• 0

Definitie beroepsvervoer - ivm investeringsaftrek

Hoi,

 

Ik had een vraag. Personen auto's zijn uitgesloten van investeringsaftrek, tenzij het gaat om beroepsvervoer over de weg. In een discussie uit 2007 zag ik dat Deepack aangaf dat in sommige gevallen wel investeringsaftrek toegepast kan worden op de aanschaf van een personenauto.

 

Indien iemand een personenauto aankoopt voor een koeriersdienst mag hij dan wel of niet investeringsaftrek toepassen?

 

Hopelijk kan iemand me verder helpen.

 

gr

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien iemand een personenauto aankoopt voor een koeriersdienst mag hij dan wel of niet investeringsaftrek toepassen?

Nee, personenwagens zijn uitgesloten van investeringsaftrek, met uitzondering van taxi, verhuur met bestuurder en leswagen autorijscholen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, het is en blijft een personenauto. Er is ook jurisprudentie over lesauto's. Ook voor lesauto's kan geen investeringsaftrek geclaimd worden. De regels zijn aan de strenge kant. Maar als je kennis een koeriersbedrijf begint, waarom koopt hij dan geen busje? Geen BPM en lager tarief MRB en in zo'n busje kun je veel meer kwijt. Komt m.i. ook professioneler over als koeriersbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Dat een auto op grijs kenteken wel investeringsaftrek geeft, is een oud misverstand dat een beetje in stand gehouden wordt door de literatuur: het woord bestelbus wordt vaak vervangen door grijs kenteken, waardoor men denkt dat het voor alle grijze kentekens is. De IB wet zoekt echter aansluiting bij de BPM wet voor wat een personenauto is:

 

a. auto’s met een laadruimte die ten minste 130 cm hoog en 200 cm lang is;

 

b. pick-ups met een open laadbak die ten minste 125 cm lang is;

 

c. auto’s waarvan de laadruimte ten minste 25 cm hoger is dan de bovenkant van het portier van de bestuurder (verhoogd dak). De laadruimte moet ten minste 98 cm hoog en 125 cm lang zijn, mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en deze ruimte moet van het bestuurdersgedeelte zijn afgescheiden door een vaste wand die ten minste 30 cm hoog is;

 

d. auto’s zonder verhoogd dak waarvan de laadruimte ten minste 98 cm hoog en 125 cm lang is. De laadruimte mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en deze ruimte moet van het bestuurdersgedeelte zijn afgescheiden door een vaste wand over de volle hoogte en breedte van de auto. In deze wand is een vast raam van 40 cm hoog (breedte naar keuze) toegestaan;

 

e. auto’s met een dubbele cabine die ten minste 130 cm hoog is. De laadruimte moet met een vaste wand zijn afgescheiden van de bestuurdersruimte. In deze wand is een vast raam van 40 cm hoog (breedte naar keuze) toegestaan. De laadruimte mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en moet over een lengte van ten minste 150 cm ten minste 130 cm hoog zijn. De lengte van de laadruimte moet ten minste tweederde van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben gehad als er geen dubbele cabine was. Als de dubbele cabine lager dan 130 cm is, geldt als extra eis dat de laadruimte meer dan twee keer zo lang is als de bestuurderscabine;

 

f. pick-ups met een dubbele cabine die wat de cabine en de lengte van de laadruimte betreft aan dezelfde eisen voldoen als genoemd onder e. hiervóór.

 

Wellicht dat je onder punt d. toch nog voor investeringsaftrek in aanmerking komt. Hangt van type auto af, maar ik betwijfel het. Bovendien moet de laadruimte echt afgescheiden zijn van het passgiersdeel. Dit kun je niet zomaar zelf doen, vereist volgens mij een RDW keuring!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is al een oud topic maar voor mij wel actueel.

Als ik als zzp'er een pickup met open bak koop en die gebruik voor woon/werk verkeer en om wat spullen heen en weer te rijden heb ik dan recht op investeringsaftrek?

Ik draai er geen omzet mee o.i.d.

