• 0

mobiele games portal

Beste Higherlevelaars,

 

Ik had hier al eens eerder een post overgemaakt, maar ik wil toch nog even mijn spreekwoordelijke ei kwijt :)

 

Al lange tijd ben ik bezig met een website, waarmee ik mobiele content wereldwijd kan verkopen en dan met name mobiele games. De website zelf is al helemaal klaar, maar door omstandigheden heb ik deze uit de lucht moeten halen. Om toch een idee te geven kun je hier in ieder geval het concept terugzien: http://demo.outdare.nl/zubi/

 

In een notendop, zal ik uitleggen wat deze site uniek maakt. Het is een onafhankelijk downloadplatform, wat inhoud dat iedereen ongeacht hun operator of mobiele telefoon spellen kan downloaden, zonder aan een abonnement vast te zitten. Omdat vrijwel 90% van alle mobiele games van een waardeloze kwaliteit zijn bied ik alleen de echte top games aan die ook weer duurder zijn qua inkoopprijs. Hierdoor zie je dit soort spellen dan ook niet terug bij partijen die relatief goedkoop spellen verkopen via een abonnementsdienst.

 

De site zelf kan ik vanuit huis beheren en mijn vaste lasten zijn relatief laag. Ik heb immers geen voorraad, winkelpand of personeel. Om de site in de lucht te houden betaal ik wel een maandelijkse licentiefee van 1.800 ex. btw. Er zit een vrij kleine winstmarge op mobiele content en als ik een spel verkoop van 5,50 houd ik hier 1,33 aan over.

 

Door een veelvoud aan (technische) problemen heeft het bijna 1,5 jaar geduurd voordat de site werkte en heb ik al die tijd wel de licentiefee betaald. hierdoor is mijn hele marketingbudget opgegaan en kon ik de site niet goed van de grond krijgen. Mijn bezoekers namen wel dagelijks toe en de response was ook niet verkeerd. Omdat mijn budget op was kon ik de site alleen zeer kleinschalig promoten en dit was simpelweg niet genoeg om de kosten eruit te halen. Als ik naar mijn respons kijk dan weet ik dat de site echter een enorme potentie heeft als ik dit serieus zou kunnen promoten. Ik denk dan vooral aan een clickcampagne om een stroom bezoekers naar mijn site te trekken.

 

Door alle problemen heb ik behoorlijk in de put gezeten en ben ik uiteindelijk weer in loondienst gaan werken. Toch knaagt het enorm aan mij dat ik dit niet van de grond heb gekregen, vooral omdat ik geen kans heb gehad om hiermee aan de slag te gaan. Nu dat ik me weer helemaal opgeladen voel wil dan ook heel graag een doorstart maken. Aangezien ik geen lening kan krijgen van de bank wil ik dit doen via een BBZ krediet. Aan een krediet van rond de 30.000 zou ik meer dan genoeg hebben om de site goed te laten draaien, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop kritische vragen gaan komen voordat ze mij dit krediet geven.

 

Mijn vraag is daarom wat jullie als ervaren ondernemers van dit idee vinden? Alle kritische opmerkingen en/ of vragen zijn natuurlijk van harte welkom :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Het klinkt zeker niet lullig maar de hardst schreeuwend (Lees: Jamba e.d.) winnen vaak toch de strijd tegen kwaliteit. Een snel rekensommetje leert al gauw dat je zo'n 45 'games' moet verkopen per dag om kiet te spelen. Je zult minstens 100 per dag moeten verkopen om een fatsoenlijk inkomen te genereren.

 

Heb persoonlijk echter mijn twijfels bij dit concept, vooral omdat het al zoveel geld heeft gekost en niets heeft opgeleverd. Voordat je aan zo'n BBZ krediet begint moet je je echt afvragen of je hiermee verder wilt gaan. De reden van 'kwaliteit' is marketingtechnisch niet genoeg.

