• 0

PartnerPlusLease en privé benzine

Beste mensen,

 

hier even een vraag voor de creatieven ;D

 

Ik ben DGA van mijn eigen holding bv. Deze holding BV is weer voor 1/3 aandeelhouder van een werkmaatschappij. Vanuit de werkmaatschappij rijd ik een leaseauto, dus 25% bijtelling. De werkmij betaalt een managemnt fee aan de holding. De holding betaalt mijn salaris.

 

Na 4 jaar is het inmiddels weer tijd voor een nieuwe auto en heb mijn oog laten vallen op een leuke (en dus errug prijzige). Bij het shoppen viel echter ook mijn oog op een interessante optie: De PartnerPlusLease regeling: http://www.autoponlease.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=120

 

In het kort komt het erop neer dat de leasemij je de mogelijkheid geeft om, naast de zakelijke leaseauto, tegen dezelfde voorwaarden ook een auto prive te leasen. Door een nul kilometer administratie bij te houden op de zakelijke auto, komt de bijtelling geheel te vervallen!. Het geld wat je hierdoor dus niet aan Dhr. Bos hoeft te betalen, gebruik je om een 2e auto voor je partner te leasen. Kortom, voor zo'n beetje hetzelfde geld rijdt je 2 nieuwe auto's i.p.v. één,. Bijkomend voordeel is dat de zakelijke auto veel minder kilometers gaat rijden en het leasecontract voor de werkmij dus stukken goedkoper wordt.

 

Ik zie één addertje, en dat is de benzine voor de privé kilometers. Normaal rijdt ik (vrijwel) al mijn privé kilometers in de auto van de zaak en tank dus zakelijk met de tankkaart van de werkmij. In de nieuwe situatie zou ik alle privé kms in de privé leaseauto gaan rijden en dus de benzine ook volledig uit privé moeten betalen (Van geld dat dus al een keer via de IB is belast).

 

Mijn vraag is: zijn er mogelijkheden om de benzinekosten en/of BTW hierover toch (gedeeltelijk) in de zakelijke sfeer te trekken (in mijn holding)?

In principe zou het mogelijk moeten zijn om de vergoeding die de werkmij aan mijn holding betaalt, te verhogen met het bedrag dat op de lease van de zakenauto bespaard wordt (die veel minder kms rijd doordat er niet meer privé mee gereden wordt). Dat levert geld op in de werkmij. Maar, hoe kan ik deze belastingtechnisch gebruiken voor privé benzine zonder dat er loonbelasting over wordt geheven? Ook zou het helemaal fantastisch zijn om (75% van) de BTW terug te kunnen vorderen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rare leaseconstructie. Je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe auto op de zaak kopen, of bij een willekeurige leasemaatschappij een auto leasen. Voor prive of je vrouw koop je een tweedehands auto (of bij een andere leasemaatschappij een auto) en die gebruik je vervolgens helemaal prive. Waar het op neer komt is dat je een kilometerregistratie bij houd, maar verder is het volgens mij niets nieuws.

 

Van een prive auto kun je volgens mij moeilijk de kosten als zakelijk zien. Als ik jou was zou ik toch kijken naar andere opties om te besparen.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Sjeiz

 

De BTW op de prive brandstof kan inderdaad niet via de holding! Die auto wordt namelijk niet zakelijk gebruikt.

 

Daarnaast heb je dan dus een kleine auto privé. Dus ook voor vakanties. En dan ook nog een beperkte kilometrage. Bij 12,5K per jaar, blijft er na een goede Europese vakantie maar 8K over. Vraag je dus ook af hoeveel KM's je privé rijdt.

 

Ik vind de constructie nogal een schreeuwerig geklutst ei van Columbus.

 

Andere optie:

Lease die dure auto en rij die privé. De bijtelling kun je verlagen naar nihil, door een eigen bijdrage gelijk aan de bijtelling. Daardoor krijgt de BV extra inkomen in de vorm van die eigen bijdrage. Dat keer je als dividend uit.

 

Auto 60K --> bijtelling is € 15.000 (zonder eigen bijdrage bij 52% IB dus 7.800 netto)

Eigen bijdrage ook € 15.000

 

Bijtelling = nihil.

 

Dit kost je dus 15K netto, maar dat bedrag ontvangt jouw BV. Als je dat weer als dividend uitkeert, dan betaal je 20% vennootschapsbelasting en 25% belasting over het dividend (15% dividend en 10% in box 2). Samen 40% (eerst 20% eraf en van het restant 25% eraf), zodat je netto 9.000 overhoudt (15K - 6K).

