• 0

Zakelijke auto importeren

Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe auto.

De huidige auto rij ik prive, en ik schrijf hier 19ct/km voor.

 

Nu ben ik opzoek naar een andere auto die op het bedrijf wordt gezet.

Is het ook mogelijk om dan een jonge auto uit Duitsland te importeren? En deze zakelijk op de balans te zetten?

 

Zijn er dan nog zaken waar je rekening mee moet houden? Hoe zit het dan met de BPM / BTW?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Importeren is geen probleem, ik weet hoe dat gaat.

 

Alleen met op de balans zetten bedoel ik: Zijn er nog kosten aftrekbaar aan het importeren van een auto?

Je koopt een auto in duitsland (Daar zit BTW op neem ik aan). Als bedrijf hoef je die BTW toch niet te betalen?

Vervolgens komt de auto in Nederland, dan gaat ie naar de RWD om gekeurd te worden. Vervolgens ga je door naar de douane voor het BPM gedeelte. Over de BPM die zij bepalen betaal je BTW.

 

Is dit BTW dan ook weer aftrekbaar bijvoorbeeld? Ik vraag me in het algemeen af of er ook ondernemers zijn die dat gedaan hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zet hem op je balans op dezelfde wijze als je lap-top. Inderdaad kun je hem afschrijven (5 jaar?) en alle kosten afschrijven behalve bekeuringen ANDERE dan parkeerbelastingboetes. (je hoeft niet 2x belasting betalen). Je moet wel bij je inkomen een bijtelling maken, het equivalente van "door de werkgever ter beschikking gestelde auto" (heet ander, ben de naam kwijt). Het mag echter niet meer zijn dan je totale kosten (in de praktijk zal het bitter weinig voorkomen). Het spreekt vanzelf dat alle BTW terug gevorderd wordt, want bedrijfskosten. Maar misschien loop ik achter.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe auto.

De huidige auto rij ik prive, en ik schrijf hier 19ct/km voor.

 

Nu ben ik opzoek naar een andere auto die op het bedrijf wordt gezet.

Is het ook mogelijk om dan een jonge auto uit Duitsland te importeren? En deze zakelijk op de balans te zetten?

 

Zijn er dan nog zaken waar je rekening mee moet houden? Hoe zit het dan met de BPM / BTW?

 

 

 

Dag jjbakker,

 

Voor de BTW is dit een intracommunautaire verwerving. Alleen bij nieuwe auto's is NL BTW verschuldigd. In dit geval (jonge auto, dus gebruikt) moet je de BTW aangeven als inkomen bij vraag 4b en aftrekken als voorbelasting bij vraag 5b. Per saldo dus BTW neutraal.

 

BPM is verschuldigd over de NL cataloguswaarde voor dezelfde auto in NL. Wegens het gebruikt zijn, krijg je wel korting op de BPM. De staffel daarvoor staat hier: http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html#P334_33891

 

De laatste paragraaf is belangrijk. Er zijn keuzes te maken over wat voordeliger is. Goed lezen dus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Veel te laat bedacht ik dat je het misschien over een tweedehandse auto hebt. Je fiscale IB bijtelling gaat WEL over de cataloguswaarde van een NIEUWE auto in Nederland. Het zou dan de kool wel eens de sop niet waard kunnen zijn.

 

Avé Karel

 

Karel, geeft niet, had ik misschien wat duidelijker moeten verwoorden. De prijzen van de in duitsland 2e hands auto's zijn zeker in het wat duurdere segment (vanaf een 25k) beduidend lager dan in Nederland. Je hebt al gauw een voordeel van duizenden euro's als particulier zijnde. Voor een bedrijf lijkt me dit dan niet anders.

