• 0

Omzetbelasting maar geen omzet

hoi mensen,

 

Ik ben vrij nieuw en erg onwetend over belastingzaken. Ik ben samen met een vriend begonnen met een bedrijf en we zijn nu echt aan het opstarten.

 

Nu heb ik een brief gekregen dat ik te laat was met het invullen van mijn omzetbelasting. Wij hebben nu alleen geen omzet gemaakt, dus vrij weinig om te betalen. Wat moet ik nu doen? Moet ik het bedrag betalen of moet ik bezwaar indienen. Ik kan hier niks over vinden

 

Ik hoor graag het antwoord, dank u.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dirk,

 

als ik het zo lees heb je meteen een boete gekregen van de blauwe brigade? Ik neem aan dat het gaat om enkele tientjes.

 

Als je een bedrijf start zul je je aan een paar spelregels dienen te houden. Vooral de belastingdienst is hier nauwkeurig in. Dus ook al heb je geen omzet gedraaid, altijd aangifte BTW doen. Dan vul je bij omzet namelijk simpelweg een 0 in.

 

Aan de andere kant laat je misschien wel geld liggen want van je kosten/inkopen/investeringen kun je het BTW deel terugvorderen. Meestal zorgt de eerste BTW aangifte dan ook voor een teruggave en dat geld kun je vervolgens weer gebruiken voor je zaak.

 

Al met al allemaal niet zo handig dus. Als boekhouden niet je ding is, besteed het dan uit, er zijn genoeg administratiekantoren die voor leuke tarieven je dit uit handen nemen. Ondertussen kun je door je ogen open te houden meer gevoel voor administratie ontwikkelen. Daarnaast wil zoeken op BTW hier op HL ook zeker helpen en natuurlijk is het Handboek Ondernemen van de BD een must.

 

Als jij een goede reden hebt om die blauwe enveloppen te negeren, dan kun je natuurlijk een mooi bezwaarschrift indienen. Anders de boete betalen en beschouwen als leergeld.

 

Welkom op HL, trouwens.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Hoi Duy,

 

Even ter aanvulling van het prima antwoord van Ard,

 

Ja, bezwaar maken. Eerst de juiste aangifte alsnog indienen met allemaal nullen! Daarna bezwaar maken (binnen 6 weken na dagtekening naheffingsaanslag) en verzoeken om de aanslag op nihil te zetten.

 

Je hebt nu namelijk een aanslag ontvangen zonder boete (als dit de eerste keer is) maar wel met een schatting van de omzet. Die schatting klopt niet (is immers nul) en daar kun je bezwaar tegen maken. Dan moet je dus wel eerst de juiste aangifte indienen. Ke kunt inloggen via de site van de belastingdienst met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je ontvangen hebt van ze.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

je zult wat meer uitleg moeten geven... waar ben je op in bezwaar gegaan? en wat was de uitspraak daarop? dat zal vermoedelijk alleen over de boete gaan?

 

Er bestaat geen jaaropgave voor de BTW. Als je wilt corrigeren kan dat via suppletie aangifte of gewoon via de normale aangifte als het om een klein bedrag gaat. Maar wat je het beste kunt doen hangt beetje af van het antwoord op je de vraag over het bezwaar..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.