 

Dan kost de auto je netto dus 6.000 ipv 7800 in de IB.

 

Een andere optie is (als daar ruimte voor is) het salaris te verhogen i.c.m. een eigen bijdrage. De salarisverhoging moet dan netto evenveel opleveren als de eigen bijdrage. Dan betaal je in de LB dus geen eigen bijdrage voor de auto en is het inkomenseffect privé nihil (de eigen bijdrage wordt netto immers gecompenseerd door het hogere salaris).

 

De BV neemt een hogere salarislast en kan over een hoger salaris ook nog pensioen opbouwen.

 

Maar nu ga ik er wel erg diep op in. Voor een betere uitwerking, kun je me ook PM-en of emailen via mijn profiel.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Alvast dank voor jullie reacties!

 

Ik begrijp dat ik de benzine niet zakelijk kan aanmerken, maar als ik de benzine via de holding vergoed, dan zal de fiscus deze aan het eind van het jaar toch als dividend aanmerken (en dus tegen een lager dividend tarief belasten dan dat dit via de IB (52%) zou gaan)?

 

@Denarius: Ik was niet van plan om een kleine 2e auto te leasen, maar gewoon een volwaardige aangeklede gezinsauto (Volkswagen Tiguan) :D. Ik zit nog te wachten op de calculaties, maar verwacht dat de bijtelling op circa €700 uitkomt en de het privé leasebedrag ergens tussen de €900 en €1000 (20.000km/j). Dat zou betekenen dat ik voor €200-300 (1000-700) een splinternieuwe 2e (grote) auto rijdt. Hier kan ik dan nog de kosten voor het huidige 2e autotje (die mijn vrouw overdags nodig heeft voor woon-werk, kinderen, etc) vanaf halen doordat die verkocht wordt. Stel dat die maandelijkse kosten voor de huidige privé auto ergens rond de €200 per maand liggen (onderhoud, afschrijving, houderschapsbelasting, etc). Dan rij ik voor €0 - €100 een nieuwe auto. Corrigeer me alsjeblieft als ik hier ergens een denkfout maak.

 

N.B. Ik heb geen financiële middelen om een grote 2e auto prive te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij loopt er nu in de berekening iets spaak.

 

Welke auto lease je nu privé en welke zakelijk?

 

Groet

Joost

 

Zakelijk: Audi t.w.v. circa 60.000

Prive: Volkswagen t.w.v. 40.000

 

Ik verwacht dat de lease voor de privé Volkswagen ergens rond de €900-1000 uitkomt (20.000km/j).

De bijtelling op de Audi zou €650 bedragen per maand

Dan zou de de prive auto €1000 - €650=€350 extra kosten per maand

Trek hier de kosten voor het huidige privé dinkytoytje vanaf (€200), dan kom ik op een extra bedrag van 350-200=€150 per maand. Verschil is wel dat ik van een 8 jaar oude Opel Agila upgrade naar een splinternieuwe Volkswagen Tiguan. Tevens gaan de zakelijke leasekosten van de zakelijke auto naar beneden, aangezien de jaarlijke kilometrage zakt van 40.000 naar 20.000, wegens het vervallen van de prive kilometers.

 

In mijn optiek rest dan slechts het vraagstuk van de privé benzine....

 

Correct me if I'm wrong,

Link naar reactie
  • 0

 

 

Correct me if I'm wrong,

 

Niet nodig. Jouw verhaal klopt. Enige nadeel is dus inderdaad dat de brandstof van de VW niet ten laste kan van de BV, wat nu voor alle privé KM's (ex de Agila) wel het geval is.

 

Dus ja, voor 100 tot 150 pm + wat niet aftrekbare brandstof rij je een Tiguan ipv een Agila.... ::)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

ik maakte mijn opmerking niet zo zeer in relatie tot wel of geen registratie bij het BKR (PP-lease vertelt op hun site overigens dat deze operationele lease niet geregistreerd wordt bij het BKR).

 

Je laat je vaste lasten groeien en de vraag is of je dat wil voor een auto, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

ik maakte mijn opmerking niet zo zeer in relatie tot wel of geen registratie bij het BKR (PP-lease vertelt op hun site overigens dat deze operationele lease niet geregistreerd wordt bij het BKR).

 

Je laat je vaste lasten groeien en de vraag is of je dat wil voor een auto, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

 

 

 

Zoals ik TS volg, heeft hij daar geen probleem mee.

