• 0

Als dienstverlener ben je erg interessant voor de belastingdienst

Zit met de volgende gedachte:

 

Als dienstverlener ben je erg interessant voor de belastingdienst, aangezien je weinig inkoop, investeringen hebt. In mijn geval een paar computers, kantoorpand en server.

 

Is het eigenlijk wel eerlijk geregeld zo? want mijn kennis die ik vertaal in een dienst is ook een soort investering, inkoop in het verleden geweest.

 

Zou het niet eerlijk zijn dat hiervoor een regeling komt?

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Studiekosten ? Boeken ? Seminars ? Toch allemaal (gedeeltelijk) aftrekbaar ? :)

 

Ik bedoel eigenlijk:

 

als je als bedrijf producten verkoopt, heb je een magazijn en dat staat vol met producten. Deze producten kan je als kosten aftrekken.

 

Een dienstverlener heeft over het algemeen een stuk minder kosten en natuurlijk meer winst dat begrijp ik.

 

Begrijp ook wel dat de belastingdienst dan niks meer binnenkrijgt, aangezien dienst een moeilijk vatbaar begrip is. Echter ik vind dat er een soort regeling moet komen voor bedrijven die weinig kosten maken en puur diensten leveren.

 

Het bedrijf met producten verdiend geld met producten en trekt ook nog eens de kosten af van de producten (inkoop). Een dienstverlener bied een dienst aan en verdiend daarmee geld, echter die kosten van die dienst zijn niet aftrekbaar. Daarbij bedoel ik gewoon de uren die zjin gemaakt.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Tsjah... Dienstverlenen is vaak op basis van uurtje factuurtje. Je mensen zijn als dienstverlener je assets en je kantoorgebouw je magazijn. Ik zie niet veel verschil? Je trekt de loonkosten toch ook af van de winst? En de desks, en het gas water licht en de airco en ramenlappers, etc... ?

 

Het enige verschil is dat je als dienstverlener vaak geen fysieke goederen levert maar intellectuele goederen. Maar dat je daardoor interessant bent voor de BD?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Tsjah... Dienstverlenen is vaak op basis van uurtje factuurtje. Je mensen zijn als dienstverlener je assets en je kantoorgebouw je magazijn. Ik zie niet veel verschil? Je trekt de loonkosten toch ook af van de winst? En de desks, en het gas water licht en de airco en ramenlappers, etc... ?

 

Het enige verschil is dat je als dienstverlener vaak geen fysieke goederen levert maar intellectuele goederen. Maar dat je daardoor interessant bent voor de BD?

 

Ik heb het gevoel dat het eerlijker is als er een soort regeling komt voor bedrijven die gewoon bijna geen kosten maken en pure winst genereren.

 

Een bedrijf die veel inkoopt voor zijn magazijn, heeft zijn succes te danken aan de ingekochte producten. Het is onderdeel van "winst genereren". Ondertussen kan hij de kosten tot het maken van deze winst aftrekken.

 

Natuurlijk zou zo'n regeling bij hele grote bedrijven zoal DELL niet mogen gelden, maar ik heb het over bedrijfjes niet groter dan 2 man.

 

De winst is groter bij ons, dat begijp ik, want we hoeven niks in te kopen. Echter het bedrijf dat veel inkopen heeft groeit elk jaar. Kortom, indirect is zijn inkopen bepalend voor zijn succes en dan kan hij het nog aftrekken ook!

 

 

Tenslotte, waarom niet een regeling waarbij je kennis uit het verleden die je hebt opgedaan kan aftrekken, zeg maar zelfstudie, hbo opleiding enz.? want dat is eigenlijk een soort inkoop :) Een investering die je al in het verleden hebt gedaan en dat nu succes bepalend is voor je onderneming.

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf die veel inkoopt voor zijn magazijn, heeft zijn succes te danken aan de ingekochte producten. Het is onderdeel van "winst genereren". Ondertussen kan hij de kosten tot het maken van deze winst aftrekken.

Als dienstverlener koop je toch personeel in? Dat is een flinke brok kosten! Als jij minder winst wilt maken dan ga je toch meer kosten maken? Koop of lease een auto, zet die op de balans en ga afschrijven. Maar winst maximalisatie is toch juist mooi? Tsjah en dat je daar belasting over moet betalen is nou eenmaal zo hier in NL. Verhuis naar Qatar zou ik zeggen, daar betaal je geen winst- noch inkomstenbelasting.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

...

Een bedrijf die veel inkoopt voor zijn magazijn, heeft zijn succes te danken aan de ingekochte producten. Het is onderdeel van "winst genereren". Ondertussen kan hij de kosten tot het maken van deze winst aftrekken.

...

 

 

Hier zit vermoedelijk een denkfout, of iets wat je over het hoofd ziet. Veel inkoop is ook meer kosten. Deels krijg je dat terug via de belasting (lagere winst dus minder belasting), maar zeker niet alles.

 

Nog een punt: zo'n bedrijf investeert in die producten en loopt dus ook meer risico (verouderde producten bijv, of de markt die die producten niet meer wil, etc). Dat risico moet afgedekt worden door rendement.

 

Laatste punt, zolang een ondernemer meer bezig is met (mogelijk) belasting besparen in plaats van meer verkopen, is hij naar mijn mening niet goed bezig. Ik roep maar, mag ik meer betalen, dan verdien ik ook meer ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer kun je de voor het vergaren van kennis gemaakte kosten (gedeeltelijk) aftrekken zoals sp00n reeds terecht opmerkte.

 

Kennis die je in het verleden als student aan een instelling voor hoger onderwijs hebt opgedaan, is zwaar gesubsidieerd door de overheid (en dus door belastingbetalers). Je hebt dan waarschijnlijk een beurs gehad. Daarnaast denk je toch niet dat het betaalde collegegeld de werkelijke kosten van je studie dekte?

 

Ik zou als ik jou was maar rustig genieten van het feit dat je omzet ook ongeveer gelijk is aan je brutomarge en dat je geen of nauwelijks werkkapitaal nodig hebt.

Al die bedrijven die fysieke producten verkopen en voorraden moeten aanleggen, hebben dikwijls veel werkkapitaal nodig om brutomarges van slechts een paar procent te realiseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ben het wel met je eens, maar dan andersom. Iemand die diensten levert, koopt vrijwel niks in. Iemand die producten verkoopt, moet daarentegen meestal voorraad houden en opslag betalen. Er zit dus een grotere risico-component in de laatste bedrijfsvorm, die beloond mag worden met een lager belastingpercentage. Laat die dienstverleners die op mijn kosten naar school zijn geweest om gratis kennis op te halen maar flink dokken...

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor alle antwoorden. Had het onderwerp ook geplaatst om te kijken hoe andere hierover denken.

 

idd, betaal graag veel belasting dan verdien ik ook veel!!

 

Als ik een ton verdien maak ik nog geen 10.000 euro aan kosten, dus 90.000 winst.

 

Het argument over personeelskosten: heb ik niet. We zijn allebei een vennoot en geen werknemers :) Enige kosten: bedrijfspand, eten, computers en servers (thats it)

 

Het doet gewoon pijn om zoveel belasting te betalen :)

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

...

Het doet gewoon pijn om zoveel belasting te betalen :)

 

Dat is herkenbaar! Als werknemer heb je niet zo in de gaten hoeveel belasting je betaalt door de LB inhouding van je werkgever. Als ondernemer word je er direct mee geconfronteerd en dat kan au zijn. :o

 

Als starter schrok ik er ook van, nu ben ik er wel aan gewend. Totdat ik weer een bedrag met te veel cijfers mag overmaken naar Apeldoorn...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ben het wel met je eens, maar dan andersom. Iemand die diensten levert, koopt vrijwel niks in. Iemand die producten verkoopt, moet daarentegen meestal voorraad houden en opslag betalen. Er zit dus een grotere risico-component in de laatste bedrijfsvorm, die beloond mag worden met een lager belastingpercentage. Laat die dienstverleners die op mijn kosten naar school zijn geweest om gratis kennis op te halen maar flink dokken...

Als ik u nou eens het geld terugbetaal wat de overheid aan mij kwijt was voor scholing, betaalt u dan voortaan mijn belastingen?

 

Dienstverleners hebben net zo goed het risico van veroudering. Kennis moet continu op pijl gehouden worden evenals de faciliteiten om de dienst te kunnen leveren. Tijd in maanden en jaren moet geïnvesteerd worden waarna kan blijken dat de klanten daar helemaal niet op zitten te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Bij dienstverleners is er tot op zekere hoogte een relatie tussen de mate van opleiding en het haalbare uurtarief. Dus die extra investering in de opleiding wordt al gecompenseerd door het hogere uurtarief.

 

Zo, ik ga nu weer aan het werk voor de belastingdienst en hou daarbij gelukkig ook voldoende over voor mezelf.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.