 

Ik ga er niet vanuit dat ik zoveel games als Jamba ga verkopen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. 100 Games per dag verkopen lijkt misschien veel, maar dit valt best mee. Vergeet niet dat ik de games wereldwijd kan aanbieden en dat er meer telefoons dan mensen op deze aardbol zijn. Ik verkocht er al 24 per dag en ik heb de site nooit kunnen promoten. Om een indicatie te geven, gamemobile.co.uk verkoopt miljoenen van die spellen per jaar (http://www.prweb.com/releases/2004/6/prweb132649.htm). Persoonlijk zie ik niet in waarom mensen liever bij Jamba games gaan downloaden alleen omdat zij het hardst schreeuwen. Zelf vindt ik al die reclame spam van Jamba erg irritant en ik denkt niet dat mensen zitten te wachten op 4 van die spellen per maand via een abonnement, maar goed dat is mijn mening :)

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 95% van de mobiele games ook niet zo snel zal downloaden, maar er zijn ook een hoop spellen die ik, als rasechte gamer, zelfs nog best leuk vindt. Probleem is alleen dat je de echte leuke games, maar zelden kan vinden bij een Jamba bijvoorbeeld. Maar hoe dan ook, er is een enorme markt voor mobiele games als je nagaat dat er in 2007 wereldwijd voor 5 miljard aan mobiele games zijn verkocht.

 

Wie de spellen precies downloaden is nog steeds niet helemaal helder, maar ik merktte dat er zeer veel (meisjes)/ vrouwen de spellen bestelden. Daarnaast zijn er ook een heleboel van die echte retro games die weer 30+ ers zullen aanspreken. Hier zijn natuurlijk wel een hoop onderzoeken naar gedaan, maar de uitkomsten liggen behoorlijk uiteen. Er wordt zelfs gespeculeerd dat vrouwen van 40+ die spellen massaal downloaden.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Perry. Ik heb een spelletje op m'n telefoon dat er bij aanschaf al op zat en dat speel ik, nou, 1x per 3 maanden? Het heet Magic Sushi en is een soort van drie op een rij. Met reactiesnelheid erbij. Dat kun je net met je pennetje bedienen, maar verder... Bedienen van spelletjes via het toetsenbordje... duh... da's nix. Vind ik dan he?

 

Met je vervolg opmerking raak ik de draad een beetje kwijt: retro games en dan mobile. Zijn dat nou spelletjes voor op je mobiele telefoon, of op je mobiele game computer, zoals Nintendo DS?

En je opmerking over mobile games met de totaalomzet, is dat spellen voor mobiele telefoons, of ook die van de DS'sen erbij?

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Naja je hebt wel een beetje gelijk dat de bediening niet helemaal super werkt bij de meeste mobiele games. Maar ik weet zeker dat 99% van de mensen ook nog nooit een goede mobiele game heeft gespeeld, ze zijn dan ook best zeldzaam. Een tijdje geleden heb bij T-Mobile gewerkt als content manager games en daar testte (speelde) ik de hele dag die spellen. Ik weet daarom precies waarom de meesten zo negatief zijn over mobiele games want het gros van die spellen is ook gewoon slecht. Maar goed er zijn ook een hoop leuke spellen waar ze echt rekening hebben gehouden met de besturing op een mobieltje bijvoorbeeld http://wireless.ign.com/articles/750/750258p1.html.

 

De totaalomzet gaat inderdaad alleen om de spellen voor mobiele telefoons. Daarnaast staat deze markt nog steeds in de kinderschoenen en als je ziet hoe snel de techniek van de mobieltjes zich ontwikkeld dan worden die spellen gewoon steeds mooier. Je ziet nu spellen die je vroeger op de super nintendo spelcomputer zag en dat zijn retro games zoals; Sonic, 1942 en Another World. De echte gamers kennen deze spellen vast wel :) Maar er zijn nu ook al spellen die al het niveau halen van de Nintendo DS.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik denk dat deze markt nog steeds zeer interessant is.

