• 0

Commissie op drukwerk?

Beste HL-ers,

 

Leuk en boeiend forum, veel info te vinden hier. ;) Zal er de komende maanden ook veel te zien zijn, aangezien een collega en ikzelf van plan zijn om op korte termijn een bedrijfje (rechtsvorm nog niet bekend ???) op te zetten. We gaan ons richten op bedrijven die o.a. kwalitatief en betaalbaar drukwerk nodig hebben, maar daar zal ik hier niet te ver op ingaan. Beiden zijn we nu in dienst bij een drukker en zijn voorlopig niet van plan om daar te vertrekken. We hebben door de week tijd genoeg (zeker in de nabije toekomst) om het naast dit dienstverband uit te voeren.

 

Het plan is nu om d.m.v. een commissie-constructie inkomsten op dit gebied te genereren (we hebben meer bronnen). Zo kunnen wij tegen een scherp tarief kwalitatief goed drukwerk leveren. Wij denken zelf aan een commissie-tarief van ca. 5% op een order die geplaatst wordt bij de drukkerij.

 

Graag hoor ik van jullie of het een goed idee is, deze constructie. En zo ja, wat je vind van het tarief... :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Het plan is nu om d.m.v. een commissie-constructie inkomsten op dit gebied te genereren (we hebben meer bronnen). Zo kunnen wij tegen een scherp tarief kwalitatief goed drukwerk leveren. Wij denken zelf aan een commissie-tarief van ca. 5% op een order die geplaatst wordt bij de drukkerij.

...

 

Ik begrijp niet goed wat het voordeel voor de klant is? Als de klant zelf naar de drukkerij gaat scheelt hem dat dan die 5%?

 

Of laat je de drukker 5% betalen van de order die jullie binnenbrengen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Die constructie wordt natuurlijk al veel toegepast. Er zijn volop drukwerkmakelaars actief. Die tarieven kun je zelf bedingen bij de aangesloten drukkerijen, maar dan zul je er iets voor moeten bieden. Een behoorlijk gevulde portefeuille bijvoorbeeld en zeer snelle betalingen. Dat betekent dat je enorm veel zult moeten acquireren en snel liquiditeit moet opbouwen.

 

Die 5% lijkt me niet irreëel, maar dat zal fluctureren lijkt me zo omdat je als drukwerkmakelaar altijd zeer concurrerend moet zijn. Bij grote oplagen zal het percentage eerder lager liggen. Maar dan is de vraag of je met Nederlandse drukkerijen voldoende aantrekkelijk aanbod kunt bieden. (Veel drukwerk verdwijnt naar Slowakije of Turkije, waar ze hun verdunners en inktrestanten nog gewoon in het riool kunnen storten.)

 

De vraag is waarin je je kunt onderscheiden. Is dat alleen maar prijs? Of ga je ook investeren door je klanten adviezen te geven? In dat geval moet je ook zien dat je die uren in de prijsmarge kunt verdisconteren. Al met al is het een volle markt volgens mij, je zult van goede huize moeten komen om je daar nog tussen te kunnen wringen.

 

Ik heb zelf het idee dat de tijd van makelen op dit terrein een beetje achter ons ligt. Opdrachtgevers (waaronder ikzelf) hebben meer en meer de behoefte contact te hebben met de drukkerij zelf en te weten hoe er wordt omgesprongen met de opdrachten. Voor stationary-producten valt dat wel mee, maar bij unieke producten is dat vervelend. Het is niet fijn om contact te hebben met iemand terwijl je weet dat die op zijn beurt de boodschap of vraag weer moet overbrengen naar een ander. Dan maar een paar procent meer betalen.

 

 

P.S.: jullie werkgever zal hier net blij mee zijn denk ik...

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor jullie antwoorden. Hier kunnen we wat mee. :)

 

@Fred: Wij laten die commissie inderdaad betalen door de drukker, dat is nu het idee. Dus zeg dat er normaal een toeslag van 15% over een order gaat, is dat voor de drukker nu 10%. De klant heeft niet direct een prijsvoordeel, je zit qua prijs namelijk gelijk. Maar aangezien we ons proberen te profileren als full-service partner kunnen we ons wel onderscheiden.

 

@René: Wellicht had ik toch wat meer moeten vertellen over de activiteiten. Dit 'drukwerk-verkopen' is een onderdeel van de totale werkzaamheden. Aangezien wij bij de drukker in dienst zijn hebben wij beiden veel grip op de zaak. We kunnen adequaat reageren op wensen van de klant en kunnen in een bijzonder geval zelfs met diegene aan de pers gaan kijken.

 

Onze inkomsten zullen we voornamelijk gaan halen uit concept-ontwikkeling, begeleiding en automatisering. Het wordt eigenlijk een full-service programma. Dat is dus ook één van onze speerpunten waar we mee proberen ons te onderscheiden van andere 'makelaars'. Andere punten zullen zijn: snelheid, flexibiliteit, kwaliteit en servicegerichtheid.

 

Tevens gaan we binnenkort eens om de tafel met onze werkgever, we willen voor hem ook 'werkgever' worden... ;D

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Tevens gaan we binnenkort eens om de tafel met onze werkgever, we willen voor hem ook 'werkgever' worden... ;D

 

 

 

Hoi dEX

 

Je vraag staat ten onrechte in het fiscale forum, maar je hebt wat antwoorden ontvangen, gelukkig. Voordat je de baas benadert, wees er zeer zeker van dat je:

1. zelf een onderneming hebt, die al goed genoeg draait en de concurrentie aankan (als je baas het vies wilt spelen, gaat hij op jacht naar jullie marktaandeel tegen tarieven die jullie met te weinig kapitaal niet kunnen matchen!);

2. geen relatie- en concurrentiebeding overtreedt!