 

Wat ik wel nog bedacht: volgens mij kun je voor de privé leasetermijn ook zelf een auto kopen inclusief financiering. Operational lease is makkelijk, maar ik heb altijd het idee dat je meer kwijt bent dan dat je zelf koopt. De leasemaatschappij moet er immers ook beter van worden!

 

@Sjeiz heb je dit al wel becijferd?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Lease die dure auto en rij die privé. De bijtelling kun je verlagen naar nihil, door een eigen bijdrage gelijk aan de bijtelling. Daardoor krijgt de BV extra inkomen in de vorm van die eigen bijdrage. Dat keer je als dividend uit.

 

Ik vond dit zelf een erg mooie oplossing, maar kwam op http://www.belastingbelangen.nl/site/index.php?page=tips#art23 het volgende tegen:

 

De werknemer / DGA met een auto van de zaak kan de bijtelling privé-gebruik auto beperken door een eigen bijdrage voor dat privé-gebruik aan de werkgever / de BV te betalen. De automobilist kan die eigen bijdrage in mindering brengen op de bijtelling, maar uitsluitend voor zover die bijdrage betrekking heeft op het privé-gebruik van de auto van de zaak. Is de eigen bijdrage van de werknemer hoog in verhouding tot de 25% bijtelling, dan is het risico bijzonder groot dat de inspecteur de bijtelling voor het privé-gebruik auto hoger dan op 25% zal vaststellen. Die forfaitaire bijtelling kan niet alleen door de automobilist, maar ook door de inspecteur worden weerlegd. Als u zo’n hoge eigen bijdrage betaalt ‘draagt u de inspecteur in een rode pluche zetel naar het bewijs dat u veel meer privé rijdt dan gebruikelijk’ En dat levert een hogere bijtelling op.

Een vuistregel: de eigen bijdrage moet niet hoger zijn dan zo’n 60% tot 70% van de 25%-bijtelling. In sommige fiscale adviesbrieven wordt wel een eigen bijdrage getipt die gelijk is aan de 25% bijtelling. Je moet maar durven......

 

Let dus op dat je niet het volledige bedrag aan bijtelling als eigen bijdrage gebruikt.

 

Ik heb zelf uitgerekend dat prive rijden in mijn situatie goedkoper is, maar ben er niet heel blij mee. Een representatieve zakenauto die je voor 19 cent per kilometer kan rijden is gewoon onmogelijk. Ik betaal een keer of vier zoveel aan werkelijke kosten met afschrijving en alles er bij.

Link naar reactie
  • 0

Zeker geen standpunt waar ik me druk om maak. De werkelijke autokosten liggen zo ver boven de 19 cent dat een EB ter grootte van de werkelijke autokosten m.i. geen probleem is. Als je in realiteit de auto nauwelijks privé gebruikt, dan oké. Maar hoe bewijst de fiscus dat? Je hebt de bijtelling en dus houd je geen KM's bij.

 

Zal alleen spelen als de werknemer dichtbij kantoor woont en nauwelijks zakelijke ritten heeft.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De werkelijke autokosten liggen zo ver boven de 19 cent dat een EB ter grootte van de werkelijke autokosten m.i. geen probleem is.

 

De staatssecretaris denkt daar kennelijk anders over. Maar dan nog komt het weinig voor dat de inspecteur aan kan tonen dat de waarde van het privégebruik (substantieel)meer is dan het forfait. Met de hoogte van de eigen bijdrage heeft dat namelijk weinig te maken, dus dat is geen indicatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De staatssecretaris denkt daar kennelijk anders over. Maar dan nog komt het weinig voor dat de inspecteur aan kan tonen dat de waarde van het privégebruik (substantieel)meer is dan het forfait. Met de hoogte van de eigen bijdrage heeft dat namelijk weinig te maken, dus dat is geen indicatie.

 

De staatssecretaris gaat van de berekening alleen uit van de reperatie, onderhoud, banden en benzine voor de berekening van de kosten. Lijkt me wel tof, een auto zonder waardevermindering, wegenbelasting en vaste kosten. De echte kosten per kilometer staat in de kolom 'totale kosten' bij de prijs per kilometer.

Link naar reactie
  • 0

Ik volg het niet meer :)

 

Zit zelf aan een lease-auto te denken op naam van of de holding of de werkmaatschappij, maar in de realiteit zal die voor 99% prive gebruikt gaan worden. Werkt de salarisverhoging/eigenbijdrage/dividend constructie dan juist wel of juist niet?

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.