Zelf ben ik werkzaam als 'software bouwer' en 1 van mijn klanten is een groot Aziatisch bedrijf bekend in de muziekindustrie. Voor hen hebben we een product gemaakt waarmee ringtones en wallpapers 'gedownload' kunnen worden. Dit bieden ze echter niet zelf aan, maar ze geven derden de mogelijkheid om deze producten via 'ons' product te downloaden en te verkopen. De dochter van Sony krijgt hierover dan een percentage. 1 van de klanten maakt bvb die irritante reclames op tv.

Nu hebben we voor aankomend jaar het verzoek gekregen om het product uit te breiden met applicaties en mobiele games.

Het idee is dat dit het aanbieden van dit soort zaken enorm moet vereenvoudigen. Als aanbieder hoef je immers maar een webshopje in elkaar te laten sleutelen en de content krijg je aangeleverd.

Het duurt echter nog wel een aantal maanden voordat we er contractueel uitkomen en dat de bouw kan beginnen. Ik heb ook geen idee hoe de contracten tussen mijn klant en haar klanten eruit ziet.

Maar er zijn/komen iig meerdere kapers op de kust.

www.devinition.com

Link naar reactie
  • 0

Waar mensen bang zijn denk ik dat je Smartphone na het downloaden van een spel vol met virussen zit.

Was zelfs op het nieuws geweest met die trojan ofzo kunnen ze naar dure 0900 bellen zonder dat je zelf weet.

Ik zou daarom nooit een mobiel spel downloaden om te spelen, browser spellen is oke denk ik.

In ieder geval ik ga niet voor een mobiel spel betalen terwijl er zoveel gratis websites zijn met spelletjes.

Mischien werkt het wel bij de jongere publiek?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Ik ben die jongere doelgroep ;D , als ik op je site kijk vind ik het erg lastig om er chocola van te maken, het ziet er mooi uit maar wat jullie doen??? Als ik op jullie site kom is het eerste wat ik zie staan: geen abonnement! Dan zie ik een knop dat ik jullie moet bookmarken maar daar heb ik helemaal geen zin in want ik weet niet eens wat jullie doen! Ondertussen rent en springt er een poppetje over dat beeldscherm, het zegt me niks... Ook zie ik nog net de teksten Top 10 spellen en Nieuw!!! maar om dat te bekijken moet ik naar beneden scrollen, nou mooi niet dus, ik heb geen idee wat jullie site is, het enige wat ik weet is dat je me iets aan wilt smeren (anders zou er niet "Geen abonnement!" staan) en daar houd ik sowieso niet van (iets met een constant gebrek aan geld).

 

Maak dat dus veel duidelijker!!!

 

Over het concept zelf, ik ken eigenlijk niemand die ik zo'n game zie downloaden tegen betaling, ik denk sowieso niet dat veel mensen tijdens school spelletjes op hun mobiel gaan spelen, dan moet je wel heel erg weinig vrienden hebben...

Thuis heb je al een PSP, Wii, Playstation, Xbox, Gamecube en pc dus dan is de verleiding om je mobieltje te pakken ook niet heel groot. Alleen als je ergens in je eentje op moet wachten zou zo'n mobieltjes game wat zijn en dan voldoen de standaard games op je mobiel ook wel. Op middelbare scholen zie ik het nog niet zo gebeuren.

 

Maar als je wilt mag je best een paar games toesturen, dan ga ik er wel een keertje stoer mee lopen doen op school :)

 

Welke doelgroep zie jij deze games kopen en spelen?

 

Veel succes,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie :)

 

Van de site valt nu inderdaad geen pap te koken. Dat komt ook omdat de site momenteel niet werkt en er alleen een leeg omhulsel, zonder subpagina's, te zien is en natuurlijk geen games! :) Normaliter kun je natuurlijk ook op de knoppen klikken en dan wordt alles een stuk duidelijker. Klik je op bookmark dan wordt bijvoorbeeld haar fijn uitgelegd wat dit precies inhoud en hoe men de gratis game kan downloaden.

