• 0

FOR - waar optellen en aftrekken?

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Verrek, ik zie dat dat sinds 2001/2002 inderdaad apart gehouden kan worden, Ingewikkeld zeg: een commerciële balans en een fiscale balans. Je zal toch in de gaten moeten houden dat die reserve inderdaad bestaat. Toch maar even met mijn boekhouder bespreken (die gewoon één balans maakt).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

wat twa zegt klopt niet, de oudedagsreserve wordt al weer een tijdje buiten de jaarrekening gehouden.

vroeger was dat inderdaad zo, dat je de FOR op de balans zette en dotaties via de winst- en verliesrekening liet lopen.

 

Gek is dat - ik het aangifteprogramma van 2007 staat bij passiva -> ondernemingsvermogen als laatste de oudedagsreserve vermeld...

 

Heeft iemand anders hier misschien nog iets over te roepen?

Link naar reactie
  • 1

Hoi Peter

 

Ik zou, ondanks dat het niet verplicht is, de FOR ook op de commerciële balans zetten. Het is immers een fiscale verplichting die volgt uit hoofde van je bedrijfsvoering. Een bank zal dit beslist willen weten bijvoorbeeld. In de winstaangifte bij je IB aangifte moet dit sowieso opgenomen worden! De dotatie zelf wordt bij de vermogensvergelijking in de IB aangifte in mindering gebracht op de winst uit onderneming en dus niet via de W&V.

 

 

Wetenswaardig in dit verband:

1. je kunt alleen aan de FOR doteren als het commerciële eigen vermogen per 31-12 ex de FOR per 1-1 positief is.

2. je hebt nu een jaar achter de rug waarin je weinig omzet hebt gehaald. Als je gedurende 2 jaar het urencriterium niet haalt, valt de opgebouwde FOR vrij en moet je er over afrekenen!

 

Hou dit goed in de gaten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou, ondanks dat het niet verplicht is, de FOR ook op de commerciële balans zetten.

 

Dat staat 'ie ook!

 

2. je hebt nu een jaar achter de rug waarin je weinig omzet hebt gehaald. Als je gedurende 2 jaar het urencriterium niet haalt, valt de opgebouwde FOR vrij en moet je er over afrekenen!

 

Weinig omzet behalen is natuurlijk niet hetzelfde als het urencriterium niet halen...ik heb veel tijd gestoken in het opstarten van een nieuw bedrijf.

 

Dank voor je reaktie!

Link naar reactie
  • 0

HOi,

 

ik heb al wat over de FOR gelezen op HL, bedankt voor al de info. Ik dacht, dat ik al 'ok' zat ,maar... ???

 

Ik ben nu bezig met het invullen van mijn IB aangifte (kleine ondernemer) en kom een probleem tegen. Ik heb nog geen aantwoord kunnen vinden op mijn vraag:

 

Het totaal van mijn fiscale passiva (inbegrepen mijn FOR) en het totaal van mijn fiscale activa is niet geleijk (verschil is het bedrag van de FOR). HEt is logish, want ik heb het FOR in de balans alleen aan het passiva (fiscaal) kant, bij de ondernemingsvermogen aangegeven - in de aangifte. Waar gaat de andere kant naar toe? Of moet ik alleen het AFNAME van de FOR bij de 'wijzigingen toelatbare reserves' aangeven - dat heb ik gedaan, ? (dit jaar is de FOR afgenomen met het bedrag wat voor lijfrente premie was betaald- jaarruimte)

 

Heel kort mijn balans:

 

-------

 

Activa Commercieel

inventaris - EU 1.158

liq.middelen - EU 9.100

totaal activa commercieel EU 10.258 (activa comm=activa fiscaal)

 

PAssiva Commercieel

ondernemingsvermogen EU 6.677 (incl. resultaat - opnames/+stortingen)

overige schulden EU 3.581

Totaal pas. com. EU 10.258

 

-------

Activa Fiscal = Activa commercieel

 

PAssiva Fiscaal

ondernemingsvermogen EU 8.601 (incl EU 1.924 AFname FOR - vanwege lijrente premie betaling, afname aangegeven bij toelaatbare reserves (6677+1924) )

oudedagsreserve EU 9.776 (was 11700 voor de afname FOR: 11700-1924)

Totaal EU 18.377

overige schulden EU 3.581

Totaal fiscaal passiva EU 21.958

Het verschil tussen fiscaal passiva en fiscaal activa is het FOR balans van begin boekjaar EU 11.700.

 

 

mijn vraag: hoe kan ik het in de aangifte corrigeren? Mijn activa balansposten kunnen fiscaal toch niet opgewaarderd worden? kan iemand me hier mee verder helpen? De FOR is alleen fiscaal, dus komt niet in de administratie voor, moet wel in de aangifte opgeven.

 

heel erg bedankt voor een snelle reactie!!!

