Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
Galileo Masters is de naam van een competitie (inzending voor 31 juli) om ideeën te verzamelen voor locatiediensten met behulp van Europa's nieuwe satellietsysteem Galileo. De winnaar krijgt steun bij uitvoering, meldt Emerce. Voor de beste Nederlandse inzending is lokale steun toegezegd door Estec. Er zijn op HL vast belangstellenden, en misschien kunnen we een concept-coop starten.
Ik heb de voorwaarden niet gelezen, maar het lijkt logisch dat ideeën gebruik moeten maken van het satellietsignaal dat Galileo beschikbaar stelt. Daarmee is behoorlijk nauwkeurige locatiebepaling mogelijk, wat de basis is voor locatiediensten en proximity marketing. Dat signaal wordt reeds gebruikt in de satnav-services van TomTom en Garmin, terwijl ook steeds meer smartphones uitgerust worden met een gps-chip (de nieuwe iPhone bijvoorbeeld). Die dingen kosten binnenkort ongeveer een dollar en er zijn al chips waarop gps & gsm gecombineerd zijn - corrigeer me gerust, want ik ben geen techneut.
Die chips zitten dus niet alleen in navigators en mobiele telefoons, maar kunnen ook elders ingebouwd worden. Er bestaan bv child-finders, dog-finders en waarschijnlijk nog tal van andere finders. Car-finders, laptop-finders.
De meest bekende toepassing is navigatie, waarbij de locatie (coördinaten) gebruikt worden om een plek op de map te bepalen (hier ben u) en eventueel een route uit te stippelen naar het reisdoel (hier wil u zijn). Daarvoor zijn kaarten nodig, en die worden nu geleverd door Tele Atlas en Navteq. Daar maakt ook Google gebruik van.
Een logische stap daarna zijn gidsen. Een gids is vooral van belang voor mensen die in een vreemde omgeving zijn (we besteden circa 90% van onze tijd in vertrouwde omgeving) en te voorspellen is dat toekomstige gidsen gemaakt worden op basis van aanbevelingen van mensen met overeenkomende interesses en belangen. Daar valt nog heel wat te ontwikkelen...
Een andere toepassing is social mapping, een soort van mobiele Hyves waarmee vriendengroepen op locatie contact kunnen houden en zoeken. In Amerika is Loopt een grote aanbieder: Where You At?. Zoek ook eens op Bluesense...
En dan zijn er nog location based games.
Of sociaal wenselijke toepassingen: voor het onderwijs bijvoorbeeld.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)