Link naar reactie
  • 0

@MartS: Er is kennelijk geen sprake van beroepsvervoer, want het vervoer in deze is een middel (verplaatsen van eigen goederen) en geen doel (tegen vergoeding vervoeren van personen of goederen). Als de pickup als personenauto kwalificeert (je geeft geen details), is er geen recht op investeringsaftrek (behalve ingeval van zeer zuinige personenauto's).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@MartS: Er is kennelijk geen sprake van beroepsvervoer, want het vervoer in deze is een middel (verplaatsen van eigen goederen) en geen doel (tegen vergoeding vervoeren van personen of goederen). Als de pickup als personenauto kwalificeert (je geeft geen details), is er geen recht op investeringsaftrek (behalve ingeval van zeer zuinige personenauto's).

 

ik kwalificeer de pickup als bestelwagen met open bak.

Hij heeft een grijs kenteken.

Wat moet ik zien als beroepsgoederenvoer?

De belastingdienst is daar niet duidelijk in.

Moet ik er daadwerkelijk omzet mee draaien of niet?

Als ik spullen van mijn eigen eenmanszaak,in dit geval een transportbedrijf, vervoer voldoe ik dan aan de eis?

Als ik een vrachtwagen koop en die werkeloos in de hoek zet heb ik namelijk wel recht op investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Niet jij, maar art. 3 Wet BPM bepaalt wat een bestelauto is en wat een personenauto is. ;)

Grijs kenteken heeft daar niet zoveel mee te maken, het gaat om de afmetingen. Bij een personenauto geldt als eis dat deze moet zijn bestemd voor beroepsvervoer over de weg (staat hij uiteindelijk werkeloos in de hoek, dan verandert dat op zich niets aan de bestemming. Bij een bestelauto en een vrachtwagen geldt deze aanvullende eis van beroepsvervoer niet.

 

Als je betaald wordt om goederen van A naar B te brengen, dan is dat beroepsvervoer. Als jij zelf wilt dat de goederen van A naar B gaan, dan is er geen sprake van beroepsvervoer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Niet jij, maar art. 3 Wet BPM bepaalt wat een bestelauto is en wat een personenauto is. ;)

Grijs kenteken heeft daar niet zoveel mee te maken, het gaat om de afmetingen. Bij een personenauto geldt als eis dat deze moet zijn bestemd voor beroepsvervoer over de weg (staat hij uiteindelijk werkeloos in de hoek, dan verandert dat op zich niets aan de bestemming. Bij een bestelauto en een vrachtwagen geldt deze aanvullende eis van beroepsvervoer niet.

 

Als je betaald wordt om goederen van A naar B te brengen, dan is dat beroepsvervoer. Als jij zelf wilt dat de goederen van A naar B gaan, dan is er geen sprake van beroepsvervoer.

 

Als er op het kenteken bedrijfsauto staat dan voldoe ik toch aan de wettelijke eisen? Dat staat namelijk ook op het kentekenbewijs van een vrachtwagen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet ik trouwens beroepsvervoer verrichten om kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe te passen?

 

Op een nwe servicewagen of de bus van een glazenwasser is ook geen beroepsvervoer van toepassing en die kunnen ook investeringsaftrek toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Die uitleg had ik al gegeven:

Bij een bestelauto en een vrachtwagen geldt deze aanvullende eis van beroepsvervoer niet.

 

Of de omschrijving op het kenteken voldoende is, weet ik niet. Ik heb geen idee waar die omschrijving op is gebaseerd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt het over beroepsgoederenvervoer en ik over beroepsvervoer.

??? Jij bent de enige in dit topic die beroepsgoederenvervoer noemt...

De pickup voldoet kennelijk aan de eisen voor een bestelauto, dus is het geen personenauto en dus geldt niet de eis dat hij bestemd moet zijn voor beroepsvervoer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja ik noem het zo omdat jij het over vervoer van goederen tegen betaling hebt. Dan spreek je toch van beroepsgoederenvervoer. We begrijpen elkaar verkeerd. Ik vind het af en toe wat lastig communiceren via een forum,face to face gaat meestal wat makkelijker als er verschil van inzicht is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@MartS

 

Je hebt een pickup met open laadruimte. Dan wijs ik dus terug naar mijn bericht van 21 juli 2008:

b. pick-ups met een open laadbak die ten minste 125 cm lang is;

 

Een dergelijke auto valt dus onder de criteria voor de investeringsaftrek.

 

Als je die auto (terecht) op de balans van de onderneming hebt staan, dan geldt de investeringsaftrek.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.