 

tems

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien dat mijn posting van gisteren geen een keer was gelezen/ beantwoord, dacht ik, dat het niet heel erg verstandig was mijn vraag aan het eind van een gerelateerde topic te koppelen ... Daardoor conclusie getrokken, en weer als een nieuwe vraag gesteld....

 

Sorry daarvoor!

Link naar reactie
  • 0

...

heel erg bedankt voor een snelle reactie!!!

 

tems

 

 

 

 

Wat ik in de boekhouding doe: ik boek op de post 'dotatie for' het bedrag, ten laste van de winst als memoriaal post, op 31/12 van het boekjaar. De verandering in het totale FOR bedrag moet je dan in de IB aangifte apart vermelden vermelden, de BD houdt dat ook bij zodat ze weten over welk totaal FOR bedrag ze je tzt kunnen aanslaan. De FOR is tenslotte uitstel van betaling.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred! Bedankt voor de snelle reactie en sorry voor mijn actie..

 

Ik help mijn vriendin met haar administratie, die vanaf 2008 weggegaan is van haar accountant. Ik heb de admin overgenomen van hun. de FOR staat niet in de overgenomen comm. admin (alleen in de IB aangifte wordt het vermeld en we willen daarvan af. Daarom hebben we besloten de FOR langzam in lijfrente over te zetten met de jaarruimte.

Ik heb nu 2 vragen :

 

1. Ik zie het niet door hoe ik de al eerder opgeboude FOR nu zou kunnen 'inboeken'.

CR FOR

DB ondernemersvermogen?

 

In mijn geval is da OV kleiner dan de FOR, dusik kom op een negative ov van -3.099 met FOR (11700-1924), saldi 6677?

Het lijkt me wel verstandiger de FOR ook in comm balans te hebben en dan zou ik zonder fiscale en commerciele verschillen makkelijker de aangifte kunnen doen en de FOR (wat al in eerdere jaren opgeboud is) bijhouden.

 

 

2.Als ik de FOR niet meeneem op de comm. balans, hoe kan ik dan de IB aangifte juist invullen? dus kom ik weer bij mijn eerdere vraag terug.

 

Terwijl ik aan het schrijven was, ben ik weer door mijn gegevns gegaan en de aangifte. Geweldig, ik begrijp het en zie ik wat ik verkeerd heb gedan met de aangifte. De ondernemingsvermogen is bedoeld INCL de FOR ook in de comm. balans, alleen wordt niet apart geboekt. Dus, als ik het goed zie, dan heb ik de FOR zowiezo op mijn balans staan, net als ik onder 1. heb aangenomen. (negatief eigen kapitaal) . Om FOR apart te boeken (klopt mijn voorstel onder 1.?)helpt het te overzien.

 

In de aangifte gaf ik EV + FOR aan ipv EV incl FOR. Unjuist!

 

Fred,

 

ik heb dan nog een 3e vraag/opmerking over jouw voorstel van dotatie FOR in de W&V in te boeken. Wordt dan de dotatie niet 2 keer meegerekend in de aangifte? 1 keer via de W&V, en tweede keer in de aangifte onder 'wijziging toelaatbare reserves'?

 

Ik hoop dat ik het nu goed heb opgelost. Ik ga de aangifte aanpassen : EV incl FOR en daardoor negatief kapitaal

 

 

 

Alvast bedankt voor alle reacties! Geweldig!

 

Tem

Link naar reactie
  • 0

JE bedoelt de FOR -Afname wordt bij mijn inkomen geteld?

 

Ik volg niet helemaal jouw eerste zin over de FOR op de balans te goed staan. Per 31 december heb ik FOR incl afname op mijn balas onder de ondernemingsvermogen, klopt? In de jaarrekening moet het niet apart gezien worden, wel verstandig in de admin mee te nemen. Zo begrijp ik het FOR tot nu.

 

klopt het wat ik onderaan heb uitgezet? bedankt voor jullie meningen

tem,

Link naar reactie
  • 0

...

Alvast bedankt voor alle reacties! Geweldig!

 

Tem

 

OK even een voorbeeld.

 

Stel: winst - 50.000

FOR dotatie dit jaar = 12% = 6000 EUR

 

In mijn boekhouding heb ik dan een winst van 44000. Stel dat mijn FOR tot dit jaar 30.000. was. Dat wordt dat nu dus 36000. M.a.w. die 36000 (balanspost) moet ik ooit nog IB over betalen, of storten in een lijfrente o.i.d.

 

MAAR: in de IB aangifte geef ik op winst = 50.000, en FOR dotatie = 6000.

 

Wordt mijn te belasten winst dus weer 44.000,-.

 

Is hiermee je vraag beantwoord?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ja, de dotatie is duidelijk, voor de IB pas je je W&V aan. (zelfde voor afname, wat bij mij speelt - alleen daarmee verhoog ik mijn winst.)

 

Ik zou nog graag een reactie willen horen over mijn boven gestelde vraag (1) over de -ve ondernemensvermogen, of ik het goed ga aanpakken?

 

bedankt

tem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.