau weet te bereiken?

Link naar reactie
  • 0
Senior     43 5

Als ik me er ook even tegenaan mag bemoeien: vergeet niet dat als je een écht goede en grote site neerzet, het bestaan vanzelf en sneller dan je denkt doordringt in je doelgroep.

 

En in plaats van jezelf op een passieve manier suf adverteren op de grote portals - met waarschijnlijk teleurstellend lage click through rates, en als ze al klikken een relatief hoge cpc - kun je voor hetzelfde bedrag beter even overleggen met een goed (in virals gespecialiseerd) reclamebureau. Ik heb in mijn buurt hele goede dingen gezien van Sellmore (disclaimer: heb ik geen enkele connectie mee). Je bureau maakt een spel of filmpje, dat vinden mensen leuk om te spelen of te bekijken en sturen ze naar elkaar door. Want dat laatst wil je bereiken met een viral.

 

Maar nogmaals: jij hebt op sites zonder nieuwsredactie voor dat jij wél een nieuwsredactie hebt. Een goede nieuwssite dringt vanzelf in jouw niche door. En zorg dat je spraakmakend nieuws brengt dat je vervolgens weer kunt pluggen op syndication-sites als eKudos, Nujij en MSN Reporter. Dan kom je vanzelf in de bookmarks van je publiek terecht. Eerst goed beginnen, dan flink marketen. Want content is king he, je weet het ;)


Journalist bij Quote | Appbouwer. Zie mijn nieuwste project http://zeeweer.nl | en natuurlijk http://www.martijndemeulder.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.