 

Waar de site zich in onderscheid, zijn precies de onderdelen die nu niet werken. Bijvoorbeeld de informatie pagina van de games met filmpjes, duidelijke screenshots en een Java emulator zodat men de spellen kan uitproberen. Daarnaast is het het betaal systeem vrij uniek. Momenteel is het gewoon super omslachtig om een spel uberhaupt te bestellen via premium sms of IVR. Mijn site werkt via off portal wapbilling wat inhoud dat men met 1 druk op de knop een spel kan bestellen, zonder poes pas. De betaling loopt verder gewoon via de klant zijn eigen operator. Dit zorgt er hopelijk ook voor dat mensen niet het idee hebben dat ik "ze iets aan wil smeren' :) Het belangrijkste dat nu niet te zien is zijn natuurlijk de games zelf. De mobieltjes van tegenwoordig kunnen gewoon veel meer dan dat de meeste denken. Kijk maar naar de nokia Ngage spellen en die van de I-Phone.

 

Of er vraag is naar mobiele games? Dat is natuurlijk een feit. Misschien dat er niet zo veel mensen in je directe omgeving spellen ziet spelen, maar vergeet niet dat de games wereldwijd verkocht kunnen worden. Om een beeld te geven, voor de I-Phone werden er 10 miljoen applicaties en games gedownload in de eerste 3 dagen van lancering. Partijen als Jamba verkopen meer dan 500 miljoen spellen per jaar en adverteren er volop mee op tv. Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ik ook zulke omzetten ga halen als eenmanszaak, maar ik ben ervan overtuigd dat hier zeker een markt voor is.

 

Het grote probleem is natuurlijk nog steeds dat de games voor de mobiel niet worden gezien als volwaardige spellen. Zoals ik al eerder aangaf klopt dit in de meeste gevallen ook als een bus, maar de spellen worden simpelweg steeds beter. Daarnaast vinden mensen het gewoon leuk om iets als Metal Gear Solid

op een mobieltje te kunnen spelen. De vraag is alleen, waar kan je die spellen kopen? :)
Link naar reactie
  • 0

Ron, ik schrok in eerste instantie wel even toen ik las dat je er ruim een ton in hebt gestoken en nog niet online bent. Een pittig bedrag. Mijn persoonlijke mening is dat je meer aandacht aan de opzet, hoe je je profileert en op je unieke waardes moet focussen. Je kijkt al veel naar concurrenten, maar hiermee bouw je geen voorsprong op. Zet alles eens goed op een rij voor jezelf :

 

- Wie is de doelgroep?

- Hoe wil ik met die doelgroep communiceren?

- Welke middelen moet ik daarvoor inzetten?

- Wat maakt mijn site of product uniek? (Je USP = Unique Selling Point(s)).

 

Ik kon niet echt uit je woorden halen of je dit ook al hebt gedaan of niet, maar het helemaal doorlichten kan geen kwaad! Succes.

Link naar reactie
  • 0

Das is inderdaad een behoorlijk bedrag :-\ Maar de site is wel helemaal gereed en is ook online geweest.

 

Het probleem vanaf het begin is mijn gebrek aan ervaring en mijn goedgelovigheid geweest. De mobiele content markt wordt natuurlijk geregeerd door dubieuze partijen die via abonnementen werken. Dit soort partijen zijn natuurlijk niet blij met mijn initiatief, vooral als het serieus wordt gepromoot. Het probleem met het verkopen van mobiele content is dat je heel snel bij dezelfde partijen uitkomt die dit soort diensten bieden. Zo is mijn gehele back-office uitbesteed aan Netsize, maar zij werken ook samen met grote partijen als Jamba. Uiteindelijk kon ik niks bewijzen, maar ik kon de site niet lanceren door mysterieuze "spook bugs" die verschenen en ook vanzelf weer verdwenen. Zo heb ik een keer een advertentie geplaatst in Veronica Magazine en precies toen deze in de winkel lag, werkte mijn site niet. Dit voorbeeld kostte mij een ruime 7000 euro. Uiteraard heb ik nog geprobeerd hier werk van te maken, maar mijn advocaat adviseerde destijds om dit niet te doen aangezien het in de 10 duizenden euro's zou kunnen lopen en jaren kon duren. Het was namelijk heel moeilijk om dit te bewijzen, terwijl ik toch echt wel wat bewijsmateriaal had verzameld vond ik zelf. Vandaar dat ik de site niet online zet, totdat ik zeker weet dat ik het goed kan doorzetten en het liefst met een serieuze partij achter mij.

