• 0

boete na boekenonderzoek belasting - wat nu?

hoi

 

ben sinds 2005 zelfstandig ondernemer en werkelijk waar ik pak alles aan, gewoon omdat ik het leuk vindt....

 

nou kreg ik 4 weken geleden een telefoontje van de fiscus dat ze een boekenonderzoek wilde doen, oke dacht ik wat moet ik ze laten zien, want zo chaotisch als ik ben en tergoede trouw naar andere ben ik gewoon heel veel kwijt en kan ik die man nix laten zien waaruit blijkt dat ik geld verdien.

 

kort gezegd ben ik gewoon de lul omdat ik zonder vestand van die zaken de belasting nu 85.000 moet betalen omdat ik jaren lang dacht dat ik het wel goed deed, nooit gedacht aan een adviseur, en nu lijkt het wel of ze me helemaal aan het doorspitten zijn en willen ze voor een 2e keer langs komen, omdat zoals hij zegt toch nog iets wil proberen te redden terwijl ik denk dat dat niet zo is.

 

wat kan doen en wat mag ik toe laten, ik heb geaccepteerd dat ik moet gaan betalen hoe weet ik nog niet, ik wil nu gewoon dat ze me de boete geven en me met rust laten zodat ik manieren kan gaan zoeken om dit op te lossen maar het lijkt wel of ze me aan het achtervolgen zijn met van alles en nog wat, meneer wist namelijk me te vertellen dat mijn zoon niet erkent is door zijn vader (heeft nix te maken met waar die voor komt) maar mag hij deze info hebben en gebruiken want ik voel me een beetje in het nauw gedrevn door hun.....

 

elk advies is welkom.

 

gr. stammie

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja Stammie,

 

Je maakt er een beetje een zooitje van. Ondernemen en niets administreren en dus (waarschijnlijk) geen belasting betalen, is vragen om problemen.

 

Heb je geen facturen opgesteld? Zijn er geen bankafschriften aan de hand waarvan het een en ander is te herleiden?

 

Als een ondernemer geen administratie bijhoudt, zal de belasting een schatting moeten maken van de genoten inkomsten en af te dragen BTW. Deze schatting moet wel redelijk zijn. Ze kunnen bv. kijken naar jouw bezittingen en bestedingspatroon en aan de hand daarvan een schatting van je inkomsten maken. Vervolgens worden er ambtshalve aanslagen opgelegd met 25% boete (want niet administreren is grove schuld).

 

Als je de ambtshalve aanslag te hoog vindt, kun je bezwaar aantekenen, maar dan moet je wel met een degelijke cijfermatige onderbouwing komen (en dat kan dus niet). Wellicht kan een goede boekhouder enigzins orde in de chaos scheppen. Als dat gebeurt is voor de 2de keer dat ze langskomen, sta je in ieder geval een stuk sterker. Maar zo'n boekhouder kost ook geld.

 

Vaak vergeet de fiscus bij het opleggen van een ambtshalve aanslag aftrekposten, zoals zelfstangenaftrek e.d. mee te nemen, dus ook dat moet je goed na laten kijken.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

Volgens mij worden je rechten en plichten besproken in de handleiding van de belastingdienst.

De exacte naamgeving weet ik zo even niet meer maar kan ik voor je nakijken als je wilt.

 

Ik heb ter voorbereiding van mijn start wel e.e.a. hierover gelezen.

Dat 2e bezoek zul je wel toe moeten staan maar ik kan me voorstellen dat je die heel goed wil voorbereiden en dat je wil redden wat er te redden is.

En natuurlijk heb je nu wel een administratie ingevoerd om deze ellende in de toekomst te voorkomen?

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

absoluut maar dat heeft al weinig zin want deze meneer heeft me al verteld dat hij mij uit de administratie haalt......

 

zelf zou ik graag willen weten wat ik wel en niet toe kan laten aangezien ik me nu heel opgejaagt voel en snap echt wel dat ik een boete moet betalen dat zal ik ook niet betwisten.

 

waar moet ik me op voorbereiden op in het 2e gesprek? hij wil dat er een persoon bij komt die mij af en toe helpt, en daar wil hij ook mee praten, ik weet niet of die persoon dat wilt en wat als die persoon dat niet doet wat voor consequenties heeft dat voor mij?? welke administratie wil hij zien, hij weet al dat ik nix voor heb heb behalve een aantal bonnen die dat bedrag nooit recht trekken???

 

bedankt iedergeval voor de reacties.

 

stammie

Link naar reactie
  • 0

Als de belasting de indruk heeft dat je zoveel verdiend hebt in twee/drie jaar om een aanslag van 85.000 euro op te leggen dan zou je wellicht genoeg verdiend moeten hebben om iemand te betalen om je boeken met terugwerkende kracht op orde te maken. Dat lijkt me sowieso de eerste prioriteit. Alleen al omdat je uit het gesprek met de inspectie allerlei rare signalen oppakt, zoals het gedoe met je zoon en het commentaar over iemand die je boekhouding doet. Die zal jij zelf moeten inschakelen, dus dan kun je meteen op zoek naar iemand die de inspecteur van repliek kan dienen. Niet uitstellen, meteen doen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

hij wil dat er een persoon bij komt die mij af en toe helpt, en daar wil hij ook mee praten,

 

Ik denk dat dat een goed plan is. Je hebt een administrateur nodig of een boekhouder die voor jou je administratie bijhoudt, daar kom je nu niet meer onderuit. De belastingdienst wil dan vaststellen wat voor iemand je inhuurt, en als dat een bona fide boekhouder is dan zal de belastingdienst meewerken om het goed voor je te laten aflopen. Ik ben net zo chaotisch als jij met boekhouden, ik heb al sinds ik onderneem een boekhouder die zowel zakelijk als prive mijn administratie en belastingen doet. Die man heeft me al zoveel geld bespaard. En hij weet hoe ik het hebben wil, dus hij valt me ook niet lastig met vragen waar ik toch geen antwoord op kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stammie

 

Als adviseur kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een fiscaal onderlegd iemand naast je zijde belangrijk is in deze situatie! Dus nu nog, voordat de aanslagen opgelegd worden. Hij kan beslist de te hete kolen uit het vuur halen! Bovendien getuigt het van jouw zijde van gezond verstand dat je er een adviseur bijhaalt. Dat is voor de fiscus een teken dat je ter goede trouw de zaken per heden voortzet.

 

Bovenal zal de fiscus bij een slechte en gebrekkige administratie zelf schattingen maken van jouw inkomen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze met een viertandige vork jouw omzet truven. Hoewel de bewijslast nu bij jou ligt, heeft de ontvanger nog steeds de plicht om zijn schattnig van jouw inkomen in redelijkheid te doen en te onderbouwen en juist daar valt op af te dingen!

 

Mooiste voorbeeld dat ik ooit had:

 

aangifte OB van een winkeltje in 2e hands kleding was te laat ingediend, dus volgde een naheffingsaanslag van 2,5 miljoen euro over dat kwartaal. De jaaromzet van dit winkeltje bedroeg 10.000 euro ex BTW.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.