• 0

zzp-er direct lange tijd intern

Vanaf Januari ga ik weer voor mezelf beginnen als eenmanszaak en heb een eerste grote opdracht al binnen. Nu vereist deze opdracht dat ik minimaal een half jaar (max een jaar) intern zit. Hierbij krijg ik dus een situatie waarbij ik een enkele opdrachtgever heb voor langere tijd en weet nog niet in hoeverre ik tijd zal hebben om andere opdrachten te doen.

 

Hoe voorkom ik dat dit niet wordt gezien als verkapt loon en kan ik deze opdrachtgever wel gewoon wekelijks factureren (er zijn geen vaste maandbedragen, is afhankelijk van de opdracht)

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken fiscaal gezien?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496

 

Jij hebt geen probleem alleen je opdracht (werk-) gever kan opdraaien wanneer een mogelijk fiscaal dienstverband wordt aangetoont. Wellicht zal de opdrachtgever een VAR verklaring willen hebben maar dit is alsnog geen absolute vrijwaring.

 

Adverteren voor je toko zou ook moeten helpen. Belangrijkste is dat je aantoonbaar voor eigen rekening en risico werkt en dat kan je op meerdere manieren via je administratie aantoonbaar maken.

 

l8r Ed

Link naar reactie
  • 0

Ik zal ook gewoon aan verdere acquisitie doen om in te plannen nadat deze opdracht is opgeleverd, en na 2-3 maanden zal ik al tijd hebben om meerdere opdrachten op te pakken naast deze grote opdracht. Wil gewoon niet het gevaar lopen dat ik bij het uitblijven van een andere opdracht problemen krijg bij de belastingdienst.

 

Als ik dus aantoonbaar meer doe dan gewoon 9 tot 5 draaien bij dit andere bedrijf dan hoef ik niks te vrezen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

9 - 5 maakt niets uit. Waar bijvoorbeeld naar gekeken wordt is omzet. Als jij in 1 jaar 3 opdrachtgevers hebt gehad, maar 90% van je omzet loopt via 1 van de drie opdrachtgevers zullen er ook al belletjes gaan rinkelen. Als je dat na 2 - 3 maanden kunt voorkomen door flink aan andere opdrachten te gaan werken en daar flink te kunnen omzetten, dan zullen er al minder alarmbelletjes gaan rinkelen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zal de opdrachtgever een VAR verklaring willen hebben maar dit is alsnog geen absolute vrijwaring.

 

 

 

Hoi Ed

 

De VAR werkt tegenwoordig zo dat als een VAR-WUO onterecht afgegeven blijkt, dat de belastingheffing dan bij de ondernemer komt te liggen en niet bij de opdrachtgever. Niet geheel zonder risico dus!

 

@TS: zoek eens op 'VAR' op dit forum. Dan vind je veel info over jouw positie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Moet maar eens de belastingdienst hierover contacteren, deze opdracht zou een goede starters-boost zijn en me de zekerheid geeft om bijna direct rendabel te draaien. Het zou vreemd zijn als de belastingdienst je zal beperken om een gezond bedrijf op te starten.

 

Misschien dat ik de gok maar moet nemen op meerdere grote opdrachten in het eerste jaar.. ondernemersrisico :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Ik heb zelfs meegemaakt dat bij 1 van mijn opdrachtgevers (voor mij een kleintje) de fiscus aan de zijde van de opdrachtgever ging bepalen dat er sprake was van een dienstbetrekking ondanks mijn VAR-winst. Een levendig gesprek hierover gehad met de fiscus. De inspecteur van mijn regiokantoor hield vol dat mijn VAR-wuo terecht was afgegeven en de opdrachtgever vrijwaarde terwijl de inspecteur van het kantoor van de opdrachtgever van mening was dat sprake was van een dienstverband. En ik heb over het betreffende jaar wel 10 opdrachtgevers. Het is vaak maar net wie je treft. Uiteindelijk in goed overleg opgelost.

