Vinden jullie dit een zinvolle ontwikkeling? Ik heb zo mijn twijfels. Zelf ben ik een grote voorstander van Thin Clients, lichte computers met alleen een browser die gebruik maken van web based applicaties, maar dat gaat in landen met beroerd internet niet goed werken.
Microsoft-loze desktop is voor Derde Wereld
Categorie Media, internet & ICT
IBM mikt met zijn Microsoft-loze desktopomgeving vooral op ontwikkelingslanden. In opbloeiende regio’s is vaak weinig budget én nog geen voorgaande ict-ervaring of -installaties.
IBM laat weten dat het zijn Microsoft-loze desktopomgeving heeft gemaakt voor landen in opbloeiende markten, zoals Rusland en Azië. De zogeheten Open Collaboration Client Solution (OCCS) van IBM is ontwikkeld in reactie op vraag van cio’s van grote ondernemingen en overheidsorganisaties in Rusland. Daaronder bevinden zich de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot en het ministerie van Defensie. Die willen goedkope systemen die zijn gebaseerd op open standaarden.
Hetzelfde geldt voor de Nederlandse overheid, die in navolging van het actieplan Heemskerk, een desktopomgeving op basis van open standaarden gaat invoeren. Dit project GOUD (gezamenlijke ontwikkeling van een uniforme rijksdesktop) gaat om een gestandaardiseerde omgeving voor 21.000 ambtenaren. Getronics PinkRoccade heeft de aanbesteding voor de rijksdesktop gewonnen. De dienstverlener levert daarbij juist Microsoft-producten als Windows Vista en Office 2007.
Notes en Symphony op Linux
De Microsoft-loze desktopomgeving van IBM bestaat uit diens groupware Lotus Notes, im-software (instant messaging) Sametime en het gratis kantoorpakket Symphony. Die applicaties draaien dan op een desktopuitvoering van Linux. IBM heeft daarvoor wereldwijde samenwerkingen gesloten met leveranciers Red Hat, Novell en Canonical (Ubuntu). IBM stelt dat systemen op basis van deze opensource oplossing ongeveer de helft kosten van Windows-desktops.
De OCCS is al in beperkte mate verkrijgbaar in Europa. Dat is tot op heden alleen via lokale resellers die leveren aan kleine en middelgrote ondernemingen. IBM’s hoofddoel is dus echter de markt van groeilanden. De Chinese pc-producent Lenovo wil al meedoen aan deze desktopomgeving zonder Microsoft-software. Lenovo kocht in 2004 de pc-divisie van IBM.
Bron: Computable
Zelf ben ik een grote voorstander van Thin Clients, lichte computers met alleen een browser die gebruik maken van web based applicaties, maar dat gaat in landen met beroerd internet niet goed werken.
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Nils de Witte
van www.updaid.nl
Vinden jullie dit een zinvolle ontwikkeling? Ik heb zo mijn twijfels. Zelf ben ik een grote voorstander van Thin Clients, lichte computers met alleen een browser die gebruik maken van web based applicaties, maar dat gaat in landen met beroerd internet niet goed werken.
Zelf ben ik een grote voorstander van Thin Clients, lichte computers met alleen een browser die gebruik maken van web based applicaties, maar dat gaat in landen met beroerd internet niet goed werken.
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16646-microsoft-loze-desktopomgeving-van-ibm/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
40 antwoorden op deze vraag