Link naar reactie
  • 0

Beste jjBakker, Best Joost,

 

Ik theoriseer, Joos weet waarschijnlijk de zaken wat nauwkeuriger. De bijtelling in je IB komt na 5 jaar neer op de bijtelling van de waarde van een compleet nieuwe auto, volgens NL-cataloguswaarde. Aangezien je nooit meer dan 100% belasting betaalt kan deze bijtelling niet resulteren in een additionele belastingplicht van de volle waarde. Je bent wel enigermate zuur als je door de bijtelling in een hoegere schijf komt. Mischien moet je opnieuw overwegen of je de auto op de zaak wilt zetten of in privé houden en een km-vergoeding vragen. Voor zover ik weet mag je elk willekeurig bedrag per km vragen, de fiscus laat 0,19 ongemoeid. De gereden kilometers moet je wel gedocumenteerd claimen. Over de overige betaal IB en je zou best eens beter af kunnen zijn.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik zit qua IB al in de hoogste schaal, dus dat randje gaat hij 'gelukkig' niet over.

 

Ik was overigens ook nog niet bekend met de 75% regeling. Ik moet ergens even een rekenvoorbeeld vandaan halen om te kijken wat het beste is..

 

A prive / 19ct schrijven

B Zakelijke auto kopen

C Zakelijke auto leasen

 

Dat zijn volgens mij de opties. Evt optie D is prive een auto kopen, en zakelijk 1. Alleen dat is waarschijnlijk het allerduurst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat D) persé duurder is, hangt van vele factoren af die jij zelf kent. Stel je betaalt 0,35 per km, dan moet je dus de additionele 0,16 bij je inkomen trekken. Het is een natuurlijke reken-wet, dat hoe duurder een auto des te minder soelaas de losgelaten 0,19 biedt. maar bedenk dat als je in de hoogste schijf en een dure auto hebt de bijteliing (ter beschikking gestelde auto) ook enorm inhapt, het additionele inkomen ad 0,16/km, zou best eens gunstiger kunnen uitpakken. Rekenen jjbakker.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer een ondernemer 95 % van de keren dat het onderwerp aan bod komt om:

 

of een auto te leasen via de zaak

of een auto prive aan te schaffen en km declaratie te gaan voeren

 

Een auto op de balans zetten heeft veel nadelen (oa waardevermindering in zeer korte tijd en onvoorzien uitgaven op termijn) dat een leaseauto vele malen beter is. Tel daarbij op dat er voldoende Nederlandse bedrijven zijn (ik ken er een paar) die auto's uit dld (jong gebruikt) aanbieden in de lease, is de keuze snel genaakt lijkt me.

 

succes met je keuze

 

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer een ondernemer 95 % van de keren dat het onderwerp aan bod komt om:

 

of een auto te leasen via de zaak

of een auto prive aan te schaffen en km declaratie te gaan voeren

 

Een auto op de balans zetten heeft veel nadelen (oa waardevermindering in zeer korte tijd en onvoorzien uitgaven op termijn) dat een leaseauto vele malen beter is. Tel daarbij op dat er voldoende Nederlandse bedrijven zijn (ik ken er een paar) die auto's uit dld (jong gebruikt) aanbieden in de lease, is de keuze snel genaakt lijkt me.

 

succes met je keuze

 

 

Tja, voor starters zou ik dat zeker aanraden, al was het alleen maar om de aanslag op je bankrekening als je zakelijk koopt of de risico's.

 

Ben je echter als bedrijf voldoende kapitaal krachtig, dan is zakelijk kopen (dus geen lease) vaak een goede optie:

- geen leasemaatschappij die ook geld moet verdienen;

- op de auto wordt afgeschreven (in de eerste 3 jaren relatief weinig, maar de laatste 2 relatief veel)

- auto's hebben vaak een langere garantie dan 1 jaar, dus qua risico's valt het wel mee

- idem omdat auto's nu eenmaal beter gemaakt worden.

- je hebt geen contract aan je broek waar je 5 jaar aan vast zit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

wat te denken van je werkkapitaal? Bij leasen is dat een stukje hoger dan bij aanschaf van een auto lijkt me.

 

en bij starters zou ik zeggen; koop eerst een oudere auto (ipv een leasecontract van 3 - 5 jaar) of lease een auto waarop nog een aflopend contract zit van een maand of 6 - 9.

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

@import-autos: Het zou mooi zijn als je inhoudelijk op een bericht kunt reageren in plaats van er een persoonlijk reclameblokje van te maken. Bovendien is dit ook niet echt een actief topic meer.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.