Als je in gesprek gaat met de fiscus, wat overigens is aan te raden, laat dan hun standpunt ook schriftelijk vastleggen.

Succes!

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Ik heb zelfs meegemaakt dat bij 1 van mijn opdrachtgevers (voor mij een kleintje) de fiscus aan de zijde van de opdrachtgever ging bepalen dat er sprake was van een dienstbetrekking ondanks mijn VAR-winst. Een levendig gesprek hierover gehad met de fiscus. De inspecteur van mijn regiokantoor hield vol dat mijn VAR-wuo terecht was afgegeven en de opdrachtgever vrijwaarde terwijl de inspecteur van het kantoor van de opdrachtgever van mening was dat sprake was van een dienstverband. En ik heb over het betreffende jaar wel 10 opdrachtgevers. Het is vaak maar net wie je treft. Uiteindelijk in goed overleg opgelost.

Als je in gesprek gaat met de fiscus, wat overigens is aan te raden, laat dan hun standpunt ook schriftelijk vastleggen.

Succes!

 

Is dit voor of na 1 januari 2005 gebeurd?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

pff wordt moeilijk, heb vanuit mijn beroepenveld alleen maar te maken met langere plaatsing intern. Zal altijd minimaal 1 maand bij iemand intern moeten zitten. Dus hoe dat wordt bekeken..

 

 

Hoi mlourens

 

Dit hoeft geen probleem te zijn. Ook als zelfstandige ben je in staat om langere opdrachten aan te nemen. Zolang die opdrachten maar bij verschillende opdrachtgevers zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Ik heb zelfs meegemaakt dat bij 1 van mijn opdrachtgevers (voor mij een kleintje) de fiscus aan de zijde van de opdrachtgever ging bepalen dat er sprake was van een dienstbetrekking ondanks mijn VAR-winst. Een levendig gesprek hierover gehad met de fiscus. De inspecteur van mijn regiokantoor hield vol dat mijn VAR-wuo terecht was afgegeven en de opdrachtgever vrijwaarde terwijl de inspecteur van het kantoor van de opdrachtgever van mening was dat sprake was van een dienstverband. En ik heb over het betreffende jaar wel 10 opdrachtgevers. Het is vaak maar net wie je treft. Uiteindelijk in goed overleg opgelost.

Als je in gesprek gaat met de fiscus, wat overigens is aan te raden, laat dan hun standpunt ook schriftelijk vastleggen.

Succes!

 

Is dit voor of na 1 januari 2005 gebeurd?

 

Dit speelde drie maanden geleden!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waaneer het in de aard van de werkzaamheden ligt dat er vaak grote opdrachten zijn, waardoor je niet vaak meer dan 1 opdrachtgever tegelijk hebt, dan is dit normaal geen probleem en krijg je gewoon (terecht) je VAR-Winst.

 

Uiteraard zijn er - zoals bij iedere (grote) werkgever - ook bij de Belastingdienst enkele medewerkers die op een wat aparte manier met hun werk omgaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik houd wel van doortastendheid ;)

 

Voorlopig heeft de inspecteur van de opdrachtgever zijn standpunt opgeschort tot 1 januari. Mogelijk volgt dus in het najaar nog een rondje. Op zich zijn de contacten met de fiscus constructief dus kom ik er liever in goed overleg uit dan met een procedure. Overigens gaat dit nog een beperkt aantal andere zelfstandigen met VAR-wuo die voor dezelfde opdrachtgever werken aan.

Mocht het tij keren en de standpunten zich verharden dan zal ik je aanbod in gedachten houden!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Overigens... wat zijn de voordelen van PZO t.o.v. FNV-zzp?

Ja ik weet het, kan ik waarschijnlijk wel gaan nazoeken maar ik ben van nature lui in dit soort dingen. Ik snap wel dat je hier geen reclame mag maken anders maar even pb.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.