 

Beide punten zijn cruciaal wil de opzet slagen. Begin met punt 2. Als je een arbeidsovereenkomst hebt, dan heb je of een relatiebeding (geen contact met opdrachtgevers van de baas voor 2 jaar na einde dienstbetrekking) en een concurrentiebeding (tijdens de arbeidsovereenkomst en 2 jaar erna geen eigen bedrijf beginnen dat concurreert met dat van de baas).

 

Heb je die honken bezet, dan is punt 1 erg belangrijk. Het laatste wat je wilt is de baas hiermee confronteren om daarna met lede ogen te aanschouwen hoe hij jullie klanten wegkaapt tegen een tarief waar jullie niet aan kunnen tippen omdat jullie banksaldo die slag niet toelaat (het zgn AH principe ofwel: wegconcurreren van de oppositie).

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De klant heeft niet direct een prijsvoordeel, je zit qua prijs namelijk gelijk. Maar aangezien we ons proberen te profileren als full-service partner kunnen we ons wel onderscheiden.

 

Klinkt mij een beetje vaag in de oren.

Persoonlijk vind ik het prettig als ik weet waar mijn spullen vandaan komen, en ik ook de mensen erbij ken. Inderdaad wat eerder opgemerkt werd, in van die ver weg landen wordt vaak een handje gelicht met het milieu. Vervolgens kan dan de EU weer miljoenen investeren om de grond schoon te maken. Daarbij denk ik dat lokale investeringen op termijn veel slimmer zijn. Uiteindelijk weet je pas of iets goedkoop is als het resultaat zijn dienst heeft gedaan.

 

Maar wat wordt er nou bedoeld met "Wij proberen ons te profileren ..." Profileren is leuk, en wat voor een ondernemer met erg weinig tijd goed kan zijn is een compleet grafisch product. Dus huisstijl, briefpapier, visitekaartjes, internetpagina's, stickers, beurspresentatie doeken, etc..

In mijn geval praat ik een uur met een grafisch ontwerper, bereid dat gesprek voor. Er wordt een ontwerp geleverd, en ik lever de files in bij een drukker van mijn keuze, lokaal ...en niet lang daarna is het resultaat er. Welk voordeel lever je voor mij? Geen, volgens mij. En ik heb dan ook nog een keer geen persoonlijk contact gehad met de mensen die het ontwikkelen, dus het netwerk voordeel heb ik ook al niet.

 

Als je een totaal plaatje aan producten voor grafische presentatie kan leveren, en daarover wordt commissie geheven, vind ik dat een voordeel hebben.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe al jaren zaken met Q-promotions in Tilburg.

 

Die verzamelen orders en gaan op elke dinsdag die orders (een behoorlijke hoeveelheid) uitbesteden bij een aantal drukkerijen. Dat kan een drukkerij over de grens zijn maar ook een om de hoek. Uiteraard bewaken ze de kwaliteit en zoeken een drukker die de gewenste kwaliteit en drukprocedé in huis heeft. Ze beoordelen ook de pdf die aangeleverd wordt en komen met vragen als ze denken dat iets beter kan. Ook voor DTP werk kan je bij ze terecht.

 

De voorwaarden zijn simpel. Order voor dinsdag plaatsen, vrijdag na 18.00 ophalen of laten bezorgen (gratis in een beperkte regio) en meteen afrekenen (Pin/Creditcard/Ideal). Jongens draaien super en hebben een tijd gehad dat ze het werk eigenlijk niet meer aankonden.

 

Ik noem nu Q-promotions maar er zijn diverse soortelijke bedrijven. Ik vergeet nog te melden dat ze ook nog eens erg goedkoop zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, excuses dat dit topic op de verkeerde plek staat. Waar had je hem gewild? (Edit: zie net dat 'ie verplaatst is, thanks!)

 

Terug komende op je punten:

1: Dat is iets wat hij zeker niet zal doen, ik vertrouw hem volledig. Dus ik ga niet van dit scenario uit.

2: Deze week zullen wij met onze werkgever gaan praten over evt. mogelijkheden. Ook om binnen de organisatie orders in het oog te houden voor 'onze' clientèle. Het is voor hem natuurlijk een kleine zorg minder; zoals ik dat nu inschat; het (druk-)werk sluizen we hier naar binnen en zorgt op die manier ook voor extra omzet binnen de tent.

 

@Stef In Form: Wij gaan zorgen dat we de klant op alle mogelijke (grafische) manieren kunnen bedienen. We gaan ook de hulp inroepen van een grafisch vormgever. En tevens heb ikzelf redelijk wat DTP-ervaring. Inderdaad is het de bedoeling dat we o.a. complete huisstijlen zullen gaan aanbieden. Het concept daarvoor zullen we alleen nog moeten opzetten. Aangezien wijzelf bij de drukker aan de slag zijn hebben we korte lijnen en kunnen we cliënten in een specifiek geval zelfs aan de pers laten komen kijken.

 

@Hans van Nijnatten: Dit zijn nu de antwoorden die me een beetje aanmoedigen! Hetgeen deze jongens doen spreekt mij zeer aan. Ook het idee van 'drukwerk-pakketten' is iets waar wij mee spelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.