• 0

Octrooi (USA) blokkeren?

Wij zijn al een tijdje bezig met een software product (wat in combinatie met specifieke hardware werkt), een test-versie hiervan is al zeker 4 maanden beschikbaar op internet, en de commerciele versie hebben wij afgelopen week gelanceerd.

 

Nu is er in de VS een 'concurrent' opgestaan (ze hebben vorige week een press release eruit gegooid) wiens software precies hetzelfde doet als de onze. Nu zitten we daar niet zo mee want zij richten zich specifiek op klanten waar wij ons niet op richten, bovendien is hun software nog niet uit.

 

Maar nu komt de grote vraag, in hun press-release stond dat zij een patent aangevraagd hebben (wij hebben dit niet), in hoeverre zouden zij straks ons aan kunnen klagen? Is er een manier om hun patent aanvraag nu al te blokkeren? Overigens zit het gros van onze klanten of in de VS of in Japan, dus als het dalijk zo uitkomt dat ons product niet meer in de VS verkocht zou mogen worden, dan zou dat best een grote klap voor ons zijn.

 

Bij voorbaat dank!

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • -1

Als jullie product al op de markt was voor zij het patent hebben aangevraagd dan hebben eerder zij een probleem en niet jij.

 

Als het andersom is, dan moeten ze het ook eerst op de markten waar jullie actief zijn aanvragen en actief verdedigen.

 

Daarbij: op software is heel moeilijk patent aan te vragen. Vaak is dit alleen copyright. Ze moeten echt iets heel unieks hebben (denk aan software die in processor cores zit...) willen ze het kunnen patenteren.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als jullie product al op de markt was voor zij het patent hebben aangevraagd dan hebben eerder zij een probleem en niet jij.

 

Als het andersom is, dan moeten ze het ook eerst op de markten waar jullie actief zijn aanvragen en actief verdedigen.

 

Daarbij: op software is heel moeilijk patent aan te vragen. Vaak is dit alleen copyright. Ze moeten echt iets heel unieks hebben (denk aan software die in processor cores zit...) willen ze het kunnen patenteren.

 

Sp00n in de VS liggen een aantal zaken m.b.t. octrooien wezenlijk anders dan hier.

 

In de VS geldt het 'first to invent' principe en niet het 'first to file' principe.

Dus jouw opmerking 'Als jullie product al op de markt was .. enz. ..' is niet persé correct.

 

Ook de opmerking over octrooien op software is voor de US niet juist.

 

Ik zou JJongma willen aanraden zich door een goede octrooigemachtigde te laten adviseren. De VS is kennelijk een van de twee belangrijkste markten voor dit product. Zorg dat je niet het risico loopt in de Verenigde Staten in een mogelijke inbreukprocedure verzeild te raken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, ik beredeneerde vanuit NL, USA is inderdaad anders.

 

Neemt niet weg dat wanneer jij niet op de amerikaanse markt komt, je in Nederland toch goed zit?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Neemt niet weg dat wanneer jij niet op de amerikaanse markt komt, je in Nederland toch goed zit?

 

Overigens zit het gros van onze klanten of in de VS of in Japan, dus als het dalijk zo uitkomt dat ons product niet meer in de VS verkocht zou mogen worden, dan zou dat best een grote klap voor ons zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me bij idbroker aan dat je in de eerste plaats een goede octrooigemachtigde in de arm moet nemen om je te laten adviseren. Zoek er een die ervaring heeft met software, dat hebben de meesten niet. Zo'n octrooigemachtigde heeft meestal een samenwerkingsverband met een collega in de VS, die in jouw geval om advies gevraagd zal worden.

 

Als je keihard kan bewijzen dat je "prior art" hebt, dat wil zeggen dat jij je ding al had voordat zij het octrooi gingen aanvragen, dan zit je goed. Zoek dus naar bewijzen dat jij je idee al tijdig had opgeschreven. Als je dat niet kan bewijzen, dan vrees ik het ergste voor je. Ik neem ook aan dat "zij" dat octrooi al een tijd geleden hebben aangevraagd, dat kan best een jaar of twee jaar geleden zijn neem ik aan?

 

Overigens is in de VS software makkelijker te octrooieren dan hier. Ik denk dat jij de keus hebt tussen twee dingen: zelf octrooien aanvragen, of je software open source maken en als zodanig publiceren, b.v. op sourceforge.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie al eens nagegaan wat voor (amerikaanse) patenten deze concurrent bezit? Misschien kunnen jullie er nog wel wat van leren!

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ben geen deskundige op het gebied van software octrooien maar anders dan bij gewone octrooien is niet de onderligende techniek, in het geval van software de broncode, beschermd maar de functionaliteit. Het is een vreselijk ingewikkelde materie. Ik zou als niet deskundige in dit geval zeker niet de confrontatie te zoeken maar veel eerder de samenwerking. Dat kan eenvoudig als de klantengroep geheel anders is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.