 

Over het hele marketing concept heb ik heel lang kunnen denken en die staat als een huis :) De bedoeling is om de site via affiliate netwerken als Zanox, M4N te promoten via een CPC campagne. Mobiele content leent zich perfect voor dit soort campagnes en als je kijkt bij de populaire sponsors op deze sites, dan zie je dat deze vrijwel allemaal bestaat uit mobiele content sites. Deze werken echter wel allemaal via een abonnementsdienst. Voor webmasters zijn dit soort diensten interessant omdat ze een hoge vergoeding bieden en misleidende banners mogen gebruiken. Het grote nadeel van abonnementsdiensten is dat zij nooit bezoekers vast kunnen houden op hun website. Mensen komen simpelweg niet meer terug zodra ze er achter komen dat het om een abonnement gaat.

 

Dit maakt mijn site o.a uniek, aangezien mijn bezoekers wel terugkwamen en er een duidelijk sneeuwbal effect te zien was toen mijn site online stond. Mijn bereik is vrijwel eindeloos omdat ik de site in Nederland, maar ook wereldwijd kan promoten en via het betaalsysteem ook kan verkopen. De games zelf heb ik overigens in meerdere talen in een database staan. Waar ik me echt in onderscheid is het betaalsysteem (1 click betaling via een website) en de games zelf. Bij de games moet je denken aan spellen die bijvoorbeeld gemaakt zijn voor smartphones, dit zijn soortgelijke spellen als voor de I-phone en Ngage. Maar ook normale Java spellen van grote partijen als Sony, EAgames en Gameloft. Het is voor kleine partijen vrijwel onmogelijk om dit soort spellen aan te bieden en daarom zie je een hoop rommel staan op kleine sites zoals bijvoorbeeld www.123java.nl. Omdat deze spellen duurder zijn om in te kopen zijn ze ook moeilijk te verkopen voor abonnementsdiensten. Zij bieden de spellen namelijk relatief zeer goedkoop aan via een abonnement.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe sta je er nu voor qua krediet? En waar wil je het krediet voor inzetten? Het is jammer dat je abonnementsgeld doorliep voor de games, maar ik denk dat je voorbereidende testfase dit maal grondiger moet zijn - zodat je marketinggeld ook effectief is. Hopelijk kan je je project doorstarten, hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Die abonnement diensten zijn inderdaad heel irritant, maar wel heel toegankelijk voor mensen. Gaming verovert sowieso de wereld op het moment, en o.a. Nintendo heeft heel goed ingezien tijdens deze console generatie dat er een hoop mensen zijn te bekeren naar gamer. Daarom liggen ze nu op kop in de race. Ook een bedrijf als Jamba speelt in op deze "non-gamers" die al snel casual gamers worden. Ik word persoonlijk gek van Jamba reclame's, en ik kijk zeer weinig t.v. - moet je nagaan. ;)

 

Ik weet wel zeker dat jouw doelgroep kleiner is dan die van Jamba, maar net zo zeker als ik weet dat er wel een markt is voor jouw games. Als je weer up and running bent is de sleutel tot je succes jouw unique selling points helder te communiceren naar de doelgroep. En misschien is het wel een idee om op Jamba in te hakken, de strijd direct aan te gaan. Het is ook een idee om een kanaal te vinden waar je "echte" gamers kan aanspreken - dat zijn mensen die Jamba bedrog ruiken en die niet geïnteresseerd zijn in slappe rip-offs. Bij hen zal vooral je "kwaliteit" USP t gebruiken zijn. Qua distribute ken ik die markt niet zo goed, ontzettend jammer van je ervaring met die "dubieuze" club. Het is ontzettend irritant om duizenden euro's kwijt te zijn. Been there, done that.Dat moet je zien als lesgeld. Een troost: fouten kosten je nu een stuk minder dan straks, en de lessen neem je mee!

 

SUCCES!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.