Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Intracommunautaire leveringen via TNT

Geplaatst:

Petra M

Wij hebben een groothandel in zeep en aanverwante artikelen. We leveren hoofdzakelijk binnen Nederland maar worden steeds vaker benaderd vanuit België en Duitsland (resellers). In verband daarmee ben ik benieuwd naar ervaringen met het onderstaande:

 

Door onze belastingadviseur ben ik op de vingers getikt omdat wij leveringen binnen de EU als intracommunautair beschouwen terwijl wij deze verzenden per TNT. Hiermee voldoen we niet aan één van de eisen van de belastingdienst dat er een bewijs van ontvangst aanwezig moet zijn. Via TNT krijg je deze niet (alleen tot 2 kg).

 

Reden om leveringen buiten Nederland graag per post te doen is omdat we buitenlandse klanten uitsluitend vooraf laten betalen. De verzendkosten via TNT zijn vooraf makkelijk in te schaten en in rekening te brengen.

 

Advies van TNT is: gewoon versturen met de zegels Internationaal Pakket Plus Europese Unie en klaar, no problem.

 

Advies van een fiscalist bij de belastingdienst: regel een ontvangstbewijs bij TNT (wat dus, voor zover mij door TNT is verteld, geen optie is).

 

Advies van onze belastingadviseur: verzend niet per TNT want de belasting legt bij controle boetes op.

 

Mijn eigen idee is dit op te lossen door de afleveringsmelding van track&trace te printen en te administreren en eventueel de klant een verklaring van ontvangst retour te laten sturen. De fiscalist van de belastingdienst adviseerde mijn daarin hiervoor schriftelijk accoord te vragen bij de inspecteur (kan, maar daar heb ik waarschijnlijk op korte termijn niets aan).

 

Naar mijn idee is verzending per post (ook zakelijk) niet ongewoon en om die reden blijf ik het idee houden dat ik iets mis. Ervaringen, visies en overige input zijn daarom erg welkom.

 

Gr. Petra

Featured Replies

Geplaatst:

P.J.

Ik zou niet weten waar die belastingadviseur dat vandaan heeft? Je mag gewoon met elke transporteur je goederen verzenden, ook intracommunautair natuurlijk. TNT rekent tegenwoordig wel BTW op die tarrieven net als DHL.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Hoi Petra

 

Dat is het gevolg van advies inwinnen bij de fiscus zelf: ze zijn niet op de hoogte van recente rechtspraak. Maar jullie adviseur slaat de plank ook volledig mis :o

 

Vorige maand is een arrest gewezen en een advies van AG Van Hilten gepubliceerd over de bewijslast bij intracommunautaire leveringen.

 

In beide gevallen is besloten dat je niet onomstotelijk hoeft te bewijzen dat de goederen geleverd (lees: aangekomen) zijn.

 

Het moet gaan om boeken en bescheiden die uitwijzen dat er vervoerd is naar het buitenland. Deze stukken moeten naar hun aard geschikt zijn als bewijs en mogen geen gebreken vertonen. Uitgangspunt is het BTW ID nummer van de afnemer. Het bewijs moet de levering aannemelijk maken en hoeft dus niet overtuigend te zijn. Van de leveringen hoeft geen bewijs te zijn van aankomst op de bestemming.

 

Jij hoeft dus niet te bewijzen dat de levering aangekomen is. De Track and Trace print van TNT is voldoende met alle andere documentatie over de order en verzending. Maar wel alleen als daarbij het BTW nummer van de afnemer op de factuur staat!

 

Vraagje: hoe actueel is de kennis van jullie belastingadviseur :o? Lijkt mij toch een beste misser nu dit belangrijke jurisprudentie is.

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Petra M

  • Auteur

Bedankt voor de reacties.

 

Joost, voor de duidelijkheid: je doelt op de uitspraak van 15 mei (CPG 43853) en de verwijzing daarin naar de uitspraak van 28 maart (CPG 43945)?

 

Voor een fiscale nitwit is het wel vreselijk frustrerend dat je blijkbaar bij de uitvoerende instantie niet hoeft aan te kloppen om de juiste informatie te krijgen en, terwijl je denkt geld verantwoord uit te geven aan de kennis van een ander, zelf nog door dit soort uitspraken moet klunen (geen makkelijk kost als je het niet gewend bent…).

 

Overigens roept dit nieuwe vragen/twijfels bij me op. Is er sprake van ICL in de volgende gevallen:

- Indien de klant zelf vervoer regelt (per DHL). Mijn adviseur is van mening van niet. Of,

- Als er betaald wordt vanuit een Nederlandse bankrekening (overige voorwaarden conform ICL-regels).

 

Bij voorbaat weer dank voor de moeite.

 

Gr. Petra

 

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Het blijven IC leveringen. Belangrijk is dat je het BTW nummer van je afnemer krijgt, controleert en op je factuur zet.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
  Op 14-6-2008 om 12:30, Petra M zei:

Bedankt voor de reacties.

 

Joost, voor de duidelijkheid: je doelt op de uitspraak van 15 mei (CPG 43853) en de verwijzing daarin naar de uitspraak van 28 maart (CPG 43945)?

 

Voor een fiscale nitwit is het wel vreselijk frustrerend dat je blijkbaar bij de uitvoerende instantie niet hoeft aan te kloppen om de juiste informatie te krijgen en, terwijl je denkt geld verantwoord uit te geven aan de kennis van een ander, zelf nog door dit soort uitspraken moet klunen (geen makkelijk kost als je het niet gewend bent…).

 

Overigens roept dit nieuwe vragen/twijfels bij me op. Is er sprake van ICL in de volgende gevallen:

- Indien de klant zelf vervoer regelt (per DHL). Mijn adviseur is van mening van niet. Of,

- Als er betaald wordt vanuit een Nederlandse bankrekening (overige voorwaarden conform ICL-regels).

 

Bij voorbaat weer dank voor de moeite.

 

Gr. Petra

 

 

Daar zijn wij dan weer voor ;)

 

Het blijft een ICL ongeacht wie het transport verzorgt en ongeacht uit welk land de betaling komt. Het daadwerkelijk transport en de fysieke verplaatsing van de goederen is leidend.

 

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Rien Gluvers

Dit geld overigens ook als je zelf met je eigen auto de zaken aflevert.

 

Vastleggen van kenteken, datum/tijd van vertrek en aankomst is dan voldoende heeft men mij bij controle gemeld.

 

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.