• 0

Klant haakt af! Wat nu?

Een klant heeft een opdracht gegeven voor het schrijven van de teksten voor zijn site. Briefing heeft plaatsgevonden en de teksten zijn geschreven. Na een lange periode eindelijk een reactie van deze inmiddels gefuseerde klant. Ze zijn niet tevreden over de geleverde teksten. Geen enkel probleem, 2 correctierondes zijn immers voorzien. Afspraak gemaakt voor een nieuwe briefing en hiervoor ook een bevestiging gekregen. Enkele uren daarna een mailtje van de klant: zij zien af van een verdere samenwerking.

 

Mijn gevoel zegt dat zij door de fusie geen interesse meer hebben. Dat gevoel wordt bevestigd door de beschreven "fouten". Muggenzifterij in mijn ogen, daarnaast komt het overeen met de briefing.

 

Mijn algemene voorwaarden reppen niet over een dergelijke situatie. Wat nu? Gewoon een gedeelte factureren of heb ik geen poot om op te staan?

 

Dank jullie wel voor de reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na een lange periode eindelijk een reactie van deze inmiddels gefuseerde klant. Ze zijn niet tevreden over de geleverde teksten.

 

Hoe lang?

 

Me dunkt dat als ze pas "na lange periode" reageren dat ze dan te laat zijn. Je kunt niet iemand voor je laten werken, dan niks laten horen, en dan als de factuur kom zeggen dat je niet tevreden bent. Ik zou zeggen dat als je per maand factureert dat ze dan wel ruim binnen die maand moeten reageren.

 

Link naar reactie
  • 0

Precies, zolang jij je aan jouw deel van de overeenkomst houdt, dus opgeleverd hebt en correcties wilt doen, hebben zij geen poot om op te staan.

 

Ik zou dit, iets subtieler, naar ze communiceren, en alsnog voorstellen, als ze daar behoefte aan hebben, de correcties te doen en de opdracht af te ronden. Pas dan heb je je helemaal van je taak geweten en kun je factureren.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit, iets subtieler, naar ze communiceren,

 

Ik ben niet zo'n voorstander van "subtiel". Geeft alleen maar onduidelijkheid. Mijn aanpak zou zijn, maar wie ben ik, een brief sturen of een email met "ik heb opgeleverd wat gevraagd is, ik ben bereid wijzigingen aan te brengen mits binnen een week gecommuniceerd, daarna beschouw ik dit werk als afgerond en stuur ik u de factuur". Dan netjes geformuleerd natuurlijk. Duidelijkheid is ook wat.

 

0.02

Link naar reactie
  • 0

Is er een opdracht bevestiging getekend? Staat er jou AV zoiets als:

 

Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 10.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is.

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

gewoon rekening sturen! Overigens: Als je rekening rechtens is, kun je alsnog (voor tot 3 maanden terug) een kredietverzekering afsluiten (bijv. coface of artradius). Dan is de rekening gedekt voor 80%, en de kredietverzekering neemt de incasso op zich! (aangenomen de klant voldoet aan de voorwaarden, dat kun je vooraf controleren)

Link naar reactie
  • 0

gewoon rekening sturen! Overigens: Als je rekening rechtens is, kun je alsnog (voor tot 3 maanden terug) een kredietverzekering afsluiten (bijv. coface of artradius). Dan is de rekening gedekt voor 80%, en de kredietverzekering neemt de incasso op zich! (aangenomen de klant voldoet aan de voorwaarden, dat kun je vooraf controleren)

 

Maar dat gaat natuurlijk niet op als er een lopend inhoudelijk geschil is.........

Link naar reactie
  • 0

Is een bericht als dit helder en to the point genoeg?

 

Beste

 

Deze gang van zaken bevreemdt mij zeer.

Begin april heb ik, conform briefing, teksten geleverd. U laat, na elf weken, weten niet tevreden te zijn over de stijl en de inhoud van de deze conceptteksten. Dat is geen probleem. Tekstschrijven is mijn vak; het is geen enkel probleem om de teksten te herschrijven zodat ze wel conform uw wensen zijn. Twee tekstherzieningen zijn bovendien bij de offerte inbegrepen. Wij maken gezamenlijk een afspraak om de herzieningen te bespreken. Dezelfde ochtend nog laat u weten dat u toch met een andere tekstschrijver in zee wenst te gaan.

 

Omdat ik al de nodige tijd in de opdracht heb gestoken en aan mijn verplichtingen heb voldaan, is een betaling van 70% van de geoffreerde prijs van toepassing.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Is er een opdracht bevestiging getekend? Staat er jou AV zoiets als:

 

Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 10.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is.

 

 

 

Dit staat er in de Algemene voorwaarden:

Wijziging van de opdracht

Indien de afnemer om welke reden dan ook de opdracht wijzigt, uitstelt of intrekt, dan is de leverancier niet verplicht teksten die nog niet gereed zijn te leveren. Hij heeft echter wel recht op betaling voor de tot op dat moment verrichte arbeid.

 

En er staat ook dat klachten binnen 2 weken dienen te geschieden (en dus niet na 10 of 11 weken)

 

Link naar reactie
  • 0

Is een bericht als dit helder en to the point genoeg?

 

Beste

 

Deze gang van zaken bevreemdt mij zeer.

Begin april heb ik, conform briefing, teksten geleverd. U laat, na elf weken, weten niet tevreden te zijn over de stijl en de inhoud van de deze conceptteksten. Dat is geen probleem. Tekstschrijven is mijn vak; het is geen enkel probleem om de teksten te herschrijven zodat ze wel conform uw wensen zijn. Twee tekstherzieningen zijn bovendien bij de offerte inbegrepen. Wij maken gezamenlijk een afspraak om de herzieningen te bespreken. Dezelfde ochtend nog laat u weten dat u toch met een andere tekstschrijver in zee wenst te gaan.

 

Omdat ik al de nodige tijd in de opdracht heb gestoken en aan mijn verplichtingen heb voldaan, is een betaling van 70% van de geoffreerde prijs van toepassing.

 

Met vriendelijke groet,

 

Niet meteen 30% toegeven. Als dat je ondergrens is kan je dat gebruiken tijdens je onderhandelingen. Als je al op 70% begint kan je alleen maar lager uitkomen.

 

Daarnaast is het denk ik wel even goed om concreet in te leiden:

 

- Wat is exact de opdracht (+offertenummer + datum akkoord etc)

- Wat is exact het feitelijke probleem: Klant belemmert voortgang en oplevering.

- Concreet stellen dat je het betreurt dat hij de opdracht niet mee wil afronden. Dat je er vanuit gaat dat de factuur netjes betaald wordt conform afspraak.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Dit staat er in de Algemene voorwaarden:

Wijziging van de opdracht

Indien de afnemer om welke reden dan ook de opdracht wijzigt, uitstelt of intrekt, dan is de leverancier niet verplicht teksten die nog niet gereed zijn te leveren. Hij heeft echter wel recht op betaling voor de tot op dat moment verrichte arbeid.

 

Nou volgens je AV heb je dus recht op betaling van het gedeelte dat je afgerond hebt. Je hebt nu in principe twee keuzes:

 

- Of je rond de opdracht in goed zakelijk overleg

- Of de opdrachtgever stelt je officieel in gebreke waarna je de tijd hebt dit verzuim op te lossen of te stellen dat de opdracht wordt afgesloten. Vervolgens kun je een factuur sturen met verwijzing naar je AV voor het gedane werk.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0
Dan netjes geformuleerd natuurlijk. Duidelijkheid is ook wat.

 

Dat is precies wat ik onder subtiel versta, in tegenstelling tot "stelletje halfgare idioten, betalen. NU!" :)

 

En er staat ook dat klachten binnen 2 weken dienen te geschieden (en dus niet na 10 of 11 weken)

 

Dan moeten ze helemaal niet zeuren. Ze kunnen nog aangeven of ze nu wel of niet gebruik willen maken van die twee correctierondes.

 

Zo nee dan is de klus klaar en kun je factureren (100% natuurlijk).

 

Zo ja, keurig corrigeren, en daarna 100% factureren.

Link naar reactie
  • 0

 

Vaststellen dat er een overeenkomst was.

 

Vaststellen dat je conform briefing geleverd hebt, en op tijd - toch?

 

Vaststellen dat de overeenkomst ruimte bood voor aanpassingen.

 

Vaststellen dat de klant daar elf weken lang niet naar gevraagd heeft.

 

Vaststellen dat je nog steeds bereid bent jou deel van de overeenkomst na te komen.

 

Vaststellen dat de klant altijd vrij is om de door jou geleverd teksten niet te gebruiken, maar dat hij daardoor niet ontheven is van betaling.

 

Strakke termijn voor schikkingsvoorstel bij de klant leggen, met dreiging om de hele kwestie nadien uit handen te geven.

 

Volg de regels die elders op het forum staan voor behandeling wanbetalers en denk